Första intrycken & omdömen Galaxy S21

Diskussion i 'Galaxy S21' startad av Swedroid, 25 jan 2021.

  1. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Samma deal på Mediamarkt fast 50:- billigare, 349:-/mån, blir totalt 1200:- för mobilen. Gäller till sista mars.
     
  2. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Några tankar kring denna telefon.
    Har tidigare varit slav under stora lurar men kände att jag ville pröva nåt mindre. Finns inte så mycket i denna storleksklass. Hoppade på erbjudandet hos Mediamarkt med 3. Totalt sett blir det en billig lur, även om man är bunden till 3.
    Har mest haft Note-serien, senast en 10+ som jag gillade skarpt. Vande mig med böjd skärm, även storleken och de "vassa" hörnen (ger faktiskt ganska fula märken i jeans-fickan). Tyckte även att den flög på riktigt bra, trots 60hz.
    Den här är något helt annat. Äntligen platt skärm!! Skärm-frekvens på 120hz är helt underbart!! Rapp som bara den och mycket bekvämare att hålla i tack vare de rundade hörnen. Den är mycket mindre men jag kommer säkerligen vänja mig med en mindre skärm, fr.a är den mer lätthanterlig.
    Batteriet så här långt är i klass med Noten, så även där är jag nöjd.
    Precis allt flyter på mycket bättre i denna.
    Supernöjd så här långt;)
     
    camuraj, Merketh, eastbound och 1 annan gillar detta.
  3. camuraj

    camuraj Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Likt @Lasse58@Lasse58 bytte jag från en Note 10+ till s21:an. Den ligger perfekt i handen! Lite ovant med mindre skärm men mycket smidigare att navigera med en hand. Skillnaden på skärmarna är sjukt stor när jag hoppar emellan telefonerna, både storleksmässigt och hur oskönt det känns med 60Hz nu. Hade SIM-kortet i Noten i ca 1 dygn men stod inte ut med känslan av en "hackande/laggande" scrollning jämfört med s21:an.

    Kameran på s21 är snäppet vassare både i ljusa- och mörka förhållanden, men jag har inte klagat på Notens kamera, så det var ingen större uppgradering.

    Det enda jag saknar från Noten, utöver pennan, är skärmstorleken och vibrationsmotorn. Samsung har valt att köra med sämre haptic feedback på s21:an :/ Av den anledningen blir det förmodligen ett byte till en en note 20 ultra, trots att jag börjat vänja mig vid storleken på s21 :)
     
    Last edited: 20 apr 2021
  4. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Sambon köpte sig en s21. Stämmer det att den skickas utan laddare? Hon fick med, usb-c, usb-c kabel, men ingen adapter. Hur ska hon kunna ladda telefonen? Det är ju som att sälja en bil utan hjul.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de har bantat bort AC-adaptern tyvärr. Det är samma sak som med Apple dessvärre, men vilken USB PD-laddare som helst fungerar. Vill man dock ha snabbladdning behövs en USB PD-adapter med minst 25W eller mer.
     
  6. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Som Gb-glass då. Dyrare glass men mycket mindre glass på Pinnen. Rejält snålt...

    Blir svårt att ladda den med microusb-kabeln...
     
  7. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Som telefon.. mycket mer nöjd med min Poco X3..
    Grejar dock lite med min gamla Samsung S10 och den ligger fan perfekt... Pocon är lite stor..
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sent ut med ett köp av denna, men med lite prissänkningar var det rätt tid nu. Funderade på Asus Zenfone 8. Men det stora utbudet av fodral etc..som finns till Samsung avgjorde.

    Hårdvarumässigt är jag nöjd. Platt display. Plast istället för glas på baksidan är trevligt också. Storleken fin.
    Mjukvaran kan kännas överväldingande om man kommer från Sony eller Nokia. Men samtidigt flexibel. Går mappa om knappen så man kan stänga av mobilen istället för att starta Bixby m.m..Vilket det inte går att göra på iPhone 12 Mini som jag hade tidigare. Det går bara starta Siri med sidoknappen och inte stänga av mobilen utan att gå in på inställningarna. En småsak men irriterande. Sen har Samsung numera rätt lång tid av uppdateringar:
    All Samsung Galaxy devices eligible for three years of Android updates (androidauthority.com)

    Även det var en anledning till Samsung denna gång.
     
    spigen och eastbound gillar detta.
  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 128
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Power och volym upp på iPhone så kan du stänga av utan att gå via inställningar!
     
