Diskussion: IKEA Trådfri / IKEA Home Smart

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Swedroid, 6 okt 2017.

  1. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Inte kollat, så inget rakt svar på din fråga egentligen, men Kjell.com har billig vinklad kabel som fungerar med Sonos one.
     
  2. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Vet inte om folk har frågor om Åskväder, men jag har 10+ uttag uppsatta runt om i lägenheten, både med och utan timers och i olika konfigurationer. Så om någon undrar över något så shoot..

    Lite tankar bara;

    • Byggkvallen känns väldigt bra. Har inte haft några problem alls med att något gått sönder eller fungerat dåligt.
    • Kablarna på 0.8 och 1.2 meter är märkliga val. Dels är dessa längder för nära varandra, men det finns heller ingen lång eller kort. Förstår att kablarna inte kan vara hur långa som helst, men 2 meter borde väl ändå gå. Likaså borde man erbjuda en på typ 0.3 meter för att kunna utöka mängden uttag bredvid fast monterade uttag, och liknande.
    • En T-splitter vore fantastiskt. Att behöva köra alla i serie nu kan ställa till det lite, speciellt med på-av-knappar. Men också för att det blir svårare att sätta saker snyggt när man måste ha nästkommande kabel ut ur änden på uttagen man just satt upp.
    • Väggfästena som man kan köpa till fungerar mycket bra där man behöver skruva. Ofta klarar man sig dock bättre med nanotejp (vilket alla borde ha minst en rulle av oavsett)
    • En modul med USB-uttag har synts på bild, men ännu inte släppts. Vill ha! Då slipper jag klumpen i uttaget vid sängen. Och snälla, snälla Ikea... Släpp bed både USB-A och USB-C i olika kombinationer.
    • Potentialen är ju rätt stor med det här systemet också... En modul som fungerar som på/av-knapp men också som signalförstärkare hade ju t.ex varit smutt. Då slipper jag ha en extra klump sitta i väggen för det, och får även bättre signal till alla andra prylar bortom den.
     
    bernard, milky81, jimel och 1 annan gillar detta.
  3. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Håller med här, finns ju ändå lite självklara saker som dom inte har.
    Inte än iaf, men dom kanske kollar intresset först och blir de en hitt så kommer de mer.
    Som du skriver, det borde ju finnas med fler utgångar på en dosa.
    Framförallt den som har Trådfri stöd, där borde man ju såklart kunna reglera tre uttag individuellt. Samt så hade det varit jäkligt fint med en med USB, och gärna med snabbladdningsteknik i.
     
  4. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    På en av bilderna här syns en modul med två USB-A-portar. Den bilden har legat med hela tiden, och på samma produktsida kan vi se bilderna på på/av-modulen, som nu är släppt. Skulle gissa på att USB-modulen är nära inpå!
     
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Lite off-topic kanskemen nanotejp har jag varit lite nyfiken på. Lämnar den inte fläckar på tapet? Hur hårt sitter den när man ska ta bort den? Tar den med sig material, t.ex. på målad yta med gammal målarfärg som kanske inte sitter så bra längre?
     
  6. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    @milky81@milky81 Japp det stämmer, på målarfärg och tapeter kan det vara lite riskabelt. Min erfarenhet är att det inte sitter så bra på tapeter till att börja med dock, men det beror på ytan också.

    Jag har mest använd det för att fästa saker på t.ex undersidan av TV-bänken, på sänggaveln och under skrivbordet. Det sitter bra mycket bättre än man tror, så viss försiktighet är nog att rekommendera på ytor där färgen riskerar släppa.
     
    milky81 gillar detta.
  7. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    2 meter finns ju tillgängligt, men inga kortare (ännu).
    ÅSKVÄDER Förlängningskabel, 2.00 m - IKEA
     
  8. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Hm, sedär! Den fanns inte i Västerås när jag var där igår, men jag har ju t.om en när jag tänker efter... Jösses, börjar bli gammal.

    Kollar man lagerstatus finns den inte överallt än, förmodligen inte hunnit efter att man stoppade försäljningen tillfälligt.
     
    Skinksallad gillar detta.
  9. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Om jag inte missminner mig så skickar alla ZigBee-enheter vidare signalen så den borde ju göra detsamma.
     
  10. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Stämmer bra! Så signalförstärkare i trådfri-modulen känns lite kaka på kaka.
     
  11. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Aha, det visste jag inte! Då blir det överflödigt ja.
     
  12. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    Enheter som är anslutna till 230v meshar. INTE dom som går på batteri
     
    RexGalore, EricG och johanruda gillar detta.
  13. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Blir lite smått galen på att alla mina ikeafjärrkontroller laddar ut titt som tätt. Alltid är det något batteri som är slut och varje gång jag byter batteri är det 50-50 att jag måste para om kontrollen.

    Så ett litet experiment som en totalt hyfsat okunnig hobbyelektriker. testade att driva en överbliven fjärr på 3 uppladdningsbara aaa batterier. Mätte V på cr2032 till mellan 3,3 och 3,6 på olika batterier. Dom uppladdningsbara i serie mätte runt 3,8V.

