Varför kan folk inte sätta rimliga begagnatpriser?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 14 mar 2021.

  1. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Märker att ni inte varit på marknaden att köpa begagnade skor hehe. Där kan det vara påslag på en 70% på nypriset beroende på tillgänglighet :D
     
    bernard gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast många gånger kan man undra om det ens är ett förväntat marknadsvärde som folk försöker sätta. Vissa försöker inte ens uppskatta ett marknadsvärde tror jag utan tänker på vad de köpte telefonen för ny och drar av en viss summa från det och så blir det mycket högre än det faktiska marknadsvärdet. Beror nog mycket på loss aversion. Att det känns besvärande att ha köpt en telefon för 5000 kr och inse att den inte är värd mer än 2500 kr begagnad. Då undviker man hellre att försöka sig på en prognos över förväntat marknadsvärde och lägger ut den för 4000 kr.
     
    Kristy och liqwid78 gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    En del här läger verkligen låga bud och frågar man om dom vill sänka priset på den mobil dom har på annons då vill dom inte sänka något alls,lite märkligt
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, väldigt störande med folk som har dubbla standards.
     
    polar590 gillar detta.
  5. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Mi 11 Ultra för 20.000Kr köp nu pris på Tradera :D
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Geez. Den går ju faktiskt att importera även om den inte säljs lokalt just nu. Lite väl kryddat.
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 508
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ja det är det eftersom du har 0% i tullavgift på en mobiltelefon från USA tillexempel då mobiler är bortagen tullavgiften från de flesta länder, de har bara tullmomsen på 25%

    Skulle telefon kosta typ låt säga 11 990:- från USA så skulle slutpriset med importera den till Sverige kosta 14 987,50 då momsen man får betala till postnord skulle då bli 2 997,50.

    Så det är nästan 5k i överdrift, är priset även lägre så blir det ännu mer överdrift, men det finns också folk som inte orkar tulla själv så det finns säkert folk som överbetalar.

    Hade varan varit belagd med typ 25% tullavgift också så hade man fått betalt 50% 25% i tullavgift och 25% i tullmoms vilket kunnat ätit upp en del av kakan.
     
    Skånsk kraft gillar detta.
  8. Skånsk kraft

    Skånsk kraft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2016
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Visst är det så. En PM:ade och ville byta sin två år gamla 3700X mot en nyinköpt och oöppnad 5600X. Dessutom det trots att jag tydligt satt ut ett info kring pris och informerat om att jag annars kan returnera den gratis. Den personen hamnade som första person i min ignorera-lista...
     
  9. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 119
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Har ganska många saker jag stör mig på

    * "Fyndjägare"
    * Folk som tror att all form av frakt är gratis.
    * Folk som prompt ska byta från pm till sms konversation
    * Folks som vill ringa
    * Folk som tjatar om man har lämnat in den till posten än, helst 1 gång i halvtimman.
    * Folk som ska ha massa foton men sen ändå inte köper.
    * Folk som köper något av en och vill att man helst ska skicka den igår och sen inte hämtar ut den på ett par dagar ändå.
     
    Cromo, livinl0ud, spigen och 11 andra gillar detta.
  10. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T

    Jag håller med det här inlägget. Men tycker också att man kan generalisera detta även för andra säljsiter som även blocket och Swedroid. Men det är för att jag känner igen mig själv.

    Ibland har jag mer bråttom att sälja. Då sätter ha ett lågt pris direkt, prutat och klart, för att snabbare på in intäkterna.

    Men ibland har jag inte bråttom. Då kan jag absolut sätta ett högre pris. För helt plötsligt dyker det upp en köpare som är villig att betala ett pris .

    Och som det har skrivits om på den här tråden. Säljaren har rätt att sälja till vem han eller hon vill och till vilket pris. Vill köparen köpa eller inte är det upp till köparen. Och vill säljaren inte sälja så är det bara så helt enkelt. Inget att bli irriterad över.


    Om man vänder på det så finns det fler skambud ute på tex blocket än överpriser. Är det något man ska bli irriterad över är det dessa skamlösa snålisar. Men återigen, säljaren kan välja att ignorera att svara bara.

    I mitt fall om jag satt ett överpris så har det berott på att jag inte haft koll på marknaden för det objekt som ska säljas och för att känna av köptrycket genom att successivt sänka priset tills någon nappar.
     
