Bästa true wireless-hörlurarna

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Juturna, 3 maj 2021.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hej halloj.

    Jag tänkte att jag skulle hitta några nya hörlurar för att uppgradera/sidgradera från mina nuvarande Sony WF-1000XM3.
    Jag har stört mig på dom en hel del på senaste och känner att jag vill ha... annat, men att bestämma sig och hitta något som känns bra fullt ut är... utmanande. Jag är rätt petig på ljud, absolut inte någon audiofil men mer av en... entusiast. Ser gärna att hörlurarna har ANC men inte ett måste.

    Jag tycker att Sony-lurarna har relativt bra ljud, men fodralet är alldeles för stort, samtalsljudet är för dåligt, och dom sitter ärligt talat inte speciellt bra i mina öron. Jag har relativt stora hörselgångar så använder oftast största propparna, men upplever att dom här glider ut ur öronen gång på gång och bryter liksom "the seal" alldeles för enkelt. Ljudet är också inte vad jag blir superimponerad utav, tycker att basen kan bli lite grötig och då är ändå både mids och highs inte superklara heller. Tycker att mid-bass frekvenserna inte heller har så mycket driv i sig, så vissa bas-tunga låtar tappar helt för att det låter tillbakadraget även om det är "djup" bas.
    Det är svårt att hitta en all-rounder för jag lyssnar på allt från jazz till house, från death metal till pop, från EDM till hip-hop, från emo till ambient, osvosv.

    Så Sony-lurarna tycker jag inte riktigt passar in i mitt liv helt och hållet: Jag måste ta ur dom om jag får ett samtal när jag är rund andra människor för att dom hörs mer, i butiker om jag ska betala måste jag ta ur dom och lägga dom i fodral eller ficka för att jag inte hör vad andra säger även med transparency mode på, fodralet ser rätt mysko ut i fickan, ljudet är fint, men inte 100% vad jag vill ha.

    Jag kör just idag iPhone 11, så det är den jag kommer använda för det mesta av min lyssning.

    Budget: max 4500 men starkt föredraget att landa under 2500:-

    Har kollat på:

    Airpods Pro - Jag tycker att Airpods känns som hörluren som passar det jag vill ha mest, förutom i en aspekt som i grunden är den viktigaste: Ljudet för musiklyssning. Jag har knappt hört Airpods Pro förutom en kort snabbis på Mediamarkt för 1+ år sen där jag fick prova dom med för små hörselkuddar så dom satt skitdåligt, och ANC gjorde typ ingenting när man inte får en bra tilltätning helt enkelt. Men dom verkar bäst som all-round, bra för samtal, litet case, bra transparency mode, ljud som ändå är "okej" till "ganska bra" enligt många, och "riktigt kasst" enligt vissa.
    Bower & Wilkins PI7 - Dyra som in i helvete och sen är ju frågan om ljudet på hörluren kan vara värt 4300:-, lagom häftigt, och inte hittat superkonkret hur bra mic:en är på dom.
    Sennheiser MTW2 - Vissa säger att ljudet är svinbra och bättre än WF1000XM3, vissa säger att det är sämre, och sämre än MTW1-hörlurarna också. Såklart är ljud till stor del subjektivt, men.
    Melomania Touch - Hört om mycket problem med lagg och connection issues. Inte helt taggad.
    Hifiman TWS800 - Inte hört så mycket om dom, men tror att micken är dålig men ljudet ska vara bra, fodralet ser också rätt stort ut.
    Devialet Gemini - Typ samma som Hifiman.
    Master & Dynamic MW08 - Osäker, jag hade MW07 och dom var dom mest överskattade hörlurarna jag provat inom True Wireless, dom imponerade inte alls på mig, och fodralet repades sönder utav helvete, micken var nog inget att hurra för heller.

    Har folk någon input?
     
    bernard gillar detta.
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Har ett par Airpods Pro, måste säga att jag är grymt nöjd med dessa. Visst ljudet skulle kunna vara bättre men sammantaget så är dom grymt bra. Iphone och Airpods är ren kärlek och smidighet ihop :)
    Har inte testat dom du listar men jag rekommenderar Airpods Pro.
     
