Datamängd förbrukas snabbt

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av FRS05, 25 apr 2021.

  1. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har i många år haft Hallon som operatör. Har aldrig haft några problem med att datan tagit slut då jag haft 4 GB där. Även när de hade 2 eller om det var 3 GB så hade jag inte problem med att datamängden tog slut.

    Nu har jag bytt operatör till Karma och då har min datamängd sörplats slut de 2 månaderna jag haft det. Här har jag ännu mer datamängd, 5 GB, än vad jag har haft innan.

    Jag använder samma telefon som innan så bara SIM-kortet som bytts. Min WiFi har fungerat hemma hela tiden. Jag har inte gjort något speciellt med telefonen som att surfat mer eller kollat på massa videor. Till 95% så surfar jag bara på telefonen.

    Går jag in på nätverkstyp som telefonen föredrar för Karma så är det LTE. Kollar jag vad som dragit mobildata den här månaden är det 2GB på webbläsaren, 950MB för Drive, 650MB för Viaplay, 490MB för Facebook, Systemappar 330MB och sedan bara småförbrukare på 10MB.

    Vet inte riktigt vad jag förbrukat på de olika posterna innan men helt klart mindre eftersom jag aldrig haft detta problem innan. Det jag kan ändra för respektive app i appinställningar är Mobildata, Wi-Fi och Bakgrundsdata. Vad händer om jag tar bort bakgrundsdatan för exempelvis Drive? På en del ställen har jag läst att appen inte kan använda mobildata då men det har jag ju en egen knapp för att stänga av med....
     
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 344
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Hos hallon så sparar man ju oanvänd data. Kan det ha med det att göra?
     
    Kristy och FRS05 gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du testat att stänga alla flikar i webbläsaren för att se om det gör någon skillnad? Jag tänker om det är något öppet som drar data där.
     
    FRS05 gillar detta.
  4. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Nej, som sagt, inte förbrukat min data innan.
     
  5. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Brukar alltid bara ha 1 eller 2 flikar öppna. Senaste dagarna har en varit en tråd på ett forum och en är alltid startsidan på google så inte så troligt.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Men testa och se om det hjälper, att mobilen anger att webbläsaren använder data påverkas inte av operatören…
     
    FRS05 gillar detta.
  7. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en enkel lösning. Jag blev helt enkelt trött på Karma och bytte dem. Hade inte problemet innan och har ändå haft andra saker som inte riktigt fungerat där. Så testar att byta. Måste ha Telenor för med dem har jag bäst täckning på jobbet.