Övrigt: Hjälp en el-analfabet att välja högtryckstvätt

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kalven, 8 maj 2021.

  1. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har börjat spana på en högtryckstvätt till lantstället… Kikar på två olika modeller:

    Webhallen.com

    Webhallen.com

    Prylbögen i mig vill ju givetvis köpa den dyrare varianten det förstår ni säkert! MEN, jag ser att det är en sak som skiljer dom åt som oroar mig.

    Ansluten belastning (kW): 2.1

    respektive

    Ansluten belastning (kW): 3

    Innebär detta att den inte kommer gå att köra via vanligt eluttag om jag väljer den dyrare modellen?
     
  2. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om man tittar i manualen så står det att man ska ha en trög 16A säkring för båda modellerna, säkert höga startströmmar som ger den rekommendationen och den större lär behöva ha en 16A säkring då den drar 3000 W och en 10A klarar 2300 W. Vanligt eluttag kan du använda bara det är dimensionerat och avsäkrat med 16 A.
     
    Last edited: 8 maj 2021
    Kalven gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I praktiken är de allra flesta eluttag i vanliga bostäder säkrade med 10A vilket utesluter den modellen som drar 3kW.

    Även modellen som drar 2,1kW kan vara problematisk som @Toneloc@Toneloc säger. Även om 2,1 kW ryms inom de 2,3kW som en 10A säkring klarar så kan startströmmen vara flera gånger högre och löser gärna ut en 10A säkring. I det fallet är moderna automatsäkringar mindre tåliga mot tillfälliga startströmmar än gammaldags porslinsäkringar där man kan byta till en trög modell.

    Det är ju också oftast så i bostäder att en 10A säkring är delad till flera olika uttag och andra förbrukare så om det ligger något annat på samma säkring så blir chansen ännu mindre att det funkar att ansluta högtryckstvätten.

    Vill du vara säker på att kunna köra den större modellen så be en elektriker installera ett särskilt uttag på lämplig plats som säkras av med 16A säkring. Det kräver 2,5mm2 kablar vilket inte är så vanligt i vanliga bostäder.
     
    jogge, bernard och Kalven gillar detta.
  4. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Hade jag varit du så hade jag dubbelkollat att de inte har pumphus i plast. De gick sönder på både min och min fasters.. När jag köper nästa gång kommer jag beställa kränzle (från Tyskland om billigare), som bör hålla livet ut.. Borde finnas för runt din budget.
     
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Låter vettigt, jag vill ändå ha dit en elektriker för lite annat. Då ser jag till att få 16A fixat!
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Man får tänka på hur stor huvudsäkring man har oxo om man vill ha 16A uttag, om den oxo är på 16A finns det stor risk att den går före uttagets säkring vid överbelastning och då släcker man 1/3 av huset. Man kan ju gå upp i huvudsäkring, men det brukar bli högre fast elavgift då.
    Det finns faktiskt 13A proppar numera som passar i 10A propp hållare, det kan vara ett tips om man är precis på gränsen.
    För att minska startströmmen lite kan man koppla maskinen med en 20m förlängningskabel, resistansen i kabeln räcker för att få ner startströmmen så pass att jag kan köra min 2.3kW V-kompressor med en 10A propp ( men inte en 10A dvärgbrytare), man får tänka på att kabeln måste vara helt utrullad om man har en vinda.
     
    Skinksallad och svenix gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad