Diskussion: Huawei MatePad Pro

Diskussion i 'Huawei' startad av bernard, 25 feb 2020.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror jag skiter i google-tjänsterna tills vidare. Fungerar rätt bra ändå. Kommer åt mycket via webbläsaren. Måste säga att jag är smått förälskad i den här plattan. Känns så otroligt mycket bättre än de "midrange"-plattor jag haft tidigare. När jag sålde Mi Pad 8.4 lovade jag mig själv att aldrig köpa en billig platta igen. Inget fel på den egentligen men upplevelsen är så otroligt mycket bättre på denna platta tack vare den stora och högupplösta skärmen. Allt annat känns också toppklass rent hårdvarumässigt. De som är vana iPad Pro eller Samsungs premiumplattor tycker säkert inte det är något speciellt men för mig är detta något av en game changer. :)
     
  2. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Håller med. Funkar bra att installera det mesta man vill ha från apkmirror eller liknande.

    Håller med om hårdvaran också. Tycker dock att responsen i touchen är betydligt sämre än på min Ipad Pro, släpar efter och "laggar".

    Inte sett vad själva skärmen har för Hz men antar 60 Hz? Touchen har max 60 Hz sampling iaf, det märks tydligt. Lite trist. Får se om jag behåller plattan efter mina 50 dagars öppet köp.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har också märkt detta med touchen. Det är synd men jag kan leva med det. Vill inte betala 7000 kr för Samsung Tab S7 och iOS går bort. Dock märkligt ändå hur den kan ha lite sämre touch än en billig platta. Men ja, allt taget i beaktande är jag fortfarande mäkta imponerad, dock kan jag gott tänka mig att kraven ser lite annorlunda ut om man är van iPad Pro.
     
  4. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Jag kör båda parallellt, tyckte det skulle vara roligt med en Android platta, bara haft jättebilliga sådana så är också överlag imponerad av denna platta. Iaf till rea-priset, ordinarie pris tycker jag inte att den är värd alls. Men absolut, bilden på skärmen är fin! [emoji846]
     
  5. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Finns ytterligare ett sätt om man vill nedgradera från EMUI 11

    Med denna version av HiSuite installerad på datorn kan jag ansluta till Matepad Pro och när man tryckt på knappen för att leta efter senaste systemversion får man även erbjudandet att återställa till 10.1.0.182

    HiSuite_11.0.0.500_OVE
     
    tooobe och flipp gillar detta.
  6. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Den versionen verkar inte fungera på min Windows ARM på min M1 Mac. Typiskt! [emoji17]
    Om någon i södra Stockholm har möjlighet att hjälpa mig så hojta till i PM :)
     
    Last edited: 9 apr 2021
  7. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Hade tänkt skriva att du skulle hitta en lämplig version av HiSuite för Mac som kan uppdatera/nedgradera, men när jag testade det på min Mac (också M1) visar det sig att den funktionen inte finns överhuvudtaget på HiSuite för Mac :(

    Har du hittat någon annan version för Matepad Pro, typ 10.1.0.176 och testat via USB ?

    Edit: Nevermind, Jag testade den version (10.1.0.176) jag länkade till tidigare och det fungerade inte att installera den från återställningsmenyn efter att man installerat EMUI 11
     
    Last edited: 10 apr 2021
  8. ebola66

    ebola66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har två matepad pro plattor som kom med olika build versioner så jag kan berätta mina erfarenheter och lite insamlad info ifrån nästan ett års användning. Den ena (CN) med tidig build version var enkel att Googleifiera.
    Den andra (EU) med 10.1.0.180 som build version från start har jag inte offrat så mycket tid på. Man måste nedgradera till den version som finns länkad via bender007 tråden på XDA (mrx-w09a-10.1.0.120(C432E135R1P135). Det går inte enkelt om plattan hade för ny build version från fabriken.

    För att veta om man har en build version som är OK eller build som inte är enkel att Googleifiera (build dated after June 2020) kan man kolla S/N. From the serial number (S/N) you will find:
    Pos 6-7: Year
    Pos 8: Month (Oct=A, Nov=B, Dec=C)
    Pos 9-10: Date
    S/N is WRU6R20330000178 -> So manufacturing date is March 30, 2020.
    S/N is QBK6R20710000133 -> So manufacturing date is July 10, 2020.

    Med hisuiteproxy (hisuiteproxy_bender007.zip) ska man kunna forcera nedgradering till 10.1.0.120 men det kan vara riskfyllt eftersom partitioner måste skrivas om vid omstart efteråt vad jag läst mig till.
    Base software versionen måste även stämma så den har MRX-LGRP4-OVS om det är en EU-platta annars kommer plattan inte att få firmware uppdateringar efteråt. Det kan man kolla via:
    If you have a WiFi tablet. Open Calculator and turn it to landscape mode and write: ()()2846579()()
    to find the Base Software version. If you have tablet with 5G. Open Dialer and write: *#*#2846579#*#*

    Via service menyn som dyker upp kan man även göra upgrade via dload metoden om man vill om det funkar. Det stannar alltid på 5% om man har för ny firmware från fabriken. Edit: det berodde på buggig usb-utrustning tror jag.
    Om någon har eller hittat en failsafe och väldokumenterad metod så skriv gärna ner den i detalj så Googleifierar jag min EU platta :)

    Det mesta står här: Googlefier - Install GMS on Huawei/Honor i de första posterna.

    Annars har jag klarat mig förvånansvärt bra med AuroraStore hittills: Releases · Aurora OSS / AuroraStore · GitLab
    Det finns fullhd Netflix här: APK FRP & APK Files - ICTfix
    Med MicroG GmsCore så funkar Google notifieringar någorlunda bra: microg/GmsCore
    Vissa appar som t.ex. Plex har jag märkt funkar bättre med Appgallery versionen då utvecklaren verkar tagit bort Google Play services beroenden helt.
     