    Juturna gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Tycker också airpods pro är riktigt bra. Använder dom framförallt när jag kör långt o det är så otroligt behagligt att ha ANC som tar bort det mesta av allt runt omkring ljud och man kan lyssna på musik på en låg nivå och ändå ha ett bra tydligt ljud. Använder dom även till samtal i bilen och än så länge har ingen klagat även om jag varit med på ett Teams möte.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  6. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Har du kollat Bose Earbuds?
    Jag älskar mina.
    Dom har en "vinge" som gör att dom sitter bättre.
    Gillar du Bose kommer du gilla dessa.
    jag har ett par QC 35 overear också. Tycker nästan dom är likvärdiga i NC och ljud.

    Men har förstått att Bose ha lite eget ljud som inte alla gillar
     
    bernard gillar detta.
  7. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Dom faller på hur stort fodralet är dessvärre. En av få hörlurar som har större case än Sony-lurarna jag redan har. Annars hade jag varit sugen, tyckte om Soundsport Free-lurarna även om man såg lite Frankenstein-ig ut med dom på
     
    kupster gillar detta.
  8. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Nja, om ljudet är tillräckligt bra tycker jag att 3,5-4h kan vara nog, väldigt sällan jag lyssnar längre än så i sträck. Så det skulle fungera för mig.
     
    bernard gillar detta.
  9. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Någon av Samsungs lurar?
     
  10. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag är grymt nöjd med mina Sennheiser TWS1. Fantastiskt ljud. Finns för 1100kr inkl frakt med fri retur på Sennheisers Outlet. Googla "Sennheiser Outlet Sverige" även TWS2 finns för ca 2k. Allt jag köpt där har varit i nyskick och ser bara ut att ha bruten plombering.

    AirPods Pro har jag tyvärr inte testat så kan inte jämföra. För tillfället har jag bara Sennheiser Momentum TWS och Samsung Galaxy Buds Live som även dem fyller en bra funktion tycker jag. Live fungerar toppen till att t.ex ha när man ska lyssna på pod innan man ska sova då de iaf för mig inte känns alls och täpper inte till hörselgången om man råkar somna med dem i.

    Jag skrev i någon tråd förut att jag jämfört mina TWS1 med AudioQuest Nighthawk, Audeze Mobius, B&W P7 Wireless, B&O H9 3rd gen som är de andra lurar jag har/haft och TWS1 låter verkligen fantastiskt bra. Det enda jag tycker är dåligt är att caset laddar ur på 4-5 dagar om man inte använder dem. Men används de dagligen och laddas så är det inga problem. Jag vill ändå inte ha in-ears i mer än 4 timmar så batteritiden har inte varit ett problem för mig.
     
    Juturna och bernard gillar detta.
  11. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tack för tipset om deras outlet, visste inte om att den fanns överhuvudtaget! Det som gör att det är så svårt för mig där är att jag hade Sennheiser TW1 i typ... två dagar eller något för säkert två år sen eller något och jag returnerade dom, och jag minns inte riktigt hur det var med dom... men tämligen säker på att jag inte kunde få dom att passa ordentligt för att få det riktigt bra ljudet med dom. Dvs om jag tryckte in dom i örat och vred om lite så lät dom grymt, men så fort jag släppte så blev ljudet genast lite underwhelming, så det gör att jag snarare skulle testa MTW2.


    Känner att Samsungs lurar mest spelar bra med Samsung-lurar, och med tanke på att jag har iPhone just nu så vill jag inte prova, annars hade jag kanske köpt ett par Galaxy Buds Pro för att dom verkar finnas till rimligt pris och ska låta helt OK.

    Det är synd, för det känns inte som att det finns någon hörlur som verkligen rakt av är det jag vill ha just nu, för Sony WF-1000XM3 var riktigt bra men jag kände ändå att jag ville ha "bättre" ljud, något som passar mig ännu bättre i passform, något med bättre mick för samtal, och gärna bättre transparency mode.

