Varför spottar tillverkare ur sig så sjukt många modeller ?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Oceanic, 15 maj 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En anledning till att folk byter sällan är att iPhones och Galaxytelefoner är så dyra att det blir svårt att motivera en uppgradering om man inte är en telefonnörd.
     
    Droid113 gillar detta.
  2. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 652
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Menar du på fullaste allvar att du är villig att betala 10k plus för en Xiaomi high-end telefon som inte får regelbundna uppdateringar månadsvis :)? Jag personligen skulle aldrig gå med på att betala sådan summa för att få uppdateringar varannan månad/en gång i kvartalet men det är bara jag ;).
     
    iterva, Ramboline, Puttesson och 2 andra gillar detta.
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Fast xiaomi har ju stadigt gått upp i pris, skiljer inte mycket mot andra längre
     
    iterva, Johnh3 och livinl0ud gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 670
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är just detta med att byta varje år eller vartannat år / "slit- och slängmentaliteten" jag har ett problem med. Det borde räcka utmärkt att byta var tredje/fjärde år om man köper en mellanklasslur idag, då prestandan är fullgod för de flesta över lång tid.

    Det blir också en stor bonus när man enkelt/billigt kan byta tex. batteri och andra komponenter var man än är, vilket ju Xiaomi med sin som bekant lite udda företagsmodell inte riktigt kan erbjuda. Huawei var som sagt betydligt bättre på den punkten om man jämför med Xiaomi; mer ekvivalent med hur tillverkare fungerar i väst samtidigt som de höll lägre priser än många av konkurrenterna för motsvarande hårdvara.

    Tror vi kan konstatera att frågan inte är självklar i alla fall. Olika användare prioriterar som sagt olika, men det är ju utmärkt om Xiaomi har en modell som passar dig. För egen del passar den som sagt inte särskilt bra även om hårdvaran så klart är mycket kompetent.
     
    Last edited: 16 maj 2021
    Puttesson och Kristy gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Frågan är inte självklar, det håller jag med om. Allt annat lika är ju såklart färre uppdateringar sämre än fler uppdateringar. Jag kan väl tycka att prisskillnaden mellan Xiaomi och övriga dock är för stor för att det allt taget i beaktande är mer prisvärt att köpa t.ex. Samsung. Jag antar att det för dig också måste finnas en gräns när prisskillnaden blir omotiverad dyr. Du sätter bara den gränsen betydligt högre än mig.

    Sedan om huruvida en tillverkare har en modell som passar en själv. Ja, visst kan man se det så. Men lite poängen med att diskutera detta i forumet är väl att man tror att ens argument/tes har en viss grad av generaliserbarhet. Om någon tydligt skulle kunna visa hur uppdateringsintervall gör stor skillnad för risken att t.ex. blir hackad hade jag brytt mig mer om snabba uppdateringar av säkerhetspatchar. Än så länge har ingen kunnat visa det. Att det finns en teoretiskt risk är för mig ointressant. PÅ samma sätt som jag inte väljer att ha hjälm på mig när jag korsar en gata med bilar för att det finns en teoretiskt risk att bli överkörd.
     
    Droid113 och jnsson gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag lägger aldrig 10K på en telefon men på vilket sätt skulle uppdateringar månadsvis gör någon skillnad mer än att jag "vet att det finns där"? För mig är det helt ointressant. Om uppdateringarna tydligt påverkar användarupplevelsen positivt är det förstås annorlunda. Eller om det fanns en stor risk att bli hackad utan månatliga uppdateringar.
     
    General Kaos och livinl0ud gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 670
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns ju exempel på luckor i inte allt för avlägsen tid, tex: Critical Bluetooth bug leaves Android users open to attack | WeLiveSecurity

    Nu drabbade den främst lite äldre telefoner Pie/9 och Oreo/8, men det visar ju bara på vikten av att ha en tillverkare som regelbundet uppdaterar även äldre enheter.

    Hur många som sedan blir drabbade i praktiken är desto svårare att svara på eftersom de flesta helt enkelt inte vet om när de drabbas. Precis som när deras gamla/ej uppdaterade routrar, skrivare, NAS-enheter osv är med i "zombienätverk" och regelbundet deltar i DDoS:er eller dylikt.

    Går vi längre tillbaka i tiden fanns ju värre problem med särskilt BT-stacken. Det kommer garanterat att dyka upp nya sårbarheter av varierande allvarlighetsgrad.

    Men det handlar inte bara om säkerhetsuppdateringarna för egen del, utan det gäller som sagt även nya versioner av Android. Jag är nog inte ensam av att ha ett stort intresse av att ta del av alla nya funktioner en ny OS-version innebär, både under och utanpå skalet. Här skall det dock sägas att tex Samsung inte direkt är raketsnabba heller, och dessvärre har ju tillverkare som tex. OnePlus börjat halka efter snarare än motsatsen på den punkten.

    Vad gäller priset har Mi ökat sedan den gamla goda Mi 9-tiden, i alla fall lokalt. Mi 11 Ultra är inte direkt en billig telefon, och på köpet får man ju betydligt sämre service/garanti och sämre support vad berör tex uppdateringarna. 12 990 kr kan inte påstås vara billigt i jämförelse med priset på S21 Ultra. I mellanklassen har Mi fortfarande en fördel sett till pris/hårdvara och det är ju där man som konsument får väga in alla aspekter och se till helheten baserat på ens individuella önskemål. Priset är som sagt enbart en av många aspekter.
     
    Last edited: 16 maj 2021
    Kristy och msandstedt gillar detta.
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Samsung har dock blivit mycket bättre på att uppdatera sina billigare modeller också, medan Xiaomi bara blir dyrare.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast Samsungs midrange är ju rätt sunkig. Har kollat en del på t.ex. A72 eftersom jag gillar skärmstorleken och designen på den men 4K-4.5K för Snapdragon 720G och en billig vibrationsmotor. Rent löjeväckande dyrt. Sedan har listpriserna på Xiaomi blivit högre över tid men man kan fortfarande ofta göra riktigt fynd vid reaor eller via abonnemang samt att Redmi och Poco-linjen fortfarande är rätt prisvärda även när man tittar på listpriset. För den som är lite mer intresserad kan man även beställa från amazon.de. T.ex. Poco F3 just för nu 3300 kr är ju ett otroligt bra pris. Springar ciklar runt A72 som samma amazonbutik tar runt 4000 kr för.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 670
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    A72 LTE (finns inte ens med 5G) är en rätt udda fågel jämfört med A71 5G, egentligen en nedgradering på många punkter. Skulle inte råda någon att köpa den telefonen, och den verkar ju inte direkt marknadsföras av Samsung här heller.

    A52 5G är väl där krutet hamnat och är nog en bättre jämförelse med 3,9k mot 3,3k på Amazon DE, med möjligheten till lokal garanti/service och regelbundna uppdateringar. Hur står sig tex kameran sedan? Många värderar kameran högre än SoC:en, om det inte handlar om en usel SoC till att börja med. Pocon är bättre på bla skärmen förstås, och har en rappare SoC. I Sverige kostar den ju dessutom 4k