Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Nej. Det har jag faktiskt inte. :cry:

    Man är tydligen bannad från telefon också. Skriver man in sitt nummer för att bli uppringd står det att Amazon blockat ens nummer, men att man kan ringa ett nummer till Amazon. Ringer man det numret som står säger en datorgenererad röst att alla nummer från Sverige är blockade. Så jag måste ringa in från typ Luxemburg, jag kan inte ringa med ett nummer från en operatör i Sverige.

    Har lyckats få fram en chatt lite senare. Så kan ha varit en bugg.
    Jag har mängder med tillägg, men inget som jag tror stör. Har fått upp chatten förut, och har inte ändrat något. Det är inte som att rutan stängs, utan mer ett fel som fås från Amazon. Jag har testat i flera webbläsare också, även utan tillägg, och fick samma rosa ruta. Kan ha varit någon tillfällig störning, för jag kom fram några timmar senare.
     
  2. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Optiska? Jag har köpt 8k-kablar jag behöver nu men dom är bara 3m, inte 10+
     
  3. flugsmälla

    flugsmälla Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2021
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    129
    Det är en gamble då kablar av lägre spec ofta stödjer högre spec. Finns det verkligen billiga fiberoptiska kablar enl hdmi 2.1 standarden?
     
  4. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 280
    Mottagna gillanden:
    9 497
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har haft planer ett tag att köpa någon slags sängförvaringslåda under sängen och slog till på den här
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Har idag testat att packa den med handukar kläder etc.

    Det är ett logistisk utmaning att använda den då utrymmet utanför är begränsat så jag skjuver in på bredden längs kortsidan av sängen (200 x 160 cm) först med händerna och sedan med fötterna tills den kommer på plats nära en annan förvaringslåda som har hjul.

    Därefter in med allt annat man hade innan.

    Det som är bra är att det är en dammfri förvaring, det mindre bra är att det är krångligt att ta fram och få tillbaka.

    Trodde den skulle glida smidigt på sovrumsmattan men det gör den inte tyvärr, men det kan man ju lösa med att köpa grillmattor etc i teflon och fästa under hehe


    Fick plats med massa saker från andra skåp etc

    Det var endel prylar som fanns under sängen som nu inte har någon plats att vara på längre, tex ett par extra ben till ett bord.

    En grej man kan göra för att få mer utrymme är att köpa sängbensförlängare men då får det vara några väldigt stabila ben då det värsta som finns är en svajig säng som av många skäl driver en till vansinne lol ;)
    De som finns är inte super billiga heller så det blir en investering om man vill har det.

    Fast det kanske är en dålig idé och ett set med nya sängben fast längre, tx 10 cm extra, känns mer stabilt, med det sagt är inte min sängs sängben superstabila utan får ha sängen mot väggen så det blir bra.
    Vilket kanske kostat ännu mer om det är bra sängben.

    I teorin kan man få plats med en hel del extra men om det är som hos mig är det trångt och inte enkelt att nyttja.


    Det var en test och får se om det går att använda.


    edit: Ser nu när jag läser lite noggrannare att den är främst till för "Mattress Storage Bag" dvs maddrass förvaring och materialet är "breathable" / andas. Skulle kunna sy fast några glidytor av teflon etc (går ju inte att limma fast om man nu inte hittar några på amazon som har en tejpsida men det blir väl dyrt. Jag beställde den här på ca en halv mille sekund för några veckor sedan. Det fanns inte tid att läsa beskrivningen heh.
     
    Last edited: 13 maj 2021
    Vikket02 gillar detta.
  5. pallish

    pallish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    202
    Satan vad snabbt handdukarna gick. Gick in och såg att det fanns 9 st. Tryckte lägg till men fick inga.
     
  6. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Pfefe gillar detta.
  7. carllarl

    carllarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2021
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    594
    handdukar är verkligen populärt här, säljer altid slut direkt
     
  8. carllarl

    carllarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2021
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    594


    undrar om amazon verkligen tillåter försäljningar där det inte är uppenbart vilken produkt man köper?

    oavsett så är det garanterat skräp du får
     
    leon123123 gillar detta.
  9. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Amazon behöver betala licens för att bedriva den typen av spel/lotterier. Ställer mig tveksam till att dom har licens.



    "Obs! Eftersom det är en speciell produkt stöder vi inte returbidragstjänst! Vänligen läs noggrant!" Oklart vad dom menar men jag gissar i att dom säger att dom vägrar följa lagarna, som säger att man får returnera saker inom 14 dagar som köps online.
     
    Buzz gillar detta.
  10. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 280
    Mottagna gillanden:
    9 497
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det är väl typ "loot" boxar i spel.

