Fråga: Samsung Pay i Kollektivtrafiken

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av G4il1, 21 apr 2021.

  1. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 000
    Mottagna gillanden:
    339

    MINA ENHETER

    Tänkte bara kolla om någon använt Samsung Pay med Kollektivtrafikskort (Transport Card) funktionen hos exempelvis SL ännu.

    Jag har i dessa tider inte åkt någon kollektivtrafik så inte kunnat testa själv ännu så vore kul att höra om någon provat och hur det fungerat.

    Dels om ni använt Samsung pay alls för att "blippa" i kollektivtrafiken men även om ni satt på Kollektivtrafikskort funktionen också så att man skall kunna slippa sätta på telefonen när man "blippar" och hur det i så fall fungerat eller inte.
     
  2. mekblom

    mekblom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S10e
    Ja det fungerar att blippa med telefonen i sls automater men jag var tvungen att ändra min inställning för standardbetalningstjänst från google pay till samsung pay för att få det att fungera utan att låsa upp telefonen först
     
    bernard, G4il1 och Kristy gillar detta.
  3. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 000
    Mottagna gillanden:
    339

    MINA ENHETER

    Hade du ställt in så ett kort i Samsung pay var kollektivtrafikskort (TransPort Card) då?
    och slapp sätta på skärmen och autentisera dig?
     
  4. mekblom

    mekblom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S10e
    Ja det stämmer
     
    bernard gillar detta.
  5. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 000
    Mottagna gillanden:
    339

    MINA ENHETER

    Kool! Tackar för informationen :-)
     
    bernard gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Är det inte lite förlegat att behöva använda ett betalkort överhuvudtaget, har inte SL stöd för att köpa biljett, månadskort eller liknande direkt i appen?
    Jag bor i Göteborg förvisso, men här är vi vana vid att sköta allting i Västtrafik-appen, man behöver inte blippa något kort alls längre.
     
  7. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Jo man kan köpa biljett direkt i SL appen, allt från 75 min till 30 dagar.
     
  8. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 000
    Mottagna gillanden:
    339

    MINA ENHETER

    Själv tycker jag det är rätt tradigt att behöva gå in i en app och köpa biljett om jag istället bara kan lägga mobilen på en avläsare och så är det klart.

    Just det att man måste ha en app för varje region är också lite tråkigt även om jag som gammal Göteborgare och gärna hälsar på "hemma" ibland tycker det vart skönt att slippa extra Västtrafikkort och liknande och istället använda appen.

    Jag ser detta även som smidigt för turister här i Stockholm men även om jag åker utomlands alltså där man också skulle behövt hitta vilken app det är, ladda ner den och koppla mot något betalsätt för att ens starta en resa.
    Nu kan man bara lägga mobilen på avläsaren och åka om den lösningen finns.
     
    bernard gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Nu blir ju förutsättningarna lite olika, när ni i stockholm har spärrar som måste öppnas, medan vi bara kliver på våra fordon här i göteborg.
    Men fördelen med appen istället för att blippa är att jag kan fixa biljetten i lugn och ro i appen, när jag vill. Jag behöver inte ta upp mobilen och pilla och hålla den mot något just vid påstigning, och vänta i kö medan andra ska blippa sina, utan kan köpa biljetten strax innan eller strax efter jag stiger på. Enkelt om man bär saker eller liknande. Känns lite osmidigt att man måste hålla biljetten mot något, eller vänta i kö när alla ska blippa sina. Men som sagt, inte helt jämförbart mellan städerna pga spärrar i tunnelbanan då.

    I framtiden kanske ni kan öppna spärrarna trådlöst. Om man har en giltig biljett så skickas en signal över bluetooth (eller nfc) som öppnar spärren, vore en kul tanke.

    För övrigt borde Göteborg införa en "stadsbana", vår spårväg suger. Med stadsbana menar jag spårvagnar i högre hastighet, längre vagnar, som går främst på egen banvall utan korsningar i plan (vilket vi redan har i förorterna men inte inne i stan). Dvs konceptet är samma som tunnelbana, men det måste ju inte vara under jord nödvändigtvis och behöver inte vara specifikt tunnelbanetåg utan lättare spårvagnar som kan gå i gatutrafik på vissa sträckor om man vill. Vanligt i Tyskland med stadsbana. Men det är en sidodiskussion ;-) Alltid skönt att åka tunnelbana eller Tvärbanan hos er, känns smidigare!
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vi har bussar i Stockholm också. För övrigt så ska biljetten vara köpt (om man pratar om 75 minutes enkelbiljett) innan man går på bussen här i Stockholm om man gör köpet i SL appen, har man köpt den ombord på bussen och kontrollanten kan se det (går o se på tiden hur lång tid som är kvar och därmed räkna ut hur länge sedan biljetten var köpt) och om den är köpt ombord så får du en tilläggsavgift. Var många i somras/under hösten som fick tilläggsavgift just pga det då de köpt biljett när de såg kontrollen då fram tills ungefär årsskiftet var framdörren stängd på bussarna
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jo, du har en poäng. Även här i Göteborg ska biljetten vara köpt innan påstigning, enligt Västtrafiks resevillkor. Kravet är förståeligt, men egentligen ganska dumt av ett antal anledningar. De borde hellre ha formulerat det "omedelbart efter påstigning" eller liknande, så att man hinner springa på en vagn i sista sekunden innan avgång eller hinner fråga föraren hur vagnen åker innan man gör valet att hoppa på, utan att en sån sak automatiskt innebär att man bryter mot reglerna.

