Problem: Storage fylls upp utan anledning

Diskussion i 'Allmänt' startad av Galaxy, 24 apr 2021.

  1. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hej
    Har på senaste tiden haft problem med att utrymmet på min Galaxy S10 med Android 11 (128GB) fylls upp, tömmer cache för alla appar gång på gång. Har gått in i recovery och tömt all cache där men när jag går in på enskilda appar och kollar deras storage för appar så ligger alla deras cache kvar!!! :ehm: Ledsamt att tömma en åt gången..vad har hänt med android!?

    För någon dag sedan tog jag bort en massa saker och frigjorde 4GB och hade då ca 5Gb ledigt, idag utan att ha installerat något, tagit bilder eller laddat ner uppdatering har jag plötsligt 1GB ledigt!! Alltså!!

    Men alltså vart tar utrymmet vägen? Provat en massa storage analyzer appar etc men det är samma skit överlag, andra mer avancerade tips? (orkar inte roota längre, de tiderna är förbi).
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Kristy gillar detta.
  3. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    jodå provat den med, samma alternativ som många andra appar som dubbla, stora filer, eller gamla filer. Kunde ta bort ca 50mb, inte mycket att hänga i granen.

    Avast tex ger ett alternativ som deep cache men då måste man skaffa abonnemang etc.
     
  4. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    613
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Testat en återställning av telefon då kanske?
     
    Kristy gillar detta.
  5. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Ja det är sista utvägen tänkte jag, så småningom fylls den säkert upp igen, apparna lagrar så mycket skräp numera.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Vitsen med cache är för att spara på datamängder, om appen har lagrat data lokalt behöver den inte ladda ner samma data igen och igen och igen.

    Jag man obegränsad nedladdning så kan det funka men det gäller ju även att nedladdningen går snabbt annars blir mobilen långsam när den måste ladda ner data.

    Välj själv, en telefon som sparar på mängden nedladdat data och har snabba appar av den anledningen eller en telefon som slösar med data och går långsammare men har mer ledigt minne.

    Tillverkarna av mobiler och appar går definitivt på den snabbare varianten.
     
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Cache på en telefon med 128GB lagring bör ju inte vara ett problem om du inte har nån/några som har cache uppemot 1GB+.
    Vad har du för andra saker på mobilen som tar plats, kan du t.ex rensa lite bilder/filmer/etc?
     
  8. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Gallery, twitter, webbläsare och meddelande apparna hade rätt maffig cache. Att apparna själva inte hanterar detta är uselt. Gallery hade 1GB, whatsapp och twitter nästan 400MB, webbläsare ca 300MB. I tidigare versioner kunde man ta bort all cache med ett knapptryck.

    Det som tar ytterligare mycket plats är all data för olika appar. Outlook app med ett konto är ca 50MB men ser att "data" är ca 600MB :eek:. Lika för många andra appar, de lagrar för mycket skräp.

    Blir återställning snart!
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Du har för lite lagringsutrymme för ditt behov. Inget en återställning kommer att hjälpa med.
     
    EricG gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Nu när du nämnde en app så var jag tvungen att jämföra, min Outlook tar inte lika mycket plats och då har jag tre konton... En får jag sällan mejl på dock

    Edit: Jag synkar allt men har hyfsat städat
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 25 apr 2021
  11. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Outlook... Hur många mail (period) har du valt att synca med telefonen?
     
  12. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Ett konto, perioden ser jag inte faktiskt, hittar inget i inställningarna. Jag ska ta bort kontot och konfigurera om.

    Borde finnas bättre hantering av utrymme/data tycker man, istället för att behöva ta bort bilder, dokument etc när luren är fullt. Behöver ju inte spara cache eller data i onödan.
     
  13. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Det kommer hanteras i nästa version av Android, om jag inte minns fel. Gamla appars lagrade data kommer tas bort om man inte använt den på en tid.. Ingen viktig data så Klatt..
     
    Galaxy och Kristy gillar detta.
  14. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Får hoppas det, utvecklingen för vissa funktioner har ju gått bakåt. Vet inte om det är Android eller Samsung men får se.