    Last edited: 17 apr 2021
    bernard, tooobe, Kiwi och 1 annan gillar detta.
  9. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Tack För all info :)

    Enligt calculator tricket fick jag fram att min är tillverkad 29 Juli 2020, och det gick bra att installera GMS på den.

    Det var inga problem att lägga in "mrx-w09a-10.1.0.120(C432E135R1P135" från usb, men det var innan jag uppgraderade till EMUI 11

    Eftersom det är en relativt kraftfull platta är det ju trevligt att kunna testa lite avancerade spel på den, utan GMS kan man i princip bara installera de spel som finns i Huawei app gallery (ej via apk)

    Mest för att se hur den presterade installerade jag Call Of Duty mobile och styrde med en Xbox One kontroll, gick väldigt fint :)
     
    Last edited: 12 apr 2021
    ebola66 gillar detta.
  10. ebola66

    ebola66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Nice!
    Plattan jag har är äldre! Jag kollade lite mer noga och såg att jag hade build 10.1.0.180 från start. Den var beggad så jag vet inte vad build # var från fabrik. Minns du vad du hade för build #?

    Att gränsen ska vara juni -20 kommer från bender tråden tror jag, men det verkar tydligen inte stämma. Jag provade även att reverta med legit HiSuite utan framgång minns jag i höstas. Det fanns ingen version att backa till.

    Nu spelar det väl inte så stor roll längre. Det enda jag jag saknar är väl att Hemnet och att Hangouts inte funkar samt att man kan behöva klicka rätt mycket i Aurora Store för att uppdatera apparna manuellt. Sedan har det dykt upp ett problem på sistone med Chrome iom. att de fasat ut Webview och istället kör med Trichromelibrary.
     
    Last edited: 12 apr 2021
    Kiwi gillar detta.
  11. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Ja, jag hade MRX-W09 10.1.0.151 när jag köpte den och det var den jag hade när jag la in 10.1.0.120 från USB (skulle använt minneskort om den använt sig av sd-micro kort eftersom det är ännu smidigare enligt mig)
     
    ebola66 gillar detta.
  12. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Den här videon - på tyska - visar precis hur men nedgraderar från EMUI 11 till 10 och sedan nedgraderar en gång till för att kunna installera googlefier.

    Det är på en P40 Pro, men stegen för Matepad Pro är likadana.

    Jag är med på att ni antagligen inte förstår tyska (det gör inte jag heller) men han visar alla steg så man förstår ganska bra iallafall :)


    View: https://youtu.be/q0mF0ZJiR-U
     
    ebola66 och flipp gillar detta.
  13. ebola66

    ebola66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ja det var precis så jag gjorde i höstas men det stannade på 5% hela tiden med 10.1.0.180. Efter att det funkade för dig med en nyare platta så provade jag igen genom att nedgradera befintliga 11.x versionen till 10.1.0.182 (blev en annan version nu) med HiSuite. Men sedan ville inte nedgraderingen med dload-metoden starta alls via USB. Jag bytte då till ett annan USB-lösning och då funkade det direkt att backa till mrx-w09a-10.1.0.120(C432E135R1P135). Så det var tydligen ett fel på min USB-utrustning tidigare. Med den senaste bender_007 apk filen och den här pedagogiska filmen kanske man inte kan faila :) :)
    View: https://www.youtube.com/watch?v=2HULkOMFUIw
     
    Last edited: 17 apr 2021
    Kiwi gillar detta.
  14. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Har testat lite mer spel och streamingtjänster för spel nu, det mesta fungerar bra :)

    Fortnite fungerar, Xbox Game Pass går bra och Geforce Now är också OK.

    Testade gratisversionen av Geforce now, kopplade det till min Steam-konto och körde några Valve-klassiker som Portal 2 och Halflife 2.

    Google Stadia kraschar dock varje gång jag försöker öppna det, tyvärr.
     
  15. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Ingen i Stockholm som skulle kunna hjälpa mig nedgradera? :innocent:
     
  16. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Önskar att jag kunde hjälpa dig tooobe, men jag bor längre söderut.

    Personligen letar jag med ljus och lykta efter en firmware till Matepad 10.4 som går att installera googlefier på, men det verkar tyvärr kört :(
     
  17. notimetochill

    notimetochill Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    IMG_20210428_145255-01.jpeg Har en MatePad Pro LTE med tbord och penna att sälja. Har lagt in det på köp och sälj vid intresse
     
  18. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    2990:- på Netonnet, endast online länk
     
  19. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Idag kl 14:00 svensk tid presenteras uppföljaren till Matepad Pro samt Harmony OS och andra nyheter från Huawei.

    Just Matepad Pro verkar dessutom vara en av de produkter som kommer kunna uppdateras till Harmony OS.

    Även om jag är nyfiken på att testa kommer jag dock inte göra det eftersom Google:s appar fungerar fint på min platta.
     
    flipp gillar detta.
  20. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 758
    Mottagna gillanden:
    1 610
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Köpte en Matepad pro här på forumet precis. Min sista surfplatta va en Xiaomi mi pad 4. Köpte min matepad pro mest för att inte missa något under EM i fotboll. Märkte dock att skillnaden mellan mi pad 4 och den här är otroligt stor. Matepad pro imponerar verkligen på mig. För min del så har jag inget behov av Google på surfplatta.
    Däremot vore det kul att få testa Harmony OS. Men nu verkar det som om man bara släpper Harmony OS till telefoner och surfplattor som är för kinesiska marknaden.
    Om det är någon som vet något annat så berätta gärna.