Köpråd elscooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Senton20, 11 maj 2021.

  1. Senton20

    Senton20 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Jag funderade på att skaffa mig en el scooter. Dock är jag inte så duktig på dem, har gjort lite 5 mins forskning på dem 2 kandidaterna som jag är intresserad av. Jag tänker kanske någon annan har köpt/testat eller bara har en bra tips för vilken jag ska välja. Jag väger runt 95-100kg.

    Här kommer dem 2 el.scootrar jag gillar:

    Xiaomi Mi Pro 2
    Freev EVR 810

    Vilken el scooter rekommenderar ni mer?

    Mvh. Senton
     
  2. Mane_k

    Mane_k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ska du köra lagligt på allmän väg så går väl båda dessa bort?

    Lagstiftningen har inte riktigt hunnit med i samma takt som tekniken och därmed finns vissa begränsningar att ta hänsyn till. Enligt trafikverket räknas elfordonet som en cykel om det går i max 20 km/h och har en motor på max 250 W. Detta innebär att ett fordon med mer effekt än 250 W eller ett som går fortare än 20 km/h ej får framföras på allmän väg. Detta räknas då som ett elfordon som ska brukas ansvarsfullt på inhägnat område eller i enlighet med de lagstadgar som finns i det land den brukas.
     
  3. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kika på G30-tråden. Den är i mitt tycke en mycket bättre spark för pengarna (dock behöver du importera den i sådana fall, annars blir den rätt dyr): Ninebot Max G30 med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

    Den är dock lite större och därmed lite klumpigare än Mi Pro 2. Om du ofta kommer ta med dig sparken i tex kollektivtrafiken och inte tänker åka så långt är MI Pro 2 helt okej. G30 är dock bekvämare att åka på iom de större hjulen och är mer robust/kommer förmodligen hålla längre.

    Free EVR 810 är förmodligen inget att hänga i granen. Ser väldigt otymplig ut och är sannolikt svår att fixa sedan om det blir något fel med den och du behöver hitta reservdelar. För Xiaomi-produkterna kryllar det av reservdelar, guider och tillbehör överallt. Dessutom är den ju inte särskilt diskret, så att köra med en sådan på stan är nog ingen bra idé. Det går på långt avstånd att se att den där sparken inte är tillåten på allmän väg såvida den inte är mopedklassad. Står inget om IP-klassning heller, så förmodligen inte så bra tätad/fuktkänslig.


    Men hur ska du köra med sparken? För de du listar är ju som att jämföra en cykel med en moped ungefär, så det blir ju svårt att ge ett bra råd :) Hur långt kommer du regelbundet att köra och behöver du ofta lyfta/ta med dig den?
     
    Last edited: 11 maj 2021
  5. Senton20

    Senton20 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej! Tack för infon och svaret.
    Jag behöver den för en liten ort, Älmhult, mest för att ta mig till jobbet och tillbaka snabbare, ungefär 2km max från där jag bor. Jag var lite orolig för xiaomi sparkcykeln pga. säkerheten. Men man kan lätt fälla ihop den och ta upp den med mig till mitt arbets skåp, och förvara den där tills jag slutar. Tänkte lite också på min vikt, jag brukar pendla mellan 95-100kg och sparkcykeln har 100kg kapacitet. Freev har 120 max belastning och väger 45kg och har nyckel, kan lämna den vid cykel ställen kanske? Eller måste man ändå skaffa sig en hänglås för att vara på säkra sidan? Så jag ska använda elscootern till kortare sträckor. Max 10-15km om inte mindre
     
    Last edited: 11 maj 2021
  6. carllarl

    carllarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2021
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    594
    du behöver nog inte oroa dig så mycket över det, du kanske inte kommer upp i samma maxhastighet som tillverkaren uppger och du kanske inte får samma räckvidd på en laddning, men du kan lätt åka på den om du väger 100kg
     
    Senton20 och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Menar du 10-15 km enkel väg, eller totalt?
     
  8. Senton20

    Senton20 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Nej, inte enkel väg. Menar totalt, per 1-2 dagar. Sträckan till jobbet är 1-2km bara.
     
  9. Senton20

    Senton20 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Har Freev en egen hemsida? Vet någon vad det är för tillverkningsland för Freev?
     
  10. Serra_Angel

    Serra_Angel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hur ser körvägen ut? Är det mest asfalt hade jag köpt en Ninebot by segway, en laglig.
    Jag pendlar 3,5 km enkel väg, med lite uppförsbackar och bär den på tåget och jag är jättenöjd med min!
    Jag har en es2, finns ju några att välja mellan, men kolla så att du har en med maxhastighet 20 km och 250 watt. Kanske tycks tråkigt men bra ifall det händer något och försäkringen gäller.

    Jag tycker att Segway känns mer rejäl och tåligare än t ex Xiaomi, men det är ju jag det. :)
     
    Senton20 och bernard gillar detta.
  11. Senton20

    Senton20 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Rack sträcka av asfalt, knappt några uppförsbacke
     
  12. Chuhe

    Chuhe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2020
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    17
    Köp hellre en mi 1S nordic. Lika laglig som Ninebot men längre räckvidd, diskbroms och skönare att åka med luftfyllda däck. Egentligen identisk som Pro 2 men laglig och mindre räckvidd.
     
    bernard gillar detta.
  13. Serra_Angel

    Serra_Angel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Räckvidd är en sak men jag rekommenderar en elscooter utan luftfyllda däck. Därav min fråga om underlag. Åker en bara på asfalt är punkteringsfria däck att föredra, tycker jag iaf. :)
     
  14. Chuhe

    Chuhe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2020
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    17
    Var också ganska inställd på solida däck innan men testat båda es2 och Mi 1S tycker jag det är som dag och natt, även på asfalt. Tyckte varken kroppen eller komponenter mår bra av den vibrationen. Åker man dessutom bara på asfalt så är problemet med punkteringen minimalt, speciellt på de nya xiaomi skotrarna med 3ggr mer punkteringsresistant däck.
     
  15. Serra_Angel

    Serra_Angel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tja, jag ville helt enkelt inte riskera punktering och tycker att punkteringsfria är sköna att åka på, förutom på gatsten.
     
    milky81 gillar detta.
  16. Senton20

    Senton20 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Äntligen har jag bestämt mig! Det ska bli en Mi Pro 2.
    Tack för all er hjälp och tips! :)
     
    Gargo och bernard gillar detta.
  17. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Rekommenderar att du köper en scooter med lokalsupport.
    Alltså en dedikerad scooterbutik. Tyvärr finns inte många :(
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tror du blir nöjd. Låter som ett rätt optimalt val med tanke på förutsättningarna. Dvs att du har bra underlag utan större backar och inte skall åka så långt varje gång. Det är främst med sämre och ojämnt underlag man märker skillnad mellan hjulstorlekarna.
     
    Senton20 gillar detta.