    Fjärren fungerar fint men frågan är bara om det är en svindum idé. Kommer fjärren brinna upp till slut. 2 icke uppladdningsbara aa är väl prick 3V så det kanske är bättre om det vara är Volten som är lite för hög. Tänker mest om stället brinner ner om jag kör på detta fulhack. Läste något om att det är betydligt högre resistans i knappcellsbatterier villket verkar kunna orsaka problem om man driver exempelvis en enstaka ledlamapa på samma V men med helt olika ampere. Kanske är samma problem i en sån här pryl eller?

    35B53867-E060-4BA3-B736-415906F4A8D5.jpeg 664F2BF5-2383-47F1-BD9D-908BC29EC062.jpeg
     
    fransl gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    @Yoko666@Yoko666

    Jag gillar din idé! :)
    Att du bränner ner huset tror jag inte är någon större risk. Jag tror inte heller att det är någon risk att driva grejerna på 3,8V. Jag tror inte att det kommer att påverka livslängden. Jag kan ha fel men det är min bedömning efter att ha hållit på med elektronik sedan 1960-talet.

    Fallet du tar upp med LED-lampan är lite speciellt i.o.m. att en LED-lampa inte har någon form av strömbegränsning. Elektroniken i den här fjärrkontrollen tror jag mer drar en konstant ström som gissningsvis inte påverkas av strömkällans interna resistans.

    Så jag tror din idé är utmärkt och inte har några andra nackdelar än att fjärrkontrollen blir rätt stor och klumpig. Men frånsett det gissar jag att det kommer att fungera bra.
     
    EricG, bernard och Yoko666 gillar detta.
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Kul! Då får vi se om huset står kvar om några dagar om jag slutar svara så vet ni varför :)

    Än så länge är detta bara ett testa av en hypotes med en billig pannlampa som strömkälla, om vi utgår från att det är en ofarlig lösning att driva fjärrkontrollerna med AAA batterier så tänker jag mig en snyggare lösning, kanske bara limma fast en vitbatterihållare på sidan då de flesta av mina kontroller är stationära. Vet inte hur mycket luft det är i själva kontrollen ifall man kan fräsa bort lite material och nästan få plats med batterierna i kontrollen om man kör på 2 AA ickeladdningsbara, får kolla en teardown. Sen funderade jag på gamla mobilbatterier om dom skulle kunna fungera, bara dubbelhäftande tejp på baksidan av fjärren. Annars låter det som jag har hittat första anledningen att rättfärdiga att skaffa en 3D-printer. :)
     
  16. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Kanske köpa en trafo och koppla in den på 230 och ha konstant spänning på de?

    Eller så köper du dom nya fjärrkontrollerna som drivs av AAA/AA(minns inte vilken) från start.
     
    Yoko666 gillar detta.
  17. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Varför köpa nya grejer som är gjorda för ändamålet när man kan lägga mer pengar på att DIY:a till samma lösning.
     
    svenix gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var tidigare rätt påtagligt att hela systemet fryser för några sekunder om man utfört ett kommando, tex om du håller inne knappen för att öka ljusstyrkan och sedan tycker att det blev lite ljust och omedelbart vill sänka ljusstyrkan. Då kan det uppstå en frödröjning innan systemet registerar kommandot för att sänka ljuset.

    Men för snabbgenvägarna är det här mer irriterande. Kör jag ett snabbgenväg måste jag vänta rätt länge, kanske upp till 5 s, innan den vill acceptera att jag kör ett annat kommando/en annan snabbgenväg. Råkar man dessutom trycka för tidigt blir det som en propp i systemet och man kan få behöva vänta ännu längre. Fortsätter man sedan trycka i brist på tålamod kan man få stä där ett bra tag och fippla med knapparna :)

    Var tror ni flaskhalsen ligger? Hur ser det ut för er som kör Hue-gateway istället för Trådfri?

    Jag har ungefär 30 st lampor och 5 stycken relän.

    Sedan har jag problemet med att systemet allt som oftast missar att tända/släcka eller skicka ett kommando till någon enstaka lampa rätt regelbundet, vilket också får det att kännas som att man deltar i ett betatest. Kanske ändrar en lampa inte ljusstyrkan och då behöver jag köra snabbgenvägen igen, varvid problemet uppstår man att man står och väntar enligt ovan, för att inte krascha systemet med att skicka för många kommandon inom en viss tidsrymd. Blir ju lite frustrerande.

    Jag kan inte minnas att jag hade det här problemet när jag körde Hassio+Hue Gatway, men då hade jag också betydligt färre enheter, kanske bara hälften.

    Sedan har ju gatewayen rätt många begräsningar sett till hur stora grupper kan vara och hur många enheter den öht kan hantera (50 st). Det känns verkligen som att IKEA borde uppdatera den snarast.
     
    Last edited: 2 maj 2021
    Rooth gillar detta.
  19. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Min mamma har problem med sitt trådfri uttag. Den är schemalagd att sättas på kl 17.00 Men den kan få för sig att både tända och släcka sig lite som den själv vill, någon som har varit ute för liknande och har nått tips på vad man ska göra?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bäst är väl att återställa reläet och sedan koppla på det igen och hoppas på det bästa. Alternativt byta ut den mot en ny på IKEA, så det inte handlar om ett måndagsex. Jag har bytt några lampor som krånglat/slutat fungera, och det var aldrig några frågetecken.
     
    tobias84 gillar detta.