Köptråden Xiaomi Mi 10 / Mi 10 Pro

Diskussion i 'Xiaomi Mi 10 / Mi 10 Pro' startad av bernard, 27 mar 2020.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Huvudkameransensorn är bättre på Mi 10T Pro. Den har samma 108MP sensor som sitter i Mi 10 och Mi 11. En väldigt bra sensor som tar detaljerade foton.10T Pro har även OIS. 10T Pro / MI 11 har haft bäst huvudkamera av alla telefoner jag testat, mest p g a hög detaljnivå vilket jag tycker är viktigt. 10T Pro köps dock med fördel begagnad då den går att köpa i nyskick för runt 3000 kr. Jag sålde min förra veckan för 2800 kr. Dock utan kvitto.
     
    Helge67 gillar detta.
  2. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Där ser man det kände jag inte till. IOS är det 2.5 eller 3.0? 4570 kr för 128/8 och 5003 för 256/8. Känns som den senare är ett bättre köp. Hur många Android uppdateringar får man hos Xiaomi? Samsung ger ju 3 stycken numera. Köper man med Android 10 så får man uppdateringar till Android 13. Är den vattentät eller åtminstone vattentålig Xiaomi Mi 10T Pro?
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Androiduppdateringar är inte lika relevanta på MIUI då det är versionen av MIUI snarare än den underliggande androidversionen som medierar alla funktioner. MIUI och säkerhetspatchar uppdateras i regel ganska länge, speciellt på flaggskeppen men har inte någon järnkoll på hur länge. Har aldrig telefoner i 3 års tid så då blir det ointressant med uppdateringspolicy. Någon annan kanske har bättre koll. Något folk ofta glömmer är att Xiaomitelefoner är så mycket billigare än Samsungtelefoner är att man kan byta upp sig 1-2 år tidigare och ändå betala samma totalsumma.
     
    Helge67 gillar detta.
  4. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Skrev du inte att 10T Pro har OIS? Eller menar du något annat än det som är i Android? Känner till att Xiaomi hade MIUI. Tyvärr håller inte en telefon idag 3 år då batteriet i regel tar slut efter 2 år. Brukar hålla mig till max 6K när det gäller mobiler. Det är ungefär vad Samsung S10+ kostade mig, något billigare 5495 hos Benify för värstingen 12/1TB. Behöver verkligen inte 1TB lagringsutrymme. Ville dock testa S10+
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja optisk bildstabilisering på huvudkameran (OIS)
     
    Helge67 gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du ska testa Xiaomi är Mi 10T Pro bra men det finns också andra alternativ som Poco F3 och Mi 11i. Tre har en deal på Mi 11i nu man får den för 5000 kr inklusive mi band 6 och trådlösa hörlurar. Abonnemanget går att säga upp direkt. Jag hade hellre köpt den än 10T Pro p g a amoledskärmen och formfaktorn. Dock är kameran bättre på Mi 10T Pro.
     
    Helge67 gillar detta.
  7. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Tänkte på One UI 3.0 som jag blandade ihop med OIS. Vet dock inte vad det är för skillnad på One UI och MIUI?

    Gillar annars Xiaomi. Kollar efter nån till sonen då Samsung A41 var ett fiasko.

    Xiaomi Poco X3 tänkte jag prova eftersom han spelar in mycket videos och tar mycket bilder och behöver en minneskort plats. Är 256 GB minneskort i Samsung A41.

    För min egen del hade jag tänkt mig en Xiaomi 11 Ultra trots den massiva kameran. Fast säljer någon nätbutik den i Sverige?
     
    flipp gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har en Galaxy Note 10 Plus jag använder nu med OneUI 3.1 men jag gillar MIUI bättre. Mest för att flytet är bättre där. Men övrigt är det nog mest en smaksak. Det tar tid att lära sig uppskatta andra UI än de man är van vid. Förmodligen lite mer buggar i MIUI dock. T.ex. att notifikationer ibland kan dröja m.m. Om du ska köpa en Xiaomi till sonen överväg Redmi Note 10 Pro som har en bättre kamera och skärm än Poco X3. Den har också minneskortplats.

    Ultran släpps snart i svenska butiker. Kommer dock bli tokdyr. Runt 13 000 kr tror jag. Absolut inte värt det om du frågar mig. Inte uppenbart bättre än t.ex. Mate 40 Pro eller Galaxy S21 Ultra. Dock har kameran såklart mer potential via ev. uppdateringar då huvudsensorn är gigantiskt stor.
     
    Helge67 gillar detta.
  9. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Tack för tipset ska då kolla att införskaffa en Xiaom Redmi Note 10 Pro.

    Tänkte vänta ut Xiaomi 11 Ultra. Brukar göra så med mobiler att jag köper dom när dom sjunkit lite i pris. Samt att buggar är fixade.

    Såg att det finns med 6GB samt 8GB ramminne på Redmi Note 10 bara att version med 8 GB verkar vara svår att köpa. Såg att Xiaomi själva säljer den för 3690. Verkar vara ett kap.
     
    flipp gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    3690 är billigt jämfört med t.ex. A52 eller A72 men dyrt jämfört med vad den kostar om man importerar. Om du köper i Sverige köp hellre från t.ex. inet, webbhallen eller netonnet. Butiker med bra service. Mi-Store har katastrofal service. Såg även att en Poco F3 256/8 finns i forumet. Den har en något sämre kamera än Note 10 Pro men är bättre på allt annat.
     
    Helge67 gillar detta.
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Om du med Xiaomi själva menar mistore.se så är detta inte Xiaomi själva. Mistore.se drivs av east and west ab. En importör och återförsäljare bland många. Välkänt är också att denna importör är extremt svår att ha med att göra när det handlar om garantier.
     
  12. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    För 2v sedan köpte jag en Mi 10T 5G och har varit nöjd med den. Igår när jag tittade in på netonnets hemsida så såg jag att de hade sänkt Mi 10T Pro 5G från 6490:- till 4990:-. Jag åkte in direkt och lämnade in Mi 10T 5G och tog ut en Mi 10T Pro för samma pris som för 10T för 2v sedan. Inga fel med bättre kamerasensor, mer ram och mer lagringsminne för samma pris och sen OIS naturligtvis
     
    flipp gillar detta.
  13. Fullofshit

    Fullofshit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Vanliga och grymma Mi 10 finns nu på netonnet för 4990kr!
     
    IRONMIKE gillar detta.