Xiaomi Mi 11 med Snapdragon 888 - allmänt

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av henk95aero, 2 dec 2020.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det är bra! Speciellt med mobildata. Är det på en hel dag?
     
  2. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Precis på en hel dag. Normalt surfande, Youtube och lite streaming av musik.
     
    flipp gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kanske går till sig med tiden då. Verkar iaf inte sippa onormalt mycket i standby som Samsunglurar brukar göra. På ett sätt är nästan standbydrain värre då telefoner som har det problemet blir svåra att förutsäga.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  4. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Så här ser det ut i dag.

    Screenshot_2021-05-01-19-42-08-025_com.miui.securitycenter.jpg
     
  5. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Ursäkta en okunnig, men vad kännetecknar en bra vibrationsmotor? Att den vibrerar kraftigt? Jag har nog aldrig tänkt på att en vibrationsmotor kan vara bättre eller sämre. I vilken situation märker ni skillnaden mellan en bra och dålig vibrationsmotor?
     
  6. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Känns ju väldigt lockande att köra bara ett sånt, men sidorna blir väl ganska oskyddade. Känns som ett fall från knähöjd med ena hörnet i golvet så är det stor risk att den spricker. Min nuvarande telefon har förblivit intakt i 5 år, men då har det varit ett stort antal liknande fall och värre. Jag föreställer mig att de få millimeterna gummi runt kanterna som mitt fodral har gör väldigt mycket för att lindra såna stötar.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I första hand haptisk feedback när man skriver på tangentbordet. Gör i mitt tycke en stor skillnad för helhetsupplevelsen. Mi 11 är den telefon som gett bäst användarupplevelse av alla telefoner jag haft. Den känns så otroligt trevlig att interagera med när formfaktorn, skärmen, vibrationsmotorn och prestandan liksom gifter sig perfekt. Tror jag kan acceptera lite sämre batteritid för den upplevelsen. Dock upplevde jag Poco F3 som nästan lika trevlig och med fördelen av en rak skärm.
     
    jkej gillar detta.
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En bra vibrationsmotor ska kunna vara väldigt tydlig men subtil. Absolut inget "surrande" när man skriver på tangentbordet eller interagerar i systemet. Ska vara en tydlig "snärt" likt en switch som aktiveras, i olika styrkor. Fördel om den är tyst också. Sen vill man gärna att den ska kunna vara stark i vibrationer för notifikationer och sådant med en tydlig grov vibration som kan kännas i fickor.
     
    jkej och flipp gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En annan störande grej. Vissa av Xiaomis telefoner t.ex. Poco F3 och K30 Ultra har bra "haptics" men ett märkligt ljud när man t.ex. skriver på tangentbordet. Låter lite "knackande". Var samma grej på Pixel 3 XL. Mi 10T Pro och Mi 11 har dock inte detta. Undrar hur Mi 11 står sig mot t.ex. iPhone 12.
     
  10. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Intressant! Jag tror jag stängde av haptisk feedback direkt på min gamla telefon för att jag bedömde det som en irriterande ploj-funktion, likt tangentbordsljud. Men om andra användare tycker det tillför något viktigt kanske jag borde ge det en chans på min nya telefon. Är poängen alltså bara att få en taktil bekräftelse på att ens tryckningar har registrerats, eller är det något annat jag missar?
     
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Jag gör likadant, första jag stänger haptisk feedback och tangentljud för att inte tala om alla andra onödiga ljud
     
    Last edited: 2 maj 2021
    Bowe och jkej gillar detta.
  12. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Nån mer som gått från vanlig fingerläsare? Tycker denna är sjukt oprecis många gånger. Minsta lilla smuts på tummen så får man prova nya vinklar...
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Hur många gånger har du registrerat tummen? Ett tips är annars att registrera den flera gånger. Telefonen kommer säkert att klaga att fingret redan är registrerat men det går om man fortsätter... Skam den som ger sig.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Är det en dålig vibrationsmotor stänger jag av den illa kvickt. Är det en kvalitativ sådan låter jag den vara på då jag tycker att det höjer kvalitetskänslan på mobilen.
     
    jkej och mullsjomannen gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis! En enorm skillnad. Brukade också stänga av den tidigare av ren reflex eftersom många androidlurar haft dåliga vibrationsmotorer. Nu har dock Xiaomi prioriterat vibrationsmotorerna senaste året. Även på vissa midrangelurar. Annars är det väl LG, Google och Apple som satsat på mycket på det tidigare.
     
    dannejanne, jkej och mullsjomannen gillar detta.
  16. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Okej, då har jag nog helt enkelt ingen erfarenhet av kvalitativa vibrationsmotorer. Det ska bli spännande att se om jag också kan lära mig att uppskatta detta.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, minns att dannejanne tjatade om detta för bra många år sedan utan att jag då förstod grejen. Men har man en gång fått smak för det är det svårt att vara utan. Ungefär som om man lärt sig uppskatta finare viner och ser nyanserna... ;)
     
    Last edited: 3 maj 2021
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har gjort lite research nu och jag tror man får acceptera att batteritiden på denna telefon är rätt dålig. Verkar inte som de som kör Xiaomi EU med MIUI 12.5 får ut märkbart bättre batteritid. Det verkar alltså vara hårdvaran som slukar batteri snarare än dåligt optimerad mjukvara. Att vissa rapporterar "bra" batteritid tror jag mest beror på att man jämför äpplen med päron. Kan nog också komma upp i 6h SOT på en dag men då skulle det vara om den i princip ligger helt orörd i övrigt. Ingår en del samtal m.m., streaming av musik via bluetooth m.m. faller den siffran snabbt. Sedan surfar jag mest på telefonen och det drar mer batteri än video etc. Att dra ner upplösningen på skärmen verkar inte påverka batteritiden speciellt mycket. Däremot kanske att växla ner till 60hz (?) men det vill åtminstone inte jag göra då det försämrar upplevelsen rätt tydligt.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  19. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Nä ska man gå ner till 60hz så försvinner en stor del av anledningen till att köpa denna lur. Man köper inte en Ferrari och sätter i en trött volvo motor.
     
    flipp gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha, ja precis. Testade 60hz igår men nej, det känns inte bra. Dock kan man göra det vid speciella tillfällen om man inte har tillgång till laddare enkelt. T.ex. när man reser.

    Nu blir jag kanske tjatig men haptisk återkoppling på denna telefon är verkligen fenomenal. Trodde Mi 10T Pro var bäst men nej, Mi 11 är ännu bättre. Briljant.:D
     
    mullsjomannen gillar detta.