    Johnh3 och livinl0ud gillar detta.
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tack bra att veta.
     
  11. MissAndroid

    MissAndroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Jättebra med uppdateringarna. Ska också slå till på en S21. Är trött på turerna kring Huawei. Och gillar dessutom det smidiga formatet på luren. :)
     
    Johnh3 och eastbound gillar detta.
  12. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Som vanligt är jag lite sen på bollen, men det här är första gången på 10 år jag sitter med en årsaktuell mobil, om än på slutet av året.

    Första intryck, och det blir jämförelser med min tidigare Galaxy S7. Det är ett större hopp än de flesta tycks göra.

    Telefonen känns väldigt "smooth", jag tycker om 120Hz även om det inte är "nödvändigt". (Jag tycker även om biofilmer i HFR, annan diskussion)

    Skärmen är bra. Upplösningen är lägre än på min S7, och pixeldensiteten klart lägre (421 vs 577 tydligen), men sida-vid-sida med samma foto kan jag inte säga att jag ser någon skillnad (även om jag nog skulle kunna hitta tillfällen där det blir en liten skillnad).

    Fingeravtrycksläsaren funkar jättebra. Tills jag var på arbetet och hade (tydligen) mycket torrare händer. Då funkade det inte alls lika bra. Speciellt som det medföljande skärmskyddet är så halt att det med en hand i full fläng kan vara svårt att hålla tummen still. Ska prova att regga några "torra" fingeravtryck på jobbet tror jag. Fingeravtrycksläsaren på S7 (hemknappen) har funkat jättebra för mig, lägger tummen där när jag drar upp den ur fickan och så är den igång direkt när jag behöver. Smörja in händerna är inget alternativ.

    Samtalsinspelning funkade jättebra på S7. Verkade funka med Android 11 och rätt appar på S21. Men jag uppdaterade till Android 12 direkt, för att slippa lära mig A11 " i onödan". Nu får jag inte samtalsinspelning att fungera. Kanske går med mer kunskap, vad vet jag, ny telefon för mig detta. Oavsett mycket dåligt av Samsung att inte erbjuda inspelning, och dåligt även av Google - även om jag kan förstå att de har ganska strikta regler på sin app store. Jag har haft nytta av att spela in samtal både med arbetsgivare och skola, så det här är ett nedköp.

    Kameran är rätt ok. Däremot fattar jag inte alls det där med 3 objektiv. Det gör jag nog med tiden. Tog bilder på barnen ute igår kväll, när de lekte i snön, det var rätt mörkt, kameran tyckte att en slutartid på ca 2 sekunder var lagom verkade det som. Gick aningen bättre att filma. Kommer att använda heic/hevc, eller vad det nu heter, framöver, om stödet verkar ok i appar för redigering.

    Telefonen är lite större än S7, och ganska mycket tyngre. Inte galet mycket tyngre, men händerna är rätt känsliga för vikt. S21 är märkbart tyngre än S7, som i sin tur var märkbart tyngre än min S4. I kombination med lite större storlek gör det S21 ganska svårhanterad med 1 hand tycker jag, om man samtidigt puttar en barnvagn med andra handen. Kanske behöver bättre skal, har ett billigt i TPU men lite väl "blank" baksida. Jämfört med dagens övriga bestar i telefonutbudet, ännu större och med vikt över 2 hekto, är S21 väl så bra man kan komma. (har nosat på pixel4a tidigare, men backat av andra skäl)

    Nåja. Överlag nöjd. Kommer säkert att svära över att det inte finns micro SD, men den tiden det problemet.
     
    Last edited: 11 dec 2021
    Lex och EricG gillar detta.