Frilans och egenanställningsföretag

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Skinksallad, 21 apr 2021.

  1. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag har kollat på att göra en del frilansarbete och insåg att det finns egenanställningsföretag som alternativ till att starta enskilld firma, så som Frilans Finans, Cool Company och flera, och undrar om någon har erfarenhet av att jobba på det viset och hur denna sorts bolag är att ha med? Antingen som frilansare, eller som kund kanske?
     
  2. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Är tanken att du ska ha ett heltidsjobb och detta vid sidan om?
     
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Har företag registrerad sedan man va 18 så har aldrig haft nytta av det men vet om att det finns många som inte har företag ansluter sig till företag som fakturerar och sköter alla beskattningar och momser och det och sedan betala ut resten med bara någon liten provision summa.

    De enda som är viktigt egentligen när du blir anlitad för göra jobb är att du fakturerar från ett företag som har F-Skatt och Moms-Reg så det blir simpelt för dom som anlitar sig slippa tänka på vilka skatter som ska behöva betalas.

    Och det går lösa med hjälp av företag som erbjuder sådan tjänster att det fakturerar med moms och allt, så sköter det om ta in momsen, och likande och sedan inte betala ut momsen åt dig utan den summa som blir kvar, sedan sköter det om beskatta summan.
     
    Skinksallad gillar detta.
  4. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Nja, är student på "Heltid".

    Tanken just nu är att jag ska frilansa lite för ett företag jag hade kontakt med tidigare i mina studier, som är baserade i ett annat EU land.
     
    jerry84 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du förlorar en del fördelar om du använder tjänsterna du nämner eftersom det blir svårare att tex dra av momsen för tex inventarier du behöver i din näringsverksamhet, och de tar ju en bit av kakan med.

    Använd Bokio (gratis) så blir bokföringen oerhört simpel, särskilt om det bara handlar om att fakturera några timmar då och då. Har du få verfikat erbjuder de också gratis konto med IBAN samt bankgiro som integrerar mot bokföringstjänsten, så du bockar bara av allt direkt i webappen sedan när fakturorna kommer in på kontot: Bokio

    Att din kund är baserad i ett annat EU-land är inget hinder eller gör det mer komplicerat (kan rentav förenkla lite då du bara behöver bokföra momsen på pappret / skl "fiktiv moms"). Här kan du läsa om hur du fakturerar utlandskund: Fakturera till utlandskund | Bokio

    SKV har gratis webbseminarier också där de går igenom grunderna för EF: Informationsträffar | Skatteverket.

    Lite grundläggande kunskaper i bokföring är väldigt nyttigt, så jag skulle definitivt rekommendera att du startar en enskild firma: Så fungerar en enskild näringsverksamhet
     
    Last edited: 21 apr 2021
    Gizmokvack, HenrikJ, gymrat2k och 2 andra gillar detta.