Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. kunta

    kunta Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Dixon och bernard gillar detta.
  2. majic

    majic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Vet faktiskt inte men gen 2 började väl i mars 2020 nångång så borde vara gen 2. Min skickades idag så kanske får den i veckan.
     
    kunta gillar detta.
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Min hade ett bifogat OC pass märke: Produktionsdatum 2021.01, model G30P, Motor 9JAJL20LTA
     
  4. Patrick Bateman

    Patrick Bateman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2021
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    5
    Behövde aldrig kontakta Ali-säljaren, för på något sätt kunde jag placera order utifrån "er" länk men nu undrar jag lite..

    Placerade som sagt order 21/4 (med lev. från Polen) fick spårningsinformation 30/4 (att "Order information has been transmitted to DPD") men fram till nu så har det inte hänt något mer, visserligen är det ju bara två arbetsdagar och har läst i tråden att leveranstid varierat men fick ni då "löpande" statusuppdateringar?

    Kanske lite snabb på grillorna men när man väl tryckt på beställknappen vill man ju ha varorna dagen efter :cool:
     
  5. kunta

    kunta Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kanon, uppdatera gärna om vilken motor du fick
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har beställt en airtag jag tänkte placera i sparken. GPS blir ju lite dyrt och krångligt i jämförelse. För att sedan hitta den behöver man ju inte ha en iOS-enhet egentligen, utan det ska ju gå att använda webbläsaren för att i alla fall få en ledtråd (..docks stöds inte airtags på webben just nu). Vill man ha en mer exakt position krävs förstås en iOS-enhet sedan. Här testar en kille sätta en på cykeln och det verkar ju fungera fint.

    Fördelen med airtag vs tex Samsungs smarttag är ju att det finns fler iOS-enheter som aktivt letar efter taggar i omlopp skulle jag tro, vilket ökar sannolikheten för att sedan hitta sparken om den hamnar på villovägar. Detsamma gäller väl egentligen för "Tiles" också.

    Ska göra ett litet test sedan och lämna den på lite olika platser för att se hur lång tid det tar innan den blir pingad/få en uppfattning om hur användbart det är för ändamålet.
     
    Last edited: 4 maj 2021
    martinot, Chrille och najs gillar detta.
  7. majic

    majic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kommit in en ny review nu. "Everything good - Gen 2". Hur mycket man nu kan lita på det.
     
    kunta och bernard gillar detta.
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Fotsteget curious joe säljer: bygger mycket i tjocklek?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Monterat bygger det på med ca 1,5 cm från den planaste delen av fotstödet inklusive brädan. Brädan mäter 1 cm på djupet.
     
    DrT gillar detta.
  10. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Fått min g30d den elektroniska bromsen var för hackig för min smak så den går tilbaka, är förvånad hur stor den känns och ändå är jag runt 197 cm lång men den känns så stor att jag undrar om pro 2 är bättre, min xiaomi essential kändes smidigare, denna känns som den kommer skadas när som helst för att den är så stor det påminner om en lastbil, och herregud hur snabbt den accelererar det går inte ens att se det den går till 20 direkt, känns som att köra en lastbil eller skåpbil
     
    Dune1 gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan om du vill justera ex. acceleration och dylikt genom att installera tex scooter hack-verktyget. Man får dock läsa på lite innan, så man har koll på vilka parametrar man bör ändra.

    Vad gäller bromsen kan du ju justera lite genom att antingen minska eller öka hur spänd vajern är (ändrar dock främst från när trumbromsen tar vid). Antar att du redan testat justera mellan min-med-max för inställningen för den regenerativa bromsen?

    Vad gäller storleken känns den lite klumpig första dagarna (särskilt om man jämför med M365), men när man väl vant sig tycker jag inte det är något problem längre. Jag har dock inte med mig min i kollektivtrafiken eller så. I alla fall inte regelbundet.

