Fråga: Elsparkcykel / moped för daglig pendling till jobb

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Johanna12221, 23 apr 2021.

  1. Johanna12221

    Johanna12221 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Jag har länge varit på jakt efter en elsparkcykel att kunna ta till och från jobbet istället för att åka kommunalt.

    Till slut beställde jag en RS2400 V2 från rull.se (Elscooter Nitrox RS2400 V2) men idag när den levererades att den bl.a inte har någon IP-klassificering och var betydligt tyngre och klumpigare än jag hade tänkt innan.

    Har någon testat den eller liknande "Kina"-modeller och kan säga något om den? Kan man köra den även när det duggar/regnar lätt?
    Nu har jag inte testat den och kan därför fortfarande returnera den fram till 6e maj.

    Funderar lite på om en elmoped kan vara ett vettigare val?

    Ett krav för mig var att kunna sitta.

    Hälsningar, Johan
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur långt ska du pendla och vad handlar det om för underlag?

    Elcykel är ju väldigt smidigt annars och erbjuder förmodligen bäst komfort och räckvidd i förhållande till vikt i kombination med bäst framkomlighet oberoende av underlaget av samtliga eldrivna fordran.
     
    Last edited: 23 apr 2021
  3. Johanna12221

    Johanna12221 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej, och tack för snabbt svar!

    Det är cirka 4km till jobbet så 8km fram och tillbaka. Jag väger cirka 100kg, så jag vill ha något som går bra och inte känns trött i uppförsbackar (det var därför jag beställde den som jag gjorde).
    Underlaget är cykelbana/gata hela vägen.

    Eftersom begränsningen på 250W verkar vara på väg att tas bort så är jag även beredd att chansa på en med starkare motor om jag hittar något intressant.

    En fördel jag såg med elsparkcykel var också att jag kan ta den på alla färdmedel, inklusive SJ-tåg, något som bl.a. inte ens går med en vanlig elcykel tyvärr.

    Hälsningar, Johan
     
    Last edited: 9 maj 2021
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du skulle kunna kika på en rawbike med den kraftfullare motorn kanske. De är mopedklassade/har COC-intyg: Kategori: Elmopeder | Rawbike

    U2-modellen kan du vika ihop och ta på tåg/bussen.


    Annars fungerar ju Ninebot Max G30 också. Den är betydligt lättare att hantera än den du länkade ovan. Det går att köp till en sadelstolpe som är ett officiellt tillbehör:https://www.amazon.co.uk/dp/B087FFGKTD/?tag=oid0d-21

    Men om man ändå smäller på en sadel skulle jag säga att en vikbar cykel är trevligare/mer bekväm.