Varför kan folk inte sätta rimliga begagnatpriser?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 14 mar 2021.

  1. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Ca 7-8tusen skulle jag säga. Går att hitta med dessa konfig dock legion (som är snäppet högre kvalité) runt för det priset på EG outlet sidan.
    Av egen erfarenhet kan säga att gaming bärbara datorer har ett väldigt usel andrahands värde tyvärr. :/
     
  2. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER



    Låter faktiskt rimligt, näe kanske inte tänkte hela vägen när jag köpte den. Datorer saknar andrahandsvärde helt om det nu inte är ett äpple till logga. Men tack iaf!
     
    nDre gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Även lustigt med de som föreslår ojämna byten. Fick nyligen en fråga om jag ville byta en halvår gammal P40 Pro mot en ett och ett halvt år gammal P30 Pro. Sedan när jag påtalade det uppenbara skillnaden i värde blev jag erbjuden 500 kr i mellanskillnad. :D

    Har också sett personer i forumet som föreslår uppenbart ojämna byten (med fördel för de själva såklart) men aldrig någonsin fått känslan av att lyckats genomföra en affär. Ofta söker man en telefon som är värd kanske 2-3K mer än den man vill byta bort och så slänger annonsören in "kan lägga till "500-1000 kr" som om det vore generöst. :D Dessa förslag känns meningslösa från början.
     
    Skånsk kraft, Kristy, livinl0ud och 2 andra gillar detta.
  4. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Vill bara dela med mig av min syn på hur jag numera uppfattar K&S, och vi kanske menar olika saker nu Men jag har märkt att nivån av "girigheten" har ökat på K&S och vad jag menar med det är att folk har en tendens att low ball med "relativa underbud" samtidigt som man ser att produkter, bl.a. Amazon-fynd säljs med massiva marginaler, lurar försöker säljas för överpriser osv. Nu är jag inte alls aktiv nuförtiden men tycker det är synd att jag uppfattar priser som långt ifrån rätt (jag uppfattar) nivå, både från budgivare och säljare.
    Sen är jag medveten om att det är värre annanstans men vi är och diskuterar just om Swedroid, därav min åsikt om här på Swedroid.
     
  5. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Vilka jäkla priser det har blivit nu är K&S.... Fler som tycker det har spårat fullständigt?
     
    nza gillar detta.
  6. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag tycker 7500kr för en S21+ som är bara ett par månader gammal ett riktigt bra pris! I Sverige kostar telefonen 9990kr hos en seriös återförsäljare.

    Klockrent exempel på att alla har olika uppfattningar på vad ett "rimligt" pris är.
     
    DiiM gillar detta.
  7. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Vad spelar det för roll? Amazon.se har den för det priset själva. De säljer den via Samsungs konto med 2års garanti. Man måste ju vara bra efterbliven om man köper den på en Elkedja för 9990 isf.
     
  8. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Swedroid är mer eller mindre en sida för telefonnördar som vet precis vad en telefon är värd och var den finns att köpa billigast. Så att försöka kränga en beg telefon här för nypris är helt meningslöst. Då tycker jag man ska försöka hålla sig till Facebook.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Något jag märkt inbland är att vissa tror att man kan sälja importlurar för samma pris som nypris eller till och med över. Det kanske fungerar på tradera om det är en ovanligt attraktiv lur men här i forumet får man vara beredd på att tappa flera tusenlappar även om den bara är sparsamt använd några dagar. Jag skulle nog själv känna mig en aning tveksam till att köpa en telefon som någon annan köpt på t.ex. tradingshenzhen om den skulle behöva returneras. Kommer en sådan butik verkligen acceptera att någon annan skapar ett returärende? Högst tveksamt. Alternativet blir att kontakta säljaren och be den skicka in telefonen. Känns inte heller helt stabilt... Nu tycker jag iofs att folk överskattar värdet av garanti men för en telefon som kostar runt 10K kan det ju kännas mer relevant att tänka på.
     
    Kristy gillar detta.
  10. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
  11. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Okej då förstår jag hur man resonerar här :). Skulle du kunna skicka länken till Amazon.se? Det var faktiskt ett riktigt bra pris.
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    "Vad är ditt pris?" är också exempel på dumheter. Priset står ju i annonsen.
     
  13. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Sant. Man frågar för att säljaren inte verkar vara påläst på vad produkten kostar idag. Det blir naturligt att fråga igen om priset.
     
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Det man kan säga tycker jag är att girigheten och viljan att lura till och med sin mor i affärer har stigit våldsamt i hela samhället. Numer känns det som om många går över lik för att tjäna 10kr extra, man tänker inte på någon annan än sig själv. En mycket skrämmande utveckling men inte oväntad.
     
    Bmik, Kristy, nza och 2 andra gillar detta.
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tycker det finns en annan sida av myntet också. Att köpare förväntar sig att få telefoner till underpris. Ofta man ser bud under startbudet, vilket jag tycker känns drygt. Är en telefon utsatt till ett vettigt pris ska det ändå prutas ibland.
     
    Kristy, nza och flipp gillar detta.
  16. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    1+ även på den.
     
    nza gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, jag håller med. Respektlöst med skamlösa prutare. Speciellt om de bara skriver budet utan någon form av ursäkt. Tror dessutom sånt är rätt poänglöst. Ytterst sällan någon säljer till ett rejält underpris.
     
    Kristy gillar detta.
  18. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Alldeles rätt. Säljarens pris är det personliga förväntade marknadspriset. Köparens bud är det förväntade marknadspriset. Slutpriset är det faktiska marknadspriset.

    Jag tycker att det är fritt fram att sätta vilka förväntade marknadspriser från säljaren och köparen. Hur man gör så kommer att det spela en stor roll om affären blir av. Därmed din frågeställning
     
  19. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Skamlösa prutare brukade jag svara med ett bud där jag höjde mitt utgångspris med samma summa som de försöker pruta. Om de återkom igen med ett underbud höjde jag priset ännu mer.
    Idag orkar jag inte sälja något, antingen får det vara kvar, skänkas till någon som behöver eller skrotas/destrueras och slängas.
     
    liqwid78 gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha, jag har också gjort det någon gång. Dock kan man ju bara ignorera sådana bud egentligen på blocket blockat jag alla som kommer med skamlösa bud så man slipper få fler försök från samma person.
     
    Kristy gillar detta.