    Nu pajade mina Sony-lurar idag bara för det också så nu MÅSTE jag köpa något nytt, och jag tror att jag ändå bara känner att Sennheiser MTW2 och Airpods Pro är ett bra alternativ som det är nu. Men AirPods verkar gå sönder stup i kvarten och MTW2 ska låta sämre än MTW1 och ha mer snäv och "inboxad" ljudbild vilket är precis det jag inte vill ha. Kan ju köpa ett nytt par WF-1000XM3 men känner att jag inte vill gå samma väg igen då även om ljudet var en solid 7.5/10 (eller kanske 8/10 om man tänker enbart True Wireless) för mig så var resten av hörluren egentligen typ en 5/10 om man tänker storlek på case, storlek på buds, passformen, samtalsljudet, och 5/10 är enbart så högt för att ANC:n var riktigt bra när dom sitter perfekt i örat.

    Resten som bara går att beställa är jag osäker på. Bowers & Wilkins som kostar 4300 släpps i Juni, det är för långt bort när jag inte har några lurar alls, Bose QC Earbuds har ett ÄNNU chunkier case än Sony, och Cambridge Melomania Touch ska ha en hel del connection issues och jag är ändå osäker på hur dom faktiskt låter. Hifiman TWS800 tror jag starkt på är bra men tvivlar på micken och dom är ändå 3500 kronor och utan att testa vågar jag inte chansa nu när man inte får lämna tillbaka in-ear-hörlurar.

    Så ja, dom som återstår är ju Airpods Pro eller Sennheiser. Så ljud eller convenience, that is the question.
     
  12. Rickard92

    Rickard92 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2018
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    33
    Är väldigt nöjd med mina airpods PRO. Bra ANC och bra ljud. Fick byta ut ett par på garanti. De nya har fungerat utan problem flera månader nu. Vad jag förstått är det äldre airpods PRO som hade kvalitetsproblem.
     
  13. ol-korv

    ol-korv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2
    Kollat nåt på Jabra Elite 75t eller 85t?
     
  14. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Lite! Men jag hade 65t och den lät verkligen kiss, så jag är aningen otaggad även om jag fattar om mycket kan ha ändrats sen dess!
     
  15. ol-korv

    ol-korv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xperia Z2
    Okej, jag har ett par 75t och tycker de är bra. Sitter bra i mina öron och har bra ljud med klockren uppkoppling (iPhone). Men jag har inte haft några andra TWS-lurar att jämföra med så kan inte säga att de är bättre eller sämre än någon annan modell.
     
  16. Macki

    Macki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag hade 65t tidigare och kör nu 75t, vart ett rejält lyft tycker jag :) Körde ett par vanliga Galaxy buds en vecka nyligen då jag förlagt mina jabra och dom lät avsevärt mycket sämre i mitt tycke.
     
    bernard gillar detta.
  17. jesper_w

    jesper_w Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2017
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    42
  18. MrC

    MrC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Ericsson R310

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ericsson R310
    Jabra 75t, får nu fjärde paret skickat till mig.... bra ljud.
    Men kvaliteten urusel
     
  19. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Kör själv Jabra 75T, grymt nöjd med ljudet både att lyssna och i samtal. Har olika stora örgångar så får mixa storlekarna men funkar riktigt bra. - viktigt att få dem att sluta tätt annars tappar man mycket bas. Har tappat ena luren så den glipade upp i skarven men gick att lösa med epoxilim (ingen garanti längre). Hade Jabra 65T innan men den lät inte alls lika bra.
     
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jag slår ett slag för Melomania touch, diverse buggar/connection problem är nu fixade. För priset (1400 kr) så får du otroligt mycket ljud för pengarna. Vill också påstå att dom är de mest bekväma true wireless hörlurar som jag har provat.

    Inte värt att lägga för mycket pengar på True Wireless just nu när Blueooth LE är runt hörnet.

    Många rekommenderar Jabra... är inget fan av deras ljudsignatur, allt för mycket bass (även om du tonar ned det med EQn). Cambrige Audio hörlurarna är mer balanserade, dessutom mycket bättre tekniska egenskaper så som instrument-separation.
     
    Last edited: 8 maj 2021