    Har sett när en streamare på Twitch samlat på sig massor av "loot" boxar i COD och han hade en stream där han bara öppnade dem och han höll på i minst 2 timmar sedan orkade jag inte titta mer men det var bara skräp i dem, inga kul vapen och massor som var samma vapen han redan hade.

    Kan tänka mig att det blir samma med den här "Mystery Box".
     
  11. Droid112

    Droid112 Guest

    Nu säljs den inte av Amazon, den är inte heller FBA. Så jag tror inte att Amazon behöver inneha en licens för det.
     
  12. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Kul! Svårt att säga om det är ett fynd dock, kostar strax under €2 på amazon.de men någon krona är det ju ;)
     
  13. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 280
    Mottagna gillanden:
    9 497
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Jag tyckte det var en kul grej med dino motiv på kakor så jag beställde när de var slut i lager för ett tag sedan och fick idag en Leveransbekräftelse på den och jag som inte ens bakar ser fram emot att baka nästa vecka.

    Tycker det är prisvärt 15 kr för 2 st kul kakformar.


    edit: Hade tänkt tipsa om ett kak set på 98 delar, som dock inte är något "fynd" fynd utan mer att det är prisvärt för va 300 kr , vilket get 3 kr per del (fast det är flera av dem som är verktyg). Men när man tittar närmare på de 98 delarna är det inte så många unika former utan bara några stycken som skalade i olika storlekar. Det ingår ett alfabet+siffror som man kan skriva proffsiga saker på tårtor etc.

    Här är det "fyndet" för den som är intresserad.
    299,69 kr FBA
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    Last edited: 13 maj 2021
  14. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Svenska hem och Distansköpslagen borde gälla och då har man rätt att returnera sitt köp inom 14 dagar från att man mottagit den.

    Edit: Vet inte om det finns någon eu praxis för det.
     
    nexus^6 gillar detta.
  15. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 280
    Mottagna gillanden:
    9 497
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Hmm "loot" boxar som man lämnar tillbaka och provar igen... :D

    Många paket blir det... och massor av RETUR paket.
     
    Davvelavve gillar detta.
  16. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 280
    Mottagna gillanden:
    9 497
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Här är en lite "CrAzy" idé med slags släd/glid funktion för sänglådan.

    1) grillmattor i non-stick material som är lite tjockare, vilket gör dem tåligare, men det blir för dyrt för stora ytor men kan klippa och sprida ut.
    2) teflon/non-stick bakmattor som är tunnare men billigare, fortfarande dyrt för att täcka större ytor men kan klippa och sprida ut, har dock 3 st över från ugnen så då blir det prisvärt.
    2b) teflon-tejp, det finns men är dyrt men iofs i 10 meters rullar och kan då enkelt klistras fast, om det nu sitter kvar efter några månader.
    3) musmattor, köpte för ett tag sedan 1 st för 10 kr, tunna, dock rätt små så 6 st för 60 kr hade varit perfekt för de har en anti-glid på baksidan som fäster på perfekt på sängfodralets slags polyester "textil", testade. Men nu kostar musmattan 16,87 kr styck och då blir det dyrt, så får vänta på en rea heh.

    Det som kanske inte är så bra med 1) och 2) är att det Teflon materialet kanske slits och hamnar där jag går barfota på sovrumsmattan.
    Musmattan 3) har nog ett hälsosammare material då man hela tiden har händer på musmattor så det borde vara okej.


    PS sorry för lite OT
    försöker inbilla mig själv att sänglådan/fodralet var ett användbart "fynd" .
     
    Last edited: 14 maj 2021
    DroidJunkie gillar detta.
  17. bdweller

    bdweller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    28
    Det framgick inte som ett kriterium i önskemålet som framlades, men du har rätt i att det bara är korta vanliga som (än så länge) finnes billigt. :^)
    Varken längd eller fiberoptisk uttrycktes som ett måste. Angående lägre spec som klarar högre har jag personligen inte varit med om att det funkar särskilt bra i moderna tider. Bandbredden är ju en fysisk egenskap och något som är kostsamt för en tillverkare; 48gbps mot 18 som det är på 2.0 standarden är inget jag förväntar mig iaf, då man kan få bättre betalt för bättre kablar som ändå är bakåtkompatibla eller billigare kablar som inte är överspecade. Vet du något jag missat är jag idel öra. 90% rabatt har ju ändå hänt menar jag ;)
     
  18. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Dom hade lite ölbryggar prylar också, tack för tips.
     
  19. Droid112

    Droid112 Guest

    Borde enligt vem? Säljaren skickar troligen från kina, Amazon är marknadsplats precis som t.ex ebay.

    Hittade du denna via nån produkt som va bestseller?
     
  20. Zapa

    Zapa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2020
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    760
    Ja, antar att det är den hemliga gruppen som fick upp den dit.