Telefoner med bäst vibrationsmotorer och "haptics"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 2 maj 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vore bra med en genomgång kring vilka lurar som har bäst vibrationsmotorer. För egen del är det framför allt kvaliteten på den haptiska återkopplingen när man interagerar med telefonen som är viktig, t.ex. skriver text. Bäst hittills av de lurar jag haft är Xiaomi Mi 10T Pro och Mi 11. Pixel 3 XL och Pixel 3a XL hade också bra haptics, dock har jag inte testat nyare Pixelmodeller. P40 Pro och Mate 30 Pro var sådär. Har inte testat Samsungs och OnePlus nyare flaggskepp. Fyll gärna på med erfarenheter från lurar som släppts senaste 1-2 åren. Man vill inte gå på en mina och betala dyra pengar för en telefon utan riktigt bra haptisk återkoppling. Det är bara vissa recensenter som kommenterar detta i tester. T.ex. GSM-arena tror jag inte nämner vibrationsmotorn vilket är löjeväckande för en sådan respektabel techsajt.

    2021-05-05: Uppdaterar första posten utifrån folks omdömen i tråden och recensioner jag läst.

    Androidtelefoner med bäst haptics
    Samsung S21 Ultra
    Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Ultra
    Pixel 4 XL
    Galaxy Note 20 ultra

    Androidtelefoner med bra haptics
    Xiaomi Mi 10T Pro
    Galaxy S20/S20+
    Mate 40 Pro
    OnePlus 8T
    Poco F3
    Galaxy Note 10 / 10 Plus
    Pixel 3 XL
     
    Last edited: 5 maj 2021
    Lokf och jkej gillar detta.
  2. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Apples iPhones har bäst vibrationsmotorer, det råder det helt enkelt ingen tvekan om. Av de Android-telefoner jag prövat så har S20 5G rätt bra vibrationsmotor, men Note 20 Ultra och S21 Ultra har bättre motorer (kan vara placebo, men känns så). Dessa tre Android-lurar kommer nära Apples telefoner, men är fortfarande inte på samma nivå. Alla Samsungs jag prövat innan (t.ex. S10e) har rätt dåliga motorer.

    Rent allmänt kan det sägas att linjära vibrationsmotorer är bättre än de som "snurrar".
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har du testat Mi 11? Kan mycket väl vara iphoneklass. Dock har jag ingen nyare iPhone att jämföra med. Bra att Samsung bättrat sig. Frun har en Note 10 Plus och den är rätt bra. Inte i klass med Mi 11 och Mi 10T Pro men skapligt bra.
     
  4. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Kan bara flika in med den sämsta jag har använt och det var Xiaomi Mi A3. Helt fruktansvärt usel.
     
  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Aldrig köpt en Xiaomi, dock en Huawei P30 Pro som inte var något speciellt. Så vet tyvärr inte hur de ställer sig, men vad jag hör och läser från de som recenserar telefoner är att Apples motorer är bäst, och det är vad jag upplevt också. Men Samsungs är rätt bra som sagt, i flaggskeppen som jag prövat.
     
    bernard gillar detta.
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Visst är det fascinerande att en sån detalj som vibrationsmotorn spelar så stor roll, men den gör det. Har vid ett flertal tillfällen blivit missnöjd med telefoner pga av vibrationsmotorn, vissa telefoner låter som en ringsignal när dom vibrerar. Har haft Sony, LG, huawei, Samsung osv men bäst i min mening är Apple
     
    bernard gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig spelar det ingen roll alls. Faktum är att jag inte gillade vibrationsmotorn på Pixel 4a 5G / Pixel 3a som jag har haft. På den Xiaomi Redmi Note 5 jag har nu tycker jag att den är bra som den är
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Aldrig det detta som ett problem,är det att ni inte tycker att mobilen vibrerar tillräckligt mycket om man stänger av ljudet?
     
  9. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag tycker det är konstigt att det kan spela någon roll över huvud taget. Jag stänger av all vibration, utom när det ringer. Aldrig brytt mig om hur den vibrerar, bara den gör det :)
     
    eastbound gillar detta.
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    För mig är det att jag vill ha en distinkt känsla i vibrationer. Har i stort sett aldrig ringsignal ljud på
     
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Då borde man kunna ställa in styrkan på vibrationer så är problemet löst
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, håller med om det. Dock har Xiaomi gjort en helomvändning och har nu rätt schyssta vibrationsmotorer även i midrangeklassen. Första gången jag blev varse detta var på Redmi Note 9S. Mi 10 Lite har också en rätt bra vibrationsmotor. Poco F3 har den dyrare X-axismotorn som sitter i Mi 11 och Mi 10T Pro dock inte riktigt lika bra ändå. Tragiskt att en telefon som Galaxy 20 FE har en billig vibrationsmotor.

