Fråga: Kan jag ha flera epost adresser på samma Google konto?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Salvion, 7 maj 2021.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Om jag hur gör jag då?

    Jag har Google som primär epost adress och skulle vilja ha en "skräp" adress som jag ändå kan ha koll på enkelt, och istället för att regga mig på en helt annan tjänst kanske jag kan ha kvar Google?
    Jag har googlat och det finns många svar men dom flesta är 10 år eller mer så jag frågar här för hur läget är idag?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Varje Google-adress räknas väl som ett eget konto. Men det är hur lätt som helst att ha koll på flera Google-adresser i Gmail.
     
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Finns flera sätt, beror lite på vad du vill uppnå. Enklaste är att använda inbyggda funktionen "plus addressing". Du har egentligen en obegränsad mängd adresser, det enda du behöver göra är att lägga till ett plus efter din emailprefix och sedan vad du vill, exempelvis Salvion+spam[at]gmail.com. Då kommer de mailen fram till din inbox, men du kan skapa en regel som gör att de hamnar i en egen mapp. Ganska smidigt att använda olika adresser för olika ställen där man signar upp, för man ser snabbt vilka som säljer vidare adresserna :P

    Annars finns det ju ingen begränsning i hur många google-konton du kan skapa, så det är ju bara att skapa ett nytt konto och antingen kolla det manuellt, eller att lägga in att de mailen också ska hämtas in av ditt huvudkonto.
    upload_2021-5-7_11-3-21.png
     
    matssoderstrom, Heleg, chhans och 2 andra gillar detta.
  4. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Du kan ha oändligt många emailadresser. Dvs knutna till samma mobilnummer. Och längsta password som jag vet Gmail accepterar är 99 valfria tecken inkl specialtecken.

    Använd gärna webtjänster för att få fram ett säkert PW som ex: Strong Password Generator
     
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Asawi@Asawi
    menar du flera Google adresser eller bara att man kan hantera olika tjänster i Google, för det känner jag till?
    Jag antar att jag får skapa en nytt konto och hantera det från Google.

    @F-Forward@F-Forward
    Jag vill inte använda eller härleda någon till min primära adress som är Google då jag lyckats hålla den så ren ifrån spam och likande så jag tänkte en helt annan adress, tex när man säljer på blocket, eller registrerar sig på websidor där man vill ha koll men inte få den i primär mejlen.
    Detta har jag en Yahoo adress för men den jag vill ha nu är för min BRF....jag vet lite omständligt men inte en adress som följer med mig när jag tex flyttar för att den är sprid.

    Blir nog ett nytt Google konto!
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag menade flera Google adresser. Till exempel hanterar jag på den här mobilen 3 adresser. Var och en sitt eget Google konto. I Gmail appen kan jag lätt hoppa mellan dessa konton. IMG_20210509_124618.jpg
     
    Salvion gillar detta.
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 091
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Nu har jag skapat ett nytt konto och en sak som jag undrar är när jag skapade det fick jag ju förrutom min valda och nya epost adress också skriva i min För och Efternamn, när jag provmailar mig själv till ett yahoo mail konto ser jag att jag "presenteras med mitt för och efternamn sedan epost adressen som avsändare, kan alla som tar emot denna nya epost också se min riktiga för och efternamn? för det vill jag ju inte.
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, men du kan ändra vilket namn du vill visa i inställningar på kontot.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Du har redan fått några förslag och det jag beskriver nedan kanske är overkill men jag tänkte att jag nämner det ändå :)

    Nackdelen med att köra "plus" metoden är att din riktiga mailadress blir alltid synlig.
    Skriver du [email protected] (om sidan tillåter + tecken, alla gör inte det) är det ändå lätt att se din riktiga mailadress.
    Är du bara ute efter att ha en slask mail så kan du skapa en ny maillåda vart som helst och sedan köra forwarding till din riktiga adress om du inte orkar kika i olika lådor.

    Ett annat alternativ är att köpa en egen domän för en billig peng och sedan skicka vidare mailen via den. Hos vissa domän registrarer som t ex Namecheap kan man aktivera alias eller "catchall".
    Med alias skulle du t ex kunna skapa social@dindomän, spam@dindomän osv och skicka vidare till Gmail, kan finnas en begränsning på hur många alias du kan skapa.

    Eller så kör du med "catchall" som innebär att allt som anges före @dindomän skickas vidare till en annan mailadress.

    Som exempel körde jag med catchall för min domän och registrerade alla tjänster med dess namn, t ex facebook@mindomän, twitter@mindomän, instagram@mindomän osv.

    Fördelen är att alla tjänster får en unik adress samtidigt som du administrerar dom från samma ställe (din gmail).

    Nackdelen är att du blir beroende av din domän och Namecheap, väljer du att säga upp domänen eller flytta den till annan domänregistrar kan det bli ganska många ställen att ändra på. Det kan även bli många olika adresser att hålla i huvudet men kör man med tjänstens namn så är det ganska enkelt att komma ihåg.
     
    Kristy gillar detta.