Kommande Nvidia Shield TV? (2021)

Diskussion i 'Android TV' startad av ubbe1, 15 jan 2021.

  1. ubbe1

    ubbe1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Enligt tradition kommer ny Shield ojämna år så när kommer -21
    Väntar men vill inte gå och köpa modell -19. Tips, tankar och rykten
     
    Oceanic gillar detta.
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 181
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det skulle vara riktigt trevligt, vill gärna se alla nya standarder så som Wifi 6E, HDMI 2.1, Bluetooth LE/LC3, AV1 etc. I övrigt så är det inte så mycket jag saknar.

    Det hänger nog på om Nintendo släpper en ny variant av Switch, annars blir det svårt att motivera volymproduktionen av ett nytt chip.
     
    bernard gillar detta.
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 479
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

    nya standarder, ny processor och äkta bit perfect passthrou ljud.
    Om jag måste välja bara en är det äkta passthrou ljud. lämnade tillbaka min shield pro 2019 på grund av ljudförsämringen när shielden uppsamplade 44.1khz till 48khz
    ersatte den med en CC4 (då htpc rasade) och har många gånger bättre ljud och även bättre bild.
     
    TheReferenceMan gillar detta.
  4. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    slutet av året, om det ens sker.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nvidia verkar inte ha någon brådska, men det vore ju kul med en Shield TV som har HDMI 2.1-stöd med stöd för VRR (variable refresh rate) tex.

    Talas det inte om ett nytt chipp för Nintendo Switch? De brukar ju dela SoC med Shield, så om/när en ny Switch presenteras kan man kanske anta att kommande Shield TV kommer bygga på en liknande SoC i alla fall.

    4-6GB RAM, ny SoC med en mycket biffigare GPU (...emulering) och 64-128GB lagringsminne vore trevliga uppgraderingar i övrigt. Även Bluetooth 5.2 med fullt LE Audio-stöd vore ju rätt episkt om man ska film med hörlurar. Jag kör LDAC idag, vilket fungerar hyggligt, med det finns fortfarande en viss latens där som kan vara lite irriterande. Med broadcast-stödet i 5.2 kan man också se flera med hörlurar samtidigt i sådana fall.
     
    TheReferenceMan och Ascended gillar detta.
  6. ubbe1

    ubbe1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Verkar som om det kommer en ny Nintendo Switch.
    Hittat på nätet:

    7 January 2021 - Datamine of Switch firmware reveals new "Arua" hardware and details
    Games website VGC reported that dataminer SciresM found several references to a new Switch - codenamed "Aura" - inside the latest firmware. This revealed a 4K chipset, OLED panel and better battery life and cooling.
     
    SWEUP gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Kul, vet inte vad det har med tråden i fråga att göra med [emoji1787]
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    OLED hade varit fantastiskt, mer energieffektivt, bättre responsid och högre kontrast. Kan dock finnas viss risk för inbränning i spel med statiska element. Går så klart att avhjälpa lite med pixel shift, men blir intressant att se.

    Nvidia har inte direkt något nytt chipp i arsenalen bara, så det blir lite kul att se vad de använder: Tegra - Wikipedia. "Xavier" som är det senaste är från 2016, så 5 år gammalt.

    "Orin" verkar vara deras kommande chipp, men det är inte planerat förrän 2022 vad det verkar. Den bygger dock på en GPU med Ampere-kärna, vilket hade varit episkt, men verkar främst vara avsett för bilindustrin. Mer om Orin här: Nvidia Announces New Drive Platforms With Orin and Ampere

    Nintendo är dock en så pass stor samarbetspartner för Nvidia idag, så jag vore inte förvånad om de designat ett chipp från grunden tillsammans med Nviida den här gången, nu när Nintendo sålt miljontals med Switch. Ett liknande chipp skulle kunna sitta i nästa Shield TV i sådana fall.
     
