Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Jag har fått ett meddelande av DHGate att jag måste lägga upp credit card details för verifiering. En authorization code som jag måste ringa banken om. Det låter ju helknäppt. Men det kanske löste sig ändå efter några dagar utan att göra något?

    Fiskmasen kanske kan svara vad han gjorde?
     
  2. majic

    majic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Fick göra samma sak. Tror det fanns 4 olika sätt att verifiera på, jag valde 6 siffrigt koden. Ring din bank så löser dom det.
     
    Ironfist gillar detta.
  3. fiskmasen

    fiskmasen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2009
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Arrow OS
    Telefon 2:
    Essential PH-1
    Telefon 3:
    Nokia n900
    Platta:
    Microsoft Surface Pro
    Det tog två dagar för mig, vet inte om det var för beskrivningen var bristfällig eller om jag inte läste så noga :P
    Körde verifiering med bankkort. Då behövdes bild på fram och baksida för man kunde se namnet på kortet, de 6 första siffrorna och de 4 sista siffrorna. Så man kunde dölja några siffror i mitten och cvc.
     
    Last edited: 9 maj 2021
    Ironfist gillar detta.
  4. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135

    Tack för infon! Jag började med detta men innan jag laddade upp några bilder så tänkte jag att Amex kanske svarar på helgen. Telefon var stängd men chatten fungerade fint och efter lite verifiering så fick jag en Approval Code.
     
  5. peter23

    peter23 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack! Nu är allt klar och verifierat. Väntar bara på att de ska skicka produkten.

    "Items being processed Your item(s) will be shipped before 2021-05-13 11:07:25."

    Gick snabbt och smidigt. Vilken säljare beställde ni ifrån?
     
  6. majic

    majic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Beställde från qonescooter 2021-05-03 och leverans är beräknad på tisdag, så ca 8 dagars leveranstid.
     
  7. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Hur lång tid tog din payment verification?
     
  8. majic

    majic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Ganska exakt en vardag.
     
    Ironfist gillar detta.
  9. adde_johan

    adde_johan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    10
    Hur många här har Max G30 som er första scooter? Jag hade testat en Xiaomi från en kompis innna, men Max G30 var min första egna.
     
  10. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    :cool:

    Jag har/har haft följande:
    ES1 (såld)
    ES2L (till salu)
    G30D
    G30P (problem nu efter Woof IoT-installation. Leverantör ska hjälp mig laga den)
    G30P (en till beställd)

    :cool:
    Jag och fästmön åker när vi kan. Både för jobb och fritid.
     
    bernard gillar detta.
  11. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Jag köpte just en ES2L. Helt klart för klen för mig. Väntar på ett extra batteri för att se om den blir starkare. Annars så har frun fått en ny leksak. Hur tycker du G30 är mot ES2L?
    Större vet jag men kraftmässigt? Stor skillnad eller måste man upp i en massa watt och dubbla motorer för att det ska bli riktigt bra? Är inte ute efter fart utan bara ork.
     
  12. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Vi har extrabatteri till ES2L. Hade det till ES1 också. Båda scootrarna blir helt nya med extrabatteriet. Det är definitivt ett krav. Annars går de knappt att använda för pendling.

    G30 är mycket mer robust. ES-serien får man skruva åt skruvarna titt som tätt och även använda gänglim. G30 är en stridsvagn i jämförelse.
     
    bernard och Dune1 gillar detta.
  13. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Känner ett behov av att diskutera bromsar. Körde fram tills igår en ES4 som i en nedförsbacke strax norr om Stockholm tackade för sig efter 2028km trogen tjänst.

    Kikar nu på G30 och såklart ligger det nära till hands att knäppa ett exemplar från DHGate. Min farhåga är att jag kommer sakna den elektriska bromsen som ES4 har och som jag nyttjat mycket flitigt.

    Vet att G30 har handbroms men också att det finns en version som även har elektrisk broms (G30D?). Misstänker det i tråden finns ett antal ägare som gjort resan från elektrisk broms -> klassisk handbroms.

    Funkar det? Saknar ni den elektriska bromsen?

    Svar till: kluven_ninebotägare_sthlm <3 ;)
     
  14. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Jag skulle gärna haft skivbromsar runt om, trumman fram är bra men vill ha broms bak med. Nån som sett om det finns skiva bak att köpa?
     
  15. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag gick från ES4 till G30 förra året när min ES4 gav upp p.g.a smälta kablar.
    Skulle inte säga att jag saknar motorbromsen direkt. Känns mycket skönare och tryggare med trumbromsen enligt mig. Kanske en aning ovant i början. Framförallt att G30 inte har en fotbroms. Men det va också något man vänjde sig vid ganska snabbt och inget jag saknar i dagsläget.
     
  16. pellemando

    pellemando Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  17. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Kan inte uttala mig om annat än G30 som jag har, men räckvidden beror väl på lite olika faktorer. Dom 60km som anges är troligtvis uppnådda under följande förhållanden:
    1: du väger som en liten asiat, typ 50kg.
    2: du kör med ECO mode hela tiden.
    3: du har medvind hela vägen.

    Jag är 100kg tung och får ut runt 3,5-4mil med min på 45PSI.
     
    Last edited: 10 maj 2021
    pellemando gillar detta.
  18. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    När det gäller räckvidd så är det även värt att tänka på att det inte är lika kul som det låter att stå flera timmar på en sparkcykel.

    Här är ett test där en snubbe testar om det verkligen är 10 mil räckvidd på en annan sparkcykel:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=B_ihtmhzibM


    Personligen tänker jag att man nog har skaffat fel typ av fordon om man behöver färdas längre än 30 minuter (1,5 mil i 30 km/h) i någon riktning. Dvs 3 mil räckvidd vill man gärna ha men sen är det ganska ointressant hur mycket längre den går.

    Men det är klart om det är sommar och man är några stycken som ska turas om att åka runt på den så kan även 10 mil räckvidd vara i minsta laget.
     
    pellemando gillar detta.
  19. Livsnjutaren

    Livsnjutaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A
    Är väldigt intresserad av att köpa en g30 och funderar på att handla från DHgate.
    Står lite mellan en pro 2 men om man får ner priset på en g30 till strax över 5000 kr så är det väldigt attraktivt.
    Om jag inte "råkat" köpa en innan ni som har handlar från DHgate får era så skriv i tråden hur det gick med frakt.
     
  20. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Instämmer till fullo här.
    Känner när jag åkt säg bara några km av man spänner sig i benen allt oftare. Kör jag längre än så är det...minst sagt en underlig och skön känsla när kliver av scootern. Hjärnan vill cruisa vidare men benen säger nåt annat :sealed: