Övrigt: Telia bryter mot lagen om reservkraft.

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av jonas18z, 13 maj 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror att @bernard@bernard menade med kameraövervakning var inne i huset, inte utanför
     
  2. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Nej. I teorin, om den operatör du har, förlorar elen och går ner, då kan din telefon koppla upp sig mot en annan operatörs nät och då kan du ringa 112 fast du inte har den operatören. Men det krävs ju att den operatören har el. Har inte din egen operatör el, så är det troligt att övriga operatörer inte heller har el. Så då kan du inte ringa 112.
     
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag bor mitt i en större stad, så det är inte elavbrott så ofta. Hade elavbrott för 2 år sedan, då större delen av elen i stan gick ner under kraftigt åskväder.

    Har Telia och Tele2, så olika nät. Ena operatören klarade sig någon halvtimme ungefär innan den gick ner helt. Andra klarade sig lite över en timme, kanske mellan 60 och 90 minuter. Nu kommer jag inte ihåg vilken av operatörerna som hade mer stamina. Men det är inte några längre tider batterierna håller, så får man hjärtattack av åskan så gäller det att vara snabb på telefonen om man behöver ambulans. :neutral:
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag minns när orkanen Gudrun drog in 2005 då jag på den tiden jobbade som telecomtekniker, då hade vi givetvis jobb upp över öronen med att få igång siter och givetvis fanns det de som var prioriterade där vi bla fick ställa dit elverk för att hålla så mycket som möjligt uppe för endast telefonsamtal.

    Jag kan tänka mig att dessa siter som saknar batterier har mindre prioritet alternativt att det är siter som helt enkelt inte kommer att behövas ifall olyckan skulle vara framme. I annat fall finns de med på priolista för t.ex elverk / inkoppling av batterier osv.
     
  5. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Fan så kasst. Jag visste inte att det var såhär illa, och då satt jag ändå kvar med kopparlina så länge som var möjligt, pga skruttiga äldre släktingar och eget barn som var på väg - vågade inte lita på att mobilen skulle funka och det var visst rätt tänkt.

    4 timmar är f.ö även det riktigt dåligt. Det borde (och jag antar att det är så) finnas regler som stadgar att de går ner i rejält sparläge vid sådan här händelse och prioriterar kortare röstsamtal framför längre (undantag 112), etc.
     
    Kristy och CartelZ gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Visste inte att det förekom så mycket problem med stölder i basstationer. Hade gissat att såna platser som innehåller så mycket teknik skulle vara toklarmade med det allra senaste i larmsystem. Larm idag kostar ju inte speciellt mycket, kan inte vara någon större kostnad jämfört med det ekonomiska värdet på den senaste 5G-tekniken, det senaste i batteribackup och annat värdefullt de kan ha där inne. Men det är klart, står en mast i obygden med väktarbolaget miltals bort och polisen ännu längre bort, så kanske larm varken avskräcker eller hjälper på annat sätt. Men då är det väl betydligt enklare att öka skalskyddet rejält, gör så att tjuven inte tar sig in ens med våld, snarare än att sätta upp fåniga lappar och "ge efter" för tjuven genom att plocka bort det stöldbegärliga..
    Också lite läskigt att folk gör intrång i basstationerna, går det för en tekniskt kunnig att hacka sig in i mobilnätet där, ta sig förbi den starka kryptering som 4G och 5G använder genom att befinna sig "på insidan"? Tänker att underrättelsetjänster eller andra resursstarka grupper kan utnyttja en sån svaghet (om de inte redan med en IMSI Catcher eller liknande utrustning får vad de vill ha).

    Beklämmande att läsa kommentarsfältet till den DN-artikeln. Massa människor som förespråkar förstatligande av mobilnät, ungefär som att staten skulle ha löst detta bättre...
    Jag gillar inte riktigt hur man försöker plocka poänger på en kvinnas dödsfall. Tror knappast vi kan veta säkert att hon skulle överlevt om telefonen fungerat i fyra timmar istället för en timme, eller? Men hoppas att Telia bättrar sig, det brukar vara en sån tråkig händelse som detta som krävs för att sätta fokus på ett problem i många fall. Hoppas också att PTS får utökade möjligheter att utfärda sanktionsavgifter, gärna rejäla sådana. Som någon skrev: Det ska aldrig vara billigare att göra fel, det ska vara billigast att göra rätt från början.

    För övrigt, fyra timmar backup är ju egentligen ingenting. Modern batteriförsörjning borde ju kunna klara mycket mer än så, eller? Nu är det klart att mobilnätet och en stor sändare drar en del ström, men drar en vanlig mobilmast verkligen SÅ mycket? Jag tänker att batteribackup borde kunna klara några dagar åtminstone, utan orimlig kostnad, var är det skon klämmer? Har jag en felaktig uppfattning om kapaciteten på dagens batterier eller felaktig uppfattning om hur mycket en mobilsändare/mobilmast faktiskt förbrukar?

    2018 var det ett större strömavbrott i centrala Göteborg, tror våren eller tidig sommar. Någon som minns om mobiltelefonin påverkades den gången? Vet att vissa områden blev utan vatten då, pumpar lade av.
     
    Kristy, 6150 och CartelZ gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag hade ett större avbrott i elnätet i Stockholm för ett par år sedan och då dog verkligen allt i området, inklusive mobilnätet. Fick in 1 plupp 2G från en mast som troligtvis var väldigt långt ifrån där jag bodde då (tror runt 5-6 kom vilket är mycket i västra Stockholmsområdet) och det var verkligen precis så jag fick in någon mottagning. Som tur var så hade jag en telefon med FM radio stöd som jag kunde använda o höra vad som hade hänt. Vad som hade hänt var en brand i kraftverket inte långt ifrån där jag bodde
     
  8. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Hur mycket ström drar en mobilststion som står ute på landsbygden typ denna som länkades ovanför?
     
    Last edited: 22 maj 2021
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är väl samma problematik som stölderna av kopparledningar längst med tågrälsen, koppartak på kyrkor, katolysatorerna från bilar som står parkerade på offentliga parkeringsplatser, osv.

    Det är helt enkelt för lönsamt i förhållande till den risk som tjuven tar.

    Det gäller att göra det mindre lönsamt / mer riskabelt på olika sätt.

    Nu när metallpriserna har rusat i höjden allmänt så lär det inte bli bättre.

    En granne härute fick bilbatteriet stulet från en bil som stod på en släpkärra, en gammal renoveringsprojekt som var olåst.

    Man kan gissa på ligor från öststaterna, men det kan vara lokala förmågor.
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Måste vara detta avbrott du tänker på eller?

    Wayback Machine


    Tisdagen den 24 september 2013 inträffade strax efter 14:00 ett kabelfel i en försörjningstunnel under Vasastan i centrala Stockholm som ledde till en brand. Branden orsakade långvariga avbrott i elektronisk kommunikation. PTS har genomfört en utredning för att beskriva konsekvenserna av branden och det arbete som bedrevs inom sektorn för att minimera konsekvenser till följd av branden. Branden ledde till långvariga avbrott i fasta kommunikationstjänster för omkring 20 000 abonnenter. Även om antalet drabbade slutkunder minskade över tiden kvarstod de sista avbrotten fram till den 16 oktober. För mobila kommunikationsnät påverkades ett sextiotal basstationer. Med vissa undantag var denna påverkan i första hand begränsad till en kapacitetsreduktion inom bibehållet täckningsområde, snarare än avbrott i mobila kommunikationstjänster. Flera operatörer utnyttjade mobila bredbandslösningar för att mildra de negativa konsekvenserna av branden för slutkunder. Även om många slutkunder drabbades av långvariga avbrott, bedöms den samhälleliga påverkan av avbrotten att vara begränsad.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det var inte så länge sedan