    Det jag menade var att jag verkligen köper en biljetten direkt när jag kommit ombord, 30 sekunder senare, jag väntar inte tills jag ev. ser kontrollanterna utan gör rätt för mig (men förstår att vissa säkert fuskar på det sättet). I de allra flesta fall köper jag biljetten innan jag stiger på, men i något enstaka fall om man bär något så kan det bli att jag väntar tills jag kommit ombord (jag åker inte ens kollektivtrafik speciellt mycket nu för tiden). Risken är som du säger att man åker på tilläggsavgift om man gör på mitt sätt, i teorin har de säkert rätt att ge en sådan, men jag har för det mesta mött/sett smidiga kontrollanter som märker när en person vill göra rätt för sig och inte är byråkratiska i så fall, särskilt om de sett att personen just stigit på. Men finns säkert exempel på motsatsen.

    Här är bussarna alltid öppna för påstigning i samtliga dörrar för övrigt, föraren kontrollerar inga biljetter. Ni har det tvärtom eller? Är det så även på blåbussarna att endast framdörren är öppen för påstigning normalt? Måste bli "trafikstockning" av människor i rusning i så fall, tänker jag.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I SL trafiken (räknat innan Coronan, då ett bussbolag som kör åt SL ännu inte öppnat framdörren än) så ska man alltid gå på vid framdörren, OM det inte finns kundvärdar (hos det företaget jag jobbar hos, så har vi det vid vår största bussterminal som vi trafikerar och har mest linjer vid) som hjälper till o validera/blippar biljetter när vi ser att det antingen är väldigt mycket folk och det är snart avgångstid, eller om bussen kommit efter avgångstid och det är en del som väntar. Detta gäller även på blåbussar. I det område som jag arbetar på har vi 2 blålinjer. Det område jag jobbar i har 100% öppen framdörr igen sedan några månader tillbaka
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men varför ska det ena utesluta det andra? Det är ju bättre för oss om det finns fler sätt att köpa ett färdbevis. Bara för att det går att blippa sitt betalkort eller sin mobila betalmetod direkt i biljettläsaren betyder det ju inte att vi som föredrar det sättet vill att apparna ska försvinna?

    I en ny stad är det ju sjukt smidigt att kunna söka sin resa via, exempelvis, Google Maps och sedan bara blippa sitt betalkort i spärren. Det har jag uppskattat enormt i London, bland annat. Istället för att hålla på att ladda ner någon app, lägga in betalkort och hålla på den vägen.

    Eftersom biljetterna även ska vara köpta innan påstigning enligt resevillkoren skulle jag även anse att det är smidigare att bara blippa mitt betalkort mot en läsare, än att klicka runt i en app, även om jag bär på något. Men här är vi ju alla olika, någon kanske vill genomföra köpet medans denne fortfarande är hemma och då är det väl smart att kunna göra det i appen..

    Men utifrån vad tråden faktiskt handlar om, så är det ju smidigt med Samsung Pay att telefonen inte ens behöver låsas upp för att kunna köpa en enkelbiljett i SL-trafiken nu - för båt, buss, pendeltåg, spårvagn och tunnelbana.
     
    bernard och N6290 gillar detta.
  14. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    vet någon om man kan låna ut sl busskortet som man kan göra nere i göteborg?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det går inte än så länge
     
    Miiliio gillar detta.
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Du har fel, enligt SLs hemsida (se under fliken periodbiljetter) är SL-kortet opersonligt och du kan alltså låna ut det, det gäller för en person åt gången.
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, det fungerar inte på samma sätt. Personen du lånar ut det till behöver då ha fysisk tillgång till telefonen, betalkortet eller telefonen med Samsung Pay vid resa. På samma sätt som det alltså fungerar med ett vanligt Access-kort.

    Villkoren tillåter utlåning, men det är inte lika smidigt som med Västtrafik när biljetten kan skickas.
     
    jnsson och Miiliio gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu svarade jag inte på accesskortet, utan om man kan låna ut en digital biljett, alltså köpt i SL appen och det går inte utan att låna hela telefonen. Jag är mycket väl medveten om att man kan låna ett Access-kort.....
     
  19. Flabbjaxaren

    Flabbjaxaren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2021
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    6
    Hijackar den här tråden lite och undrar om ni fått till så att man kan blippa sitt 30-dagarskort via Samsung Pay? Så man slipper gå in i SL-appen och scanna från skärmen? Utan att den använder sig av nfs-läsaren eller vad det är. Utan att behöva väcka skärmen osv.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet går det ej o få det via Samsung Pay. Du måste använda SL appen och den använder också QR kod och inte NFC