Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    Är det någon som vet vad som avgör om Amazon väljer Postnord eller UPS?
    Normalt upplever jag att Postnord är standard förutom i tre fall:
    • Stora paket
    • Tunga paket
    • Paket med brandfarligt innehåll som batterier och kemikalier
    Men det händer ibland att andra paket kommer via UPS, tillsynes utan att det är något speciellt.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Verkar inte finnas någon logik.
    Fick ett paket strumpor levererade med UPS.
     
  3. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Min erfarenhet är att det som levereras från lager i Spanien och Italien oftare kommer med UPS. Tyskland/Polen oftast Postnord.
     
  4. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Jag har också svårt för att finna någon logik. Trodde ett tag att det handlade om ursprungsland då Italien verkade levereras hem med UPS även vid enkla saker som t-shirts men häromdagen kom tältet med UPS och lite andra tillbehör med Postnord. Båda från Tyskland. Kanske för att tältet var långt?

    Denna levererades också med UPS trots att paketet var ca 30x30 cm:

    https://www.amazon.se/dp/B08NTWLJYK

    Svets på över 13 kg levererades till Postnord. På tal om den. Mottagaren tyckte att den verkade väldigt lovande och övervägde att köpa till TIG-munstycket för 635 kr. Någon som testat svetsen eller rent av köpt till det? Bär emot lite att lägga dubbelt så mycket på ett munstycke som svetsen kostade.
     
  5. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    Precis, varje gång jag tror mig hitta någon logik så kommer det ett nytt paket som motbevisar hela den teorin.

    Har samma erfarenhet där. Italien känns lite blandat. Ibland med UPS direkt och ibland med Postnord men internt hos Amazon till Tyskland först.

    Det här var intressant, mina tält går via Postnord. Iskuberna från samma säljare behöver däremot köras hem av UPS.
     
  6. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det som skickas från Spanien skickas oftast med UPS. Även små saker.

    Det som skickas från Italien skickas ibland med UPS, ibland med Postnord. Uppskattar runt 40% UPS. Även små saker. Det beror nog på vilket lager saken finns i. Amazon kör prime air från ett område i Italien till Tyskland. Mitt gratis schampo gick från Milano/Linate till Leipzig/Halle, så det är ju prime air -> Berlin -> Malmö (Postnord).

    Det som skickas från Frankrike skickas ibland med UPS, men ganska sällan.

    Det som skickas från Tyskland, Polen, Tjeckien, o.s.v. skickas oftast med Postnord, och få undantag med UPS. Om det inte är stora paket.

    Är paket över en viss längd så verkar dom alltid gå med UPS. Om långsidan är över 1 meter, 1.10 eller 1.20 eller nån viss längd dom har bestämt.

    "Stora" paket (men under den längden) verkar kunna gå med både UPS och Postnord. Ganska slumpmässigt kan tyckas. Kan beställa två likadana saker från samma säljare i olika färg, och få en med Postnord och en med UPS. Har ett paket som är 98 cm, ett på 91 cm och ett på 89 cm i Postnord-appen. (Bör vara två tält och en yogamatta.) Så upp till 1 meter går iaf att få med Postnord.

    Vad man får verkar bero lite på hur den interna logistiken från ett lager, som ofta inte är i Tyskland, är till Hamburg eller Berlin i Tyskland. Och hur logistiken är till UPS-hubbar.

    Beställde två ungefär likadana saker, i samma storlek, från en säljare. Ena skickad fån Wrocław (Polen) -> Berlin (Östtyskland) -> Malmö med Postnord. Andra skickad från Stuttgart (Västtyskland) -> UPS (Köln, Västtyskland).

    Det är mina erfarenheter hittills. Mina 2 cent. Hah.
     
  7. leon123123

    leon123123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2020
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    173
    Jag har 2st 120cm nallar på väg (en vit en brun), ena med UPS den andra med PostNord.. Så när ingen logik öht verkar det som.
     
