Okej, då förstår jag problemet lite bättre och ska ge dig en liten roman att läsa igenom.
För det första så är det helt klart en smaksak om tycker att reflexerna förstör utseendet.
Kolla på det här inlägget för exempel:
Ninebot Max G30 med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!
I övrigt så är den tyska modellen skräddarsydd för att vara laglig i Tyskland.
Det innebär att bland annat den har, fräst eller stämplat serienummer, plats för regplåt, extra broms, extra mycket reflexer, 20 km/h maxhastighet och absolut inget bromsljus (för det kan blända en busschaufför som kan krocka med en tankbilar och döda både kattungar och nyfödda bebisar, i en sjuhelvetes explosion, ifall någon skulle råka ha det på en cykel. Någon jävla ordnung får det va helt enkelt).
I Sverige så råkar det också vara förbjudet med sparkcyklar som har högre maxhastighet än 20 km/h.
Tyvärr så är det i Sverige även förbjudet att det står mer än 250w med vita bokstäver på kåpan till motorn. Någon sådan lag finns inte i Tyskland, trots alla deras mer eller mindre knäppa regler, så därför står det 350w på G30D precis som på G30P.
Så med andra ord så är både G30D och G30P olagliga att åka runt på i Sverige.
Men Transportstyrelsen gjorde nyligen en utredningen där dom kom fram till att det faktiskt var rätt korkat med den där sista regeln och dom har därför rekommenderat att lagen ska ändras så att G30D blir helt laglig... Om 1,5 år.
Den dagen som lagen ändras så blir din G30D helt magiskt en helt vanlig cykel och om du får den stulen eller råkar ut för en olycka så kan du plötsligt bråka med din hemförsäkring om den saken.
Det är det som gör att din G30D kan förväntas ha ett högre andrahandsvärde.
Innan dess så är det något slags moped-liknande fordon precis som 99% av alla andra sparkcyklar i Sverige.
Och att åka runt på mopedliknande fordon utan trafikförsäkring är inte lagligt alls. Om man gör det och råkar köra på en tant som hamnar på sjukhuset så kan man få hur mycket skit och skadeståndskrav som helst på sig.
Alltså vore det käckt att ha en trafikförsäkring på det där mopedliknande fordonet. Men när folk har försökt skaffa det så brukar försäkringsbolagen säga att den måste vara märkt med serienummer och i det läget ökar dina chanser dramatiskt att hitta ett bolag som går med på att ge dig en trafikförsäkring, eftersom du råkar ha ett sådant, i väntan på den där lagändringen om 1,5 år.
Kvar finns egentligen bara priset och gen 1 eller gen 2-motor och på dom punkterna har du ju i praktiken redan bestämt dig när du valt att köpa en svensk / EU-såld.
Priset är högre, gen 1 motor verkar givet och du får garanti på köpet.
Och där kommer jag egentligen till sak. Om jag fick välja på en svensksåld Max G30 eller en G30D så hade jag valt Max G30D utan att tveka.
Sen hade jag omedelbart flashat om den så att den gick fortare i alla fall, men det är jag det
Click to expand...