    Last edited: 19 jul 2021
    ruf0ns och eastbound gillar detta.
  11. carllarl

    carllarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2021
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    594
    Det hade varit smidigt om tradera hade samma funktion som på Ebay, där säljaren kan välja att ta emot bud, alltså säg att du har en klocka ute till fastpris på 1000kr, då kan du även ha bud aktiverade så då kan en köpare gå in och erbjuda 900kr sen får du som säljare ett meddelande där du har 2-3 dagar på dig att antingen acceptera eller neka budet

    på så sätt kan man göra som du säger, kanske sätta lite högre pris och låta köparna avgöra vad det är värt
     
    frpl, Terrawatt och Kristy gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har begagnatpriserna på Xiaomitelefoner ökat sedan i vintras/våras? Exempel. Jag köpte en Mi 10T Pro för 2500 kr och bytte till mig Mi 11 med bytesvärde ca 4500 kr, detta var någon gång i vintras. Detta var nog lägre pris än genomsnittligt begagnatpris men inte jättemycket under för jag minns att fler sålde ovanstående lurar till priser som inte var jättemycket högre. Normalt brukar begagnatpriserna ha sjunkit markant på ett halvår men ser inga tecken på det, nästan tvärtom att de utsatta priserna är högre nu.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sprang precis på följande artikel om att begagnatpriserna stiger rent generellt också: Globalt kaos ökar suget efter begagnat - varnar för tomma hyllor - Ehandel.se

    Särskilt priserna på begagnad elektronik verkar öka.
     
    flipp gillar detta.
  14. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 326
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    jag ser hype faktor inflation som boven.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är inte det tveksamt? SCB:
    Konsumentprisindex (KPI)

    Det som steg var främst kläder och el, medan datorutrustning, teleutrustning sjönk.
     
    flipp gillar detta.
  16. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 326
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Konstigt med elektronik, det finns brist på delar, transporten är dyr, scalpers köper upp allt och Kina. El är dyrt pga politiker, kläder är ju med att butikerna stängs så höjer man priserna Nästa kommer bli mat. Men elektronik kommer bli dyrare om right to repair blir lag och jag har inget problem med det. Apple kan slänga sig i väggen.

    Med hype menar jag att vara A är dyrare än vara B även om båda har samma hårdvara. Anledningen för att A är dyr är BS marknadsföring och man ser det efter flera år i andrahandsmarknad.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Förstår inte hur detta kan vara en förklaring till ev. stigande eller stagnerande andrahandspriser på t.ex. Xiaomitelefoner?

    Vill dock förtydliga att jag inte är säker på att priserna de facto stigit (eller legat still), det är bara min känsla utifrån den prissättning jag ser i forumet och på tradera.
     
  18. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    K&S har blivit nya blocket, många orimliga priser och folk som kräver fantasipriser på sina gamla prylar som har många år på nacken.
    Eller säljare som frågar hur mycket man vill betala för pryl hen vill sälja och vägrar säga ett pris :teeth:

    Ogillar det nya trenden att säljaren vill ta diskussionen via PM, varför kan inte man ta det i tråden istället så alla ser?
    Hände senast igår, säljaren ville sälja/byta iPhone 12 mot Pixel och jag skickade PM att jag har Pixel som skulle vilja byta mot säljarens iPhone 12 plus pengar från mitt håll.
    säljaren frågar hur mycket jag vill lägga ut i pengar, jag bad hen att komma med ett förslag och att jag är seriös med många positiva omdömen.
    Hen försvann och svarade aldrig, svarade inte heller på 2 andra köpare som skrev i tråden och idag var båda säljarens mobiler sålda utan att redovisa till vem.
     
    Aene, Pfefe, katho och 6 andra gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En sak som återkommer lite då och då är orimliga bytesförslag. Typ någon som vill byta en telefon med marknadsvärde 4000 kr mot en telefon med marknadsvärde 7000 kr och erbjuder "några hundralappar emellan". Sannolikheten att någon går med på ett sådant byte är typ 1 på 1000. :)
     
    Pfefe, nza och Lias08 gillar detta.
  20. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Brukar i vanliga fall vara obrydd kring K&S-forumet men stötte på en märklig förteelse igår som är helt orimlig.

    Budade på en vara vars startpris låg på X kr (1000 kr under nypris) och jag frågade säljaren om denne har något "köp nu pris" varpå säljaren skriver att h*n vill ha 500 kr över startpriset för att sälja på direkten. Efter några timmar så bestämmer jag mig för att matcha det. Då bestämmer sig säljaren för att neka för att låta buden få gå ett halvt dygn till, något jag tyckte var oseriöst och meddelade då att jag bort mina bud. Personen jag budade mot tog bort sitt bud med efter att denne såg att jag tog bort mitt bud och ingen mer budar och det högsta budet landar på en bit över startpriset. Då får säljaren för sig att skriva ett PM till mig om att budgivningen blev konstig, mer eller mindre på grund av att jag tog bort mitt bud vilket var pga att h*n inte vill ha hålla sitt "köp nu"-pris och att jag nu igen kan få köpa luren för 300 kr mer än högsta budet i tråden eller så läggs mobilen upp på Ebay istället.

    Varför inte bara skriva vad man faktiskt vill ha för luren till att börja med istället för att hålla på med någon konstig "lock"-lek? Onödigt slöseri på sin egna och andras tid.

    Edit: Om priserna är luddiga så är det för att jag ej vill hänga ut säljaren ifråga.
     
    Last edited: 20 dec 2021
    Lias08, frassedylan, Majkey och 7 andra gillar detta.