    Någon som kan ge ett utlåtande om Oneplus 8 Pro?
     
    Millwad gillar detta.
  13. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Nej, det kommer in lösa problemet. Det är skillnad på vibration och vibration, helt enkelt. Pröva att använda en iPhone (och ha den i handen) så kommer det bli tydligt vad som efterfrågas här. Motorn kontrolleras på ett otroligt bra sätt, vilket skapar en väldigt speciell känsla; när man ställer in väckarklockan, t.ex., känns det som om man snurrar på ett kugghjul, och när man trycker på knappar så ”dunkar det till”. Även nyare Samsungs av det dyrare slaget har detta, t.ex. i miniräknaren, och det skapar en unik känsla. Och vid samtal (osv) får man också en mindre ”ihålig” vibration; det är mer känsla än vad det är oljud från en motor som snurrar (för det är ingen motor som snurrar i dessa).

    Efter att ha vant sig vid det är det svårt att gå tillbaka. Men visst finns det ju folk som struntar i det, och jag tillhörde dem förut, innan jag vande mig.
     
    flipp och psp123 gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det kan man åtminstone i MIUI men känslan varierar ändå beroende på kvaliteten på motorn. Svårt att beskriva men det gör rejäl skillnad när man t.ex. skriver på tangentbordet.
    Håller helt med. Brydde mig inte heller innan jag testat en riktigt bra motor och vant mig vid det. Innan var jag lyckligt ovetande...
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  15. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Har en OP 8t, riktigt bra vibrationer. Såg någon recension på Youtube där man sade att vibrationen i OP 8t troligen är bland dom bästa :cool:
     
    flipp gillar detta.
  16. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Slår ett slag för S21 Ultra här samt Mi 11 Ultra.. Dom är riktigt bra!
     
    flipp gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Misstänker att Mi 11 Ultra är likvärdig med Mi 11 men recensionerna av 9to5google antyder att det kanske inte är så.

    Utlåtande om Mi 11:
    "The Xiaomi Mi 11’s haptics are nothing short of superb. Typing and tapping feels great with plenty of body, and although we’re still quite away from Taptic Engine levels of feedback, Android OEMs are really starting to catch up and get close."
    Xiaomi Mi 11 review: Slipups hinder this superphone [Video] - 9to5Google

    Samma persons utlåtande om Mi 11 Ultra:
    " had high hopes for the haptics on the Mi 11 Ultra, but they are just “good.” Nothing exceptional. There’s plenty of body and taps do feel nice and crisp, but I kind of expected something a level above on Xiaomi’s biggest release of the year. Alas, they are still great but not quite top tier — unlike many of the other aspects of this device."
    Mi 11 Ultra review: Xiaomi battles the real big hitters [Video] - 9to5Google


    Märker du någon skillnad i haptisk återkoppling mellan Mi 11 Utra och S21 Ultra?
     
    ruf0ns gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sitter med Galaxy Note 10 Plus nu och den har haptics i nivå med Poco F3 ungefär. Bra men inte i nivå med Mi 10T Pro och Mi 11.
     
  19. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja S21 Ultra är absolut bättre tycker jag eller den har en starkare motor ska väl sägas, men tycker Mi 11 Ultran är bra så det räcker för min del. Mi 11 Ultran reagerar rappare/snabbare vid tryck vid ex skift och känns mera exakt eller hur jag ska uttrycka mig.

    Jag har hunnit med ett gäng telefoner genom åren då jag tyvärr byter alldeles för ofta haha.
    Allt från OP8 pro, Pixel 3XL, S20 Ultra mfl mfl mfl mfl..
    Tycker både S21 Ultra och Mi 11 Ultra är de bästa jag prövat gällande den haptiska feedbacken.
     
    bernard och flipp gillar detta.
  20. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Mi 11 Ultra review with pros and cons

    Här pratar dom gott om haptiken på 11 Ultra.