    Komforten är mycket bättre på G30 mot Pro 2 iom hjulen, och även konstruktionen är ju mer rejäl som du noterat, fast i utbyte mot lite högre vikt förstås. Jag skulle dock tippa att G30 också kommer stå sig betydligt bättre över tid i jämförelse mot Pro 2. Jag känner mig definitivt mer trygg med att fara fram på G30:an jämfört med min gamla M365:a.

    Åker du inte regelbundet så långt och söker efter något som är så smidigt som möjligt är Pro 2 sannolikt det bättre valet däremot. Jag vet dock inte om accelerationen kommer skilja sig så mycket åt (?), utan det lär du nog behöva justera genom att flasha om på samma sätt som med G30.
     
    Last edited: 5 maj 2021
  12. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Acc var en komplimang jag älskar den

    Bromsen jag syftar på är den exklusiva elektroniska bromsen på den tyska g30d modellen den går inte att justera

    Egentligen behöver jag inte mer än 20 km räckvidd men kände att det skulle vara smidigt att inte behöva ladda efter varje tur, jag har haft 3 gånger över 1 år av essential ägande då batteriet dött annars mest irriterande att inte vara beredd när jag absolut måste någonstans och 3 staplar är kvar detta hände mig när jag desperat skulle köpa ps5 blev fast mitt på kvällen i Hjällbo fick ta taxi hem ingen bra upplevelse

    Jag älskade min essential som jag fick gratis av telefon köp så jag betalade tekniskt sett 5300 för min g30d och såg det som värt men ska byta ut till g30
     
  13. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Inget konstigt. Exakt samma för mig. Jag beställde dessutom under påsken. Det tar några dagar men när den väl åker lastbil så går det undan. Från Tyskland till postgubben ringde på dörren en eller två dagar. Passerade Danmark lite snabbt.

    Min leverans tog en vecka.
     
  14. bebbzorweeo

    bebbzorweeo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Håll oss gärna uppdaterad om hur detta går och vart du "installerar" taggen :)
    Känns som en relativt billig säkerhetsåtgärd.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Funderar lite på bästa placering bara. Försökte först att placera den bakom skyddet i den främre delen av sparken, men där var utrymmet tyvärr för litet. Har ju varit optimalt eftersom det är av plast sett till airtagens räckvidd annars.

    Svepte in det i lite bubbelplast och funderar på att placera det så här för tillfället.

    DSC02581.jpg DSC02657.jpg DSC02666.jpg DSC02584.jpg

    Men mer optimalt vore kanske att sikta på styrstången egentligen?


    Här bakom fanns tyvärr inte utrymme - hade varit fint annars:
    DSC02656.jpg
     
    Last edited: 6 maj 2021
    bebbzorweeo gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är variant #2. Räckvidden på signalen blir dock fortfarande inte den bästa. Runt 3 meter eller däromkring.

    Bäst hade ju varit en position där taggen inte är omsluten av metall i så stor utsträckning.

    DSC02674.jpg DSC02677.jpg DSC02681.jpg DSC02687.jpg
     
    Last edited: 6 maj 2021
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Taggen i batterihuset vs taggen i stången. Får nog bli batterihuset - behöver gå ett par meter närmare för att stången ska ge utslag. Utomhus är ju förutsättningarna dessutom sämre eftersom signalen inte kan studsa överallt.

    F03C19D0-BD5B-4E74-8A56-779978186C16.png 0C67ECE8-52E8-479E-86FF-68DBCDECA47F.png
     
    Hubbaa82 gillar detta.
  18. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Är taggen tjock?, går det inte att dölja under en tape/klistermärke på stången istället?
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mäter runt 8mm på djupet. Ungefär som en kapsyl, fast något större diameter. Kan kanske bli knepigt utan att det ser helt uppenbart ut.

    Det går kanske att placera den i ett handtag beroende på vad man har för handtag.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan konstatera att det faktiskt fungerar hyggligt även med taggen i batterihuset, men det är betydligt bättre räckvidd och snabbare ping från förbipasserande om man har taggen mer exponerad:

    Apple Find My/Hitta och AirTags


    Vi bör således fundera ut en bättre placering som innebär att räckvidden blir mindre påverkad.
     
    Last edited: 6 maj 2021