Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Samma här
     
  2. Nacud

    Nacud Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2020
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    205
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s21 Ultra
    Samma här
     
  3. Kronvall

    Kronvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2021
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    257
    samma här, på en del av en order. fick så när mitt kort löpte ut och jag fick nytt kort. det nya kunde jag inte uppdatera ordern med
     
  4. psic1000

    psic1000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    29
    För mig har det räckt med att öppna regionspärren på kortet, från bara Norden till hela Europa. Det verkar variera från vilket land Amazon tar betalt men det är alltid inom Europa.
     
  5. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Ja kanske har reviderat några gånger o verkar bli skickat men jobbigt vet ej ännu. plus att det är minus att behöva logga in o betala igen

    Funderar på att skaffa ett konto till för säkerhets skull med annat kort. Kan man ha två olika inköpsanvändare till sig själv med olika kort på amazon.se?

    Träligt
    Kundtjänst på kortföretaget bubbla om att det dras från Luxemburg fick intryck att alla betalningar gick dit? Kan ni se vart o från vilket land pengarna dras?

    Ett stort minus är även att en beställning med betalning på t ex 400 sek styckas upp i 5 delar trots att det är bara en beställning pga av flera säljare på plattformen är väl anledningen, som gör det till Ett elände att kontrollera att amazon gör rätt o inte debiterar för mkt
     
  6. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    Kan vara värt att köpa ett presentkort och ge till sig själv om man handlar mycket och det är många små belopp. Då slipper man få flera små dragningar som reserveras, släpps och sen dras. Kan gå lite snabbare att beställa och man slipper oroa sig över att bli av med ett fynd p.g.a. betalningsproblem. Det går också att applicera presentkort på ordrar som inte har debiterats ännu.
     
    frpl, slarre, Kolonial och 3 andra gillar detta.
  7. Droid112

    Droid112 Guest

    Eller så kör man bara ett kreditkort, vilket också ger fördelen att man är skyddad av Konsumentkreditlag (2010:1846) i de fall den är applicerbar.
     
    katho, Kolonial och pebe292 gillar detta.
  8. henrik_6

    henrik_6 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Säga vad man vill om Amazon och deras personalpolitik samt hur de hanterar säljare som vi drar nytta av här på vårt lilla "fynd forum"

    Men dom löser ju alla problem direkt via chat.

    Idag t ex.
    Skulle skicka tillbaka en vara som var trasig vid leverans (inget fynd härifrån).
    Men när jag skulle lämna in paketet på mitt DHL ombud så kunde han inte scanna in den.
    Testade min utskrivna lapp, samt scanna direkt från appen.. men inget fungerade.

    Så jag fick åka hem med mitt paket igen.

    Chattade med Amazon, och efter 5 minuter hade dom krediterat mitt köp och jag fick pengarna tillbaka ändå
     
    Magic gillar detta.
  9. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Åkte på importavgifter på ett paket och tog kontakt med säljaren, precis som man skall. Säljaren svarade hyfsat snabbt med att återbetala köpesumman (12kr), vilket är avsevärt lägre än importavgifterna (76kr).

    Kan ärendet ses avslutat enligt Amazon eller kan man fortfarande hänvisa till A-z garantin? Jag vet visserligen inte om jag bryr mig om att utnyttja den då 65 kr ändå är hyfsat pris, men är lite nyfiken ändå.
     
  10. MrMello

    MrMello Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    31
    Som jag förstått det så är det säljaren som ska stå för importavgifterna (om du har beställt via amazon.se), så det är säljarens problem att denna inte tydligt meddelade att importavgifter tillkommer. Har läst tidigare (saknar källor) om individer som betalat och fotat fakturan för att sedan skicka till Amazon. Amazon har sedan betalat avgifterna till kunderna och sedan krävt pengar av säljaren, oavsett om värdet på varan understiger/överstiger avgifterna på produkten.
     
  11. Karate

    Karate Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2021
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Du skall få tillbaka 76kr. Säljaren skall stå för merkostnaderna. Kontakta Amazon så löser dem det.
    Om du hade köpt en vara för 500kr hade säljaren garanterat inte betalat tillbaka för varan.
     
    Magic och MrMello gillar detta.
  12. slarre

    slarre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    2 457
    Telefon:
    Motorola Moto G84

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Platta 2:
    Apple iPad Mini

    För inte så länge sedan kom tre paket som jag betalade tull och moms för.
    Det visade sig vara varor från Gregory Stores som långt tidigare återbetalt hela ordersumman.
    Jag kontaktade Amazon för att be om råd.
    Utan omsvep bad dom mig skicka in mina kvitton från PostNord och fick sedan detta meddelande:
    Hur de ska kunna koppla trackingnummer till varorna är en gåta för mig då det inte framgår någonstans i min order.

    Det borde vara ett krav från Amazons sida att allt får ett spårningnummer så man bla vet vad PostNord vill ha betalt för. Jag hade nog struntat i att betala T&M för 2 av paketen och låtit dom gå tillbaka till avsändaren.
     
  13. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    Men poängen är ju att ha ett alternativ till kreditkortet i just dessa fallen med mycket låga belopp där risken att inte få fyndet överväger risken att inte få tillbaka pengarna vid eventuella problem. Många små transaktioner på kort tid från Amazon kan trigga kreditkortens skyddssystem och leda till att man missar ett fynd.
     
  14. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Ogillar själv att Amazon gör hundra olika dragningar på en beställning så det här var faktiskt en bra idé för när man gör en beställning med många artiklar. Är ju omöjligt att hålla koll på att rätt summa dras när det delas upp i såpass många transaktioner. Köper man presentkortet med kreditkort får man ju dessutom eventuella poäng ändå.
     
  15. Magic

    Magic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Fick Sneaky Steve skorna idag, mycket sköna! Synd att man inte köpte ett extra par, hade varit perfekt som slit och släng sko till sommaren :)
     
  16. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Varsågod, en hlvts massa flaggor till 90%
    Amazon.se
     
    hejhoppar, Dune1 och Mr nobody gillar detta.
  17. Droid112

    Droid112 Guest

    Nej, men motivationen att hjälpa diverse säljare på Tradera att fylla sina lager har väl minskat.
     
    tuffodum, Gullove, Pfefe och 6 andra gillar detta.
  18. andybandy

    andybandy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

  19. psic1000

    psic1000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    29
    Tycker att vi borde öka incitamentet att posta i fyndtråden genom att ge hittelön till den som postar tips.

    Lägg till ett tel nr i tipset så kommer iaf jag att swisha över några procent av vad jag sparade på fyndet i hittelön till tipsaren.

    Edit: eller paypal-adress eller liknande om man vill vara lite mer anonym.
     
    Last edited: 2 maj 2021
    bävern, opuschen, Dune1 och 8 andra gillar detta.
  20. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Das dusch :D Tack för tipset den som tipsade. Nu kan man duscha varmt på landstället!
    IMG_04791.jpg
     
    Gyllenb, boboiusa, dalton och 13 andra gillar detta.