Diskussion: Tråden om kryptotjänster där man kan spara krypto/fiat och få sparränta

Diskussion i 'DeFi och kryptovalutor' startad av ganmo, 14 dec 2020.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Satt och funderade en stund men kunde inte komma något kortare titel :)

    Tänkte att kanske skulle passa med en tråd där man kan diskutera om kryptotjänster där man kan handla kryptos och ha det insatt i ett konto där man också får sparränta på. Det finns idag ett antal tjänster som erbjuder det. Bland de som jag känner till har man följande
    • Crypto.com (tråd om det)
    • Celsius.network
    • Nexo.io
    En del här har nog varit i kontakt med Crypto.com vars egentliga produkt är deras kryptokort, men de har sparkonto för kryptos också. Medans Celsius och Nexo huvud produkt är deras sparkonto för kryptos. På alla så kan man spara i de största och populära kryptos. Skillnader här är t.ex. på Crypto.com så måste man låsa kryptos 1 eller 3 månader för att komma åt de högsta räntorna, medans på Celsius och Nexo så är det öppna konton där du närsomhelst kan flytta in och ut.

    Finns några här som har erfarenheter i nån utav dessa tjänster jag nämnde, eller har några andra att tipsa?
    Tänk på att det här inte är inte en allmäntråd om kryptovalutor, utan här vill jag att det ska diskutera om kryptotjänster som erbjuder sparkonton :)
     
    svenix, Leo83 och bernard gillar detta.
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Lågt intresse trots kryptotåget som är fullgång. Ingen här som har frågor eller intresse på de tjänsterna som jag listade? :)
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För egen del undviker jag kryptovalutor. Jag tycker det finns för mycket osäkerheter och våldsamma kursrörelser. Jag föredrar lite mer stabilitet i mina investeringar.

    Men jag kanske är onödigt feg? Kryptovalutor blir säkert stort i framtiden men det känns som att systemen behöver mogna lite innan jag kan ta dem på riktigt allvar.
     
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Absolut, men det finns en hel del s.k. stable coins som är peggat mot ett underliggande fiat valuta. T.ex. USDT, USDC, TUSD är stable coins peggat mot US dollarn. Så det är inte ett måste att just investera i andra kryptovalutor som rör sig lite mer volatilt.

    Nexo som jag listade, så kan du dessutom spara direkt i fiatvalutor istället för kryptovalutor. Det som kan kännas lite krångligt är att du behöver göra deklarationer själv. iom tjänsten inte är svenskt och då inte erbjuder verktyg som förenklar den biten som t.ex. avanza.
     
    svenix gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som komplettering till det jag sa tidigare är det väl också så att kryptovaluta-området verkar kräva en hel del kunskaper som jag och gemene man saknar. Alla de termer du nämner är för mig ganska okända och det gör ju också att man tvekar.

    Du verkar ha ganska stor kunskap inom området men de flesta har nog som jag väldigt lite kunskap om detta. Och det man inte känner till är man naturligt tveksam till.
     
    milky81 gillar detta.
  6. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Bara slänga ut frågor, så kanske jag eller någon annan här kan besvara på det.

    Det är inte mycket krångligare än att göra en SEPA överföring för att komma igång med sparandet. Eller okej jag missade att du måste göra KYC när du öppnar ett konto också.
     
    svenix gillar detta.
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Min lathet att ha kryptovalutor på hemsidor brände mig rejält med både mtgox och cryptsy. Så det lilla jag har kvar ligger trygt i garderoben på en gammal MacBook pro.
     
    Last edited: 22 dec 2020
    bernard, utor och svenix gillar detta.
  8. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det finns alternativ också, där du kan ha dina kryptos i en wallet utanför aktörernas hemsidor, men också fortfarande få sparränta för det. Kolla in på defi. Det enklaste att komma igång med är Compound. Nackdelen med defi är att det rätt höga transaktionsavgifter bara.
     
  9. Try123

    Try123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    15
    Men dood datorer kan gå sönder också menar du att du inte har en backup om din dator brinner upp/blir stulen?
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag använder inte den datorn så datorn i sig får ses som min Cold storage.

    Brinner lägenheten har jag större bekymmer att oroa mig om.
     
  11. Try123

    Try123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    15
    True dat, bara läst så många skräckexempel om just kastade datorer etc :)

    We all gon make it

    God jul på er!
     
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tänker att jag kollar temperaturen idag. Var rätt svalt då jag pratade om det sist, men nu har ju kryptos, blockchaintekniken vuxit till sig och tilll och med kommit in i finrummet. Hur ligger det till med era tanker och funderingar om kryptovalutor och att investera i det? ;)
     
  13. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag kör ungefär 50/50 krypto och stonks (inklusive fonder) om man bortser från lägenheten då. Kör lite Celsius och Nexo för yield men även en del DeFi och staking.
     
    ganmo gillar detta.
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

  15. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Åt andra sidan så har inte Skatteverket koll heller. När jag och min kompis pratade med kundtjänst sist så är rekommendationen deklarerat så gott man kan. Det är omöjligt för dem att hålla koll utan underlag.
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hade det varit enklare att deklarera så hade det nog inte varit något stort mörkertal. Sedan tycker jag det är galet att byte mellan kryptos ska deklareras också. Annan galen sak som är galet är att 70% av en förlust som är avdragsgilla. Som vanligt vill det svenska staten ha hela kakan medans det är småspararna som tar hela risken med pengar som man redan skattat en gång på...
     
  17. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Byte mellan aktier är ju också skatt på. Byte mellan lägenhet är också skatt på vinsten även om man kan göra uppskov på det. Så jag vet inte om jag håller med om att det är så konstigt. Men håller med om att 70% regeln är galen. I övrigt tycker jag nog det är hyfsat rimligt att det beskattas som övriga värdepapper eftersom det är vad det är.

    Det hade ju varit bra om man tagit fram något som är lite mer specifikt för krypto så det blir lite mer tydligt hur man ska deklarera.
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Fast då ska det inte finnas någon moms eller avgifter på något och allt ska vara gratis för jag har redan betalat skatt (inkomstskatt på min lön).
    Goddag yxskaft.

    Kryptosekken finns i Norge för att göra det enkelt att deklarera. Finns inga sådana tjänster i Sverige?
     
  19. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    du kan inte byta till en annan aktie förrän du har sålt det till fiat. kryptos så går det bra att gå från en krypto till en annan. går ju argumentera i evigheter kanske för och emot skatta på redan skattade pengar.

    skillnaden här är du köper en produkt som du konsumerar. det är inte en risk på samma sätt som när man investerar pengar i något för att få mer pengar. ahja, vet inte om jag kan förklara min ståndspunkt så jag låter det vara. men vilket så har jag inget emot att betala skatt på kryptovinsten, det jag har problem med är att det är så himla jobbigt som det funkar idag.
     
  20. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Du kan använda Koinly t.ex.