  8. pallish

    pallish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    202
    Intressant. Jag åkte på moms på ett USB-minne jag inte beställt som tydligen var på 2 TB. Det var ju såklart fake och svinlångsamt så det hamnade i soptunnan. Till saken hör att jag inte heller beställt nån SSD. Stod ingen speciell avsändare så vet inte vem jag ska claima från. Stod "driver" på paketet o_O
     
  9. slarre

    slarre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    2 455
    Telefon:
    Motorola Moto G84

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Platta 2:
    Apple iPad Mini
    Stämmer, "driver" på mitt paket också.
    Och eftersom paketet fått ny etikett i NL som placerats över originaletiketten går det inte att få fram något av värde.
    Det kom i samma våg som andra paket från Gregory Stores ordern men passar bättre ihop med SSD-beställningen från Buy for Now LTD.
    Jag skickade med tull och momskvittot för "driver" till Amazon tillsammans med de andra.
    Vid kontakt med Amazon berättade jag att jag istället för en riktig väggklocka fått fem små stickers som såg ut som väggklockan, fake USB-minne etc.
    Går inte att bevisa något egentligen men Amazon verkar göra allt för att kunderna ska vara nöjda.
     
  10. Yurinho

    Yurinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    57
    Jag har inte beställt något från Gregory så det borde vara Buy For Now. HDMI Cable (hdmi129-Grey) är beskrivningen jag har att gå på.

    Problemet utan spårningsnummer är ju om varan man får inte ens i närheten matchar något man beställt och det inte går att få fram "Buy for now" som avsändare. Tror nog jag avvaktar några dagar och ser om något mer brev dyker upp på andra saker i beställningen.

    upload_2021-5-8_8-43-48.png
    Det närmaste jag kan tänka mig är:
    upload_2021-5-8_8-45-53.png
     
  11. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Fy fan vad tunga de juicepressarna va (*_*) 6kg stycket plus enormt över dimensionerade kartonger från amazon. IMG_20210507_211204.jpg
     
    slarre gillar detta.
  12. laslo

    laslo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    4
    Rapportera gärna om USB-c hubben fungerar som väntat. Har den tex gigabit ethernet osv. Jag är själv på jakt efter en billig och bra sådan.
     
  13. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Mr nobody gillar detta.
  14. Droid112

    Droid112 Guest

    Det som postades igår va mest dynga ingen i våra kretsar vela ha fast det legat där i veckor. Tänkte att swedroid består ju av 200+ gamar så vi kan ju testa där.

    Lo and behold, ersättningsstift till surface pro, öronkuddar för hundar och 90-graders vinkel till gardinskena är nu alla bestseller :cool:

    Men för att besvara din fråga, det handlar mest om att ha rätt verktyg och tid - något flera av dom i våra kretsar har.
     
    Magic, slarre och Mr nobody gillar detta.
  15. Yurinho

    Yurinho Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    57
    Jag är inte ens säker på att det är den i paketet, var bara den prylen i beställningen som lite långsökt kunde benämnas som "HDMI cable(hdmi129-Grey)". Alternativt en annan liknande utan rj45.

    Men har inte haft några förhoppningar om att få något alls från den beställningen. Men OM jag väljer att betala och det är den så lovar jag att återkomma
     
    laslo gillar detta.
  16. Droid112

    Droid112 Guest

    Så, då har man hämtat dagens skörd. Blev några vändor med bilen. Dubbelgarage for size. Blev 36 paket tror jag.

    [​IMG]
     
    Magic, retyu, slarre och 3 andra gillar detta.
  17. Nacud

    Nacud Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2020
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    205
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s21 Ultra
    Du är en sjuk människa! I like it!
     
    Magic och Wonky gillar detta.
  18. Rickepip

    Rickepip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Du säger att folk på swedroid är gamar sedan publicerar du en sådan bild. Hycklare much?
     
    Janne303, Pfefe, Droid_274 och 1 annan gillar detta.
  19. Droid112

    Droid112 Guest

    Knappast, allt som är beställt är sånt jag villhöver.

    Sen är nog vår definition av "gam" olika.
    Vi är ett fåtal som lägger en massa tid på att hitta dessa fynd och resten som bara rider på vågen. Alla fynd som kommit upp de senaste veckorna (med få undantag) är såna vi hittar köper så de kommer upp i listorna/bestseller och blir lätta för personer på forumet att att hitta.
     
    Last edited by a moderator: 8 maj 2021
    retyu och rani----87 gillar detta.
  20. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Kommer bara säga detta en gång till dig.
    Chilla attityden och vill du ge tips på tråden så räcker det med länk.
    En lång historia innan varje länk är sjukt drygt.
     
    henrik_6, stelex, Saibot och 8 andra gillar detta.