    Last edited: 21 jan 2021
    Leo83 gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Även om 8k är en gimmick så är det fortfarande så att 8k tv apparater blir allt vanligare... Om något kanske de tvingas uppgradera processorn.. Som har hängt med i över 5 år..vi får hålla tummarna men det känns otänkbart att de kan släppa en till Shield med samma processor... De lurade oss redan med förra årets då de presterar i stort sett identiskt med tidigare modeller... Kommer släppas en ny Apple TV i år... Återstår att se om de kommer satsa på AI upscaler... Some är nvidias triumphkort just nu... Men.. Om dom inte vill riskera att bli överkörda av en potentiell överlägsen produkt med bionic och potentiellt också AI upscaler så bör nvidia förbereda sig på det värsta...

    Inga läcker om ny tegra processor vad jag sett.. Mer troligt är kanske att de byter till någon annan soc...
     
  10. ubbe1

    ubbe1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Någon här påstod att Nvidia Shield 2021 var beroende på det chipet. Läs tråden.
     
    matssoderstrom, jockeihabo och cam_neely gillar detta.
  11. Hostis

    Hostis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nån som hört eller läst något om det kommer komma något?

    Nu är vi ändå i Maj månad.
     
  12. ubbe1

    ubbe1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Priserna på 2019 modellen sjunker ju så något är väl snart på gång. Nästa tecken blir väl "slut i lager".
     
    Oceanic gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja när det börjar bli slut i lager så kan vi vara säkra på.. Att ser kommer något nytt...
     
    bernard gillar detta.
  14. FatherFelix

    FatherFelix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 2
    Nvidia ska presentera keynote 1 juni. Kanske avslöjas något där om nästa Shield?
     
    bernard gillar detta.
  15. plunken

    plunken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2014
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Lär nog dröja ganska länge innan vi får se en ny box.
    Som mycket andra saker är försenat när det kommer till komponenter och annat data relaterat.
    Ser bara nya Intel Nuc 11 skjuts upp hela tiden
     
    FatherFelix och bernard gillar detta.
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag har precis insett att min Apple TV 4K inte stöder Atmos på riktigt sätt, och min nya JBL 9.1 soundbar därför bara får det via Plex omkodade flac 7.1, och mina DV-filmer med Atmos blir då även HDR istället.

    Även här har jag förstått att en Nvidia Shield leverar och att det är så sådan jag bör ha istället. Jag har tidigare varit ganska meckig av mig (kör Vero 4K som spelare och varit Kodi-kille sedan starten m.m.) men får erkänna att det är najs med att Apple TVn känns rapp och fungerar bra ur användarsynpunkt (när man lärt sig remoten). Är Nvidia Shield lika fungerande som en Apple TV?

    Och, hur ligger det till med en ny 2021-modell? Nintendo har väl annonserat ny modell t.ex.

    Tack.

    Edit: Och så undrar jag också så klart om det är lådan i sig som "klarar allt", dvs även i Plex-klienten och inte bara via Kodi?

    /Söder
     
    Last edited: 7 jul 2021
  17. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Nvidia Shield klarar allt, även med Plex appen, jag kör dock personligen Kodi och PlexKodiConnect.
     
    söder och bernard gillar detta.
  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag köpte en Nvidia Shield Pro nu, och har den kopplad till min JBL 9.1, som sedan är kopplad till min LG oled cx. Jag får soundbaren att via "Dolby Atmos TrueHD" när jag tittar på Saving Private Ryan i 4k bluray rip, men jag har märkt att det är som att ljudet "tappas" kortare stunder då och då. Är detta något ni varit med om? Jag ska testa en annan film i TrueHD också, men känns som det något som inte är rätt. Har high speed HDMI-kablar också för HDR och DV och så.

    EDIT: Jag har nu även testat med andra filmer i TrueHD och även spelat i Kodi, och det händer på alla dessa. Typ var 10:e sekund kommer det ett litet "clipping" i ljudet.

    EDIT2: Jag tror det kanske kan ha att göra med min TV. Jag ändrade nu en inställning för HDMI input audio format, och bytte till bitstream istället för PCM. Det har gjort att problemet försvann, och soundbaren visar fortfarande Dolby Atmos TrueHD när jag spelar.

    /Söder
     
    Last edited: 9 jul 2021
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, du vill definitivt köra bitstream. Då skickas ljudet okomprimerat/obehandlat vidare över eARC till din soundbar.
     
  20. westw

    westw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    På en Nvidia Shield kan jag köra någon lämplig IPTV lösning och få undertexter på svenska mm?