Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 090
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Måste ju vara bättre om dom lägger in rätt pris från början istället för att försätta sig själv och sin kund i en extremt pinsam situation?
     
    Magic gillar detta.
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Dessa "felvaluta" reor verkar ju vara medvetna av amazon, ger väl bra reklam eller nått
     
    CaptainC, Mr nobody och ime95mos gillar detta.
  3. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Hade dom kunnat göra det så hade garanterat någon gjort det nu och vi hade hört om det!
     
  4. Droid112

    Droid112 Guest

    Dom är välkomna att försöka. Det är för övrigt i strid med det avtalet som säljare och Amazon ingått att kontakta en kund utanför plattformen. Så kommer minsta möjliga kommunikation den vägen så kommer det att rapporteras med risk att dom får sitt konto nedstängt.

    Hade folk rapporterat meddelandena från Melody så hade nog man tagit ett snack med dom om detta.
     
    Najtprowler, Magic, DroidJunkie och 1 annan gillar detta.
  5. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    - Har du kontaktat Amazon? Jag vet att de säger att inte du gjort fel, dock är det ju skrämmande beteende och de borde bannas från plattformen.
     
    Tarado och MrMello gillar detta.
  6. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ah hade missat det inlägget.
     
  7. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    1,5 cm vadå?

    Tack för tipset, inköpt till min träningsgrupp.
     

    Bifogade filer:

    Yiveynitad, Yurinho, Tarado och 1 annan gillar detta.
  8. Droid112

    Droid112 Guest

    Japp, pratat med amazon. Dom skulle köra upp en stövel i röven på säljaren typ.
     
    Magic, frpl, Tarado och 3 andra gillar detta.
  9. flugsmälla

    flugsmälla Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2021
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    129
    Fast de kräver väl bara varan i retur, inte mellanskillnaden?
     
  10. rotkiv42

    rotkiv42 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    21
    Är jag inte helt ute och cyklar, om dom vänder sig till svenska kunder (vilket dom uppenbarligen gör) gäller svensklag.
     
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Totalt irrelevant.
    Amazon.se är svenskregistrerat och säljare som säljer på plattformen har full rätt att hänvisa till avtalslagen som råder i Sverige. Återigen, ett företag som agerar marknadsplats åt privata säljare kan inte avtala bort säljarnas rättigheter som i detta fall är i enlighet med vår lagbok. Märkligt att vissa av er tror att regler på Amazon är förenade med svensk lag. Amazon må ha sina regler men deras regler är inte förenad med lagen i sig som f.ö skiljer sig mellan diverse länder. Du borde förstå själv hur orimligt det vore som så att företag kan avtala bort svensk lag.

    Det mest uppenbara fallet lär ju vara gällande dom som köpte något guld som var helt felprisat, där har säljaren all rättighet att starta en rättsprocess. Finns ett liknande fall där någon hade hade köpt en helt felprisad ugn och där företaget som sålde ugnen efter leverans märkte att priset var helt felaktigt och där förlorade kunden fallet i fråga.

    Men visst, ska man tro er så får Amazon själva diktera lag och ordning i Sverige så som dom själva önskar.
     
    Droid_269 och paycheck gillar detta.
  12. Marcurious

    Marcurious Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2020
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    30
    Det är lätt att glömma bort att säljaren inte är tvingad till att skicka en vara när en order lagts. Det är ju inte svårare än att de kontrollerar vilket pris varan har på ordern och där avgör om de vill skicka den eller inte. Nu kanske Amazon har system där de per automatik levererar varor direkt vid orderläggning, men det kan ju inte vara köparens problem utan säljarens. Om man väljer att sälja varor under de premisserna (där man inte är noggrann med vilka priser man lägger in och använder system som automatiskt skickar produkter) så får han enligt min mening stå för konsekvenserna. Rent juridiskt kanske det kan finnas en möjlighet för säljaren att häva en försäljning i efterhand. Det borde inte heller vara så enkelt att bevisa att en vara är felprisad, med tanke på den stora variation av priser som finns globalt numera.
     
    Magic gillar detta.
  13. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Var inte ugnen köpt av ett svenskt företag? Tycker inte det är helt lika glasklart när utländska företag är inblandade. Köp inom Sverige av svenska företag finns det lagar om ond tro och en massa annat som skyddar både säljare och köpare.

    Försökte googla lite om det tidigare och det stod att om säljaren marknadsförde sig till svenskar genom att till exempel ha en sida på svenska så gällde svensk lag (åtminstone för köparen), men Amazon verkar ha så konstigt upplägg och har nog lagt tusentals advokattimmar på att ha sin rygg fri så vem vet.

    Du kan mycket väl ha rätt och som du säger kanske det blev tillräckligt mycket pengar på individnivå när det rör sig om guld att det kan vara värt det för säljaren att försöka få tillbaka det, blir intressant att följa.

    Att det inte hänt än trots att företag förlorat enorma belopp är så klart ingen garanti för att det aldrig kommer hända, men chansen känns liten. Köpte nån guld värt några hundratusen SEK och det fortfarande inte händer så känns chansen snarare obefintlig.

    Hur som helst, snillen spekulerar. Caveat Emptor som med så mycket annat.
     
  14. rotkiv42

    rotkiv42 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    21
    Juridiskt ska de fullfölja sin del av avtalet är man lagt en order, speciellt när man fått orderbekräftelse, dom kan inte helt sonika avbryta avtalet är det inte passar dom lägre. (dock kan dom hävda det var köpt det i ond tro)
     
  15. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Det är därför alla "orderbekräftelser" man får numera har text att det inte är en orderbekräftelse utan bara en bekräftelse på att ordern är mottagen eller liknande, just för att dom ska kunna göra sånt.

     
  16. effison

    effison Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2020
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    45
  17. aleahcim

    aleahcim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    368
    Känns äntligen som man kommer in i matchen nu när man är uppe på nätterna pga bebis och kan ta del av alla bra tips som kommer på nätterna som man pre bebis såg på morgonen när priset redan var justerat. Airfryer är en perfekt morsdagspresent (istället för den där rosen det tipsades om :P) samt kan byta ut vår för denna verkar ha betydligt mer roligare finesser!

    Tack för bra tips!
     
    Xanrag, Magic, Rickepip och 1 annan gillar detta.
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Håller tummarna för att du får den men eftersom den inte är FBA får du vara beredd på att den kanske aldrig kommer (även om det kommer att stå att den är skickad). Men vilket fynd om du får den!
     
  19. Colesson

    Colesson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    115
    Den var väl FBA?
     
    aleahcim gillar detta.
  20. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Varmluftsgrejen var absolut FBA.

    Inte för att jag vet vad man ska med en sån till...

    Senare kom ett till likadant mail. Nu är det leverans 11e istället för 14e. Honor band 6.