The Frame eller annan Samsung med ambient mode?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Poolkjol, 27 apr 2021.

  1. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag kommer behöva byta ut min 55" OLEDB7 så småningom mot en större tv som enligt frugan "inte skall se ut som en tv". Då föll det ju sig naturligt att kolla på en "The Frame". Det som stör mig lite är att man kan få en bra mycket bättre Samsung för ungefär lika mycket pengar, dock tappar man ju tavelkänslan.
    Så min fråga är;
    Ska man satsa på "The Frame" eller kanske en annan Q-modell som har ambient mode?
    Någon som har en Q-tv och kan bekräfta/dementera om det ser ungefär ut som en tavla i ambient mode? Vet att The Frame drar mindre ström osv men tanken är nog mer att ha det som en tavla när vi har besök, alltså inte hela tiden. OLED är inte ett val då det är tanken att det skall visa en statisk bild under en längre tid.

    Hittar ganska lite info om skillnaderna mellan Art Mode och Ambient Mode så nu vänder jag mig till er! :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 702
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur bilden ser ut i tavelläget vettetusan om det skiljer sig så mycket åt, utan det är väl att Frame har ett "no gap-fäste" som medföljer och möjligheten att trä på en ram i lite olika färger, samt drar mindre energi som du säger.

    Mjukvaran skiljer sig däremot åt en del. Nu har jag iofs inte nyaste Q-serien, men på min (Q85R/2019) är antalet funktioner också färre. Tex känner den inte av om någon är i rummet och utbudet av tavlor är sämre (man kan dock lägga in egna bilder via tex USB).

    Det man betalar för är främst möjligheten att slänga på en ram och One connect-boxen. De lite dyrare Q-apapratern har dock också One Connect-box, vilket gör det möjligt att göra rätt så diskreta installationer.
     
    Last edited: 27 apr 2021
  3. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack för svar, dig kan man alltid lita på! :)

    No gap går ju att köpa till och One Connect ingår beroende på modell som du säger. Jag ögnar främst mot q95 där den ingår. Självklart gör ju en tavelram runt tvn sitt, men då det ändå är väldigt små ramar runt q95 så känns det ändå som det kan se väldigt stilrent ut.

    Skulle du säga att bilden ser ungefär ut som en tavla om man väljer rätt bild att visa? Går ju inte att jämför med en riktig tavla men ändå ;)
     
  4. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Har senaste 55 Frame och tycker det är ett rätt stort gap mellan väggen och teven. Den är väldigt tjock med. Hade en annan billig 43" modell som var typ hälften så tjock! Tavelläget är okej men inget man ringer hem om! Om man skaffar en träfärgad ram kanske allt blir bättre dock.

    [​IMG]
     
  5. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack för input och bild! Förstår att en del har ett gap mellan tvn och väggen, troligtvis för att långt ifrån alla väggar är helt raka. Nu ska den nya 2021 the frame vara väldigt tunn vilket är bra. Men att tavelläget inte var så bra som jag trodde var nytt. Som du säger kanske det är bättre med en annan ram.

    Någon som har en q-serie och kan ge lite mer input kring ambient mode samt kanske ta en bild för uppfattning? Helst en bild som föreställer en typisk tavla, helst med passepartoue :D
     
  6. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    16195362139882861548559275762269.jpg
     
  7. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Snyggt! Går det att byta bilder osv, typ till en typisk tavelmålning? Samt justera ljusstyrka?

    Vilken tv har du och kan du rekommendera den?
     
  8. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Detta betyder No gap wall mount . Ca 2cm från väggen. Rätt okey.
    16195366210003736629063627525611.jpg
     
    bernard och Poolkjol gillar detta.
  9. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Hade jag haft samma tankar idag hade jag tagit vilken TV som helst som inte bränner in och har minimala ramar runt om, chromecast, fotoalbum från google bilder med lämpliga bilder för ändamålet och byggt egen ram som sitter runt den redan vägghängda TV'n antingen direkt i vägg eller med nån upphängning.

    Har en QLED med uppskattar inte alls funktionen som känns väldigt låst, dock en tidig modell i lägre prisklass och inte Frame. Däremot kör vi bilder via cast och där kan man ju själv styra bildens format, tid etc, även lättare byta tema om man så önskar. Det som sakas är ju att fel bild lyser för starkt så man får välja bleka och mörka bilder för taveleffekten om det är viktigt.

     
  10. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    316
    Q90R 75"
    Du kan ha vad som helst som bakgrund och musik.
    Jag hade köpt Q95T eller någon av de nya om du har råd.
     
  11. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack alla för input! Lutar mer åt en bättre q-led och skippar the frame. Måste bara ha bra argument hemma, dvs att man fortfarande kan visa en "tavla". Vi kommer även i nästa bostad ha ett relativt ljust rum (dock inte sol direkt) och då känns ju OLED som ett sämre val. Har som sagt OLED idag och när det är ljust i rummet så är det väldigt svårt att se mörka scener.

    Den tunna sladden till boxen känns ju även den bra, även om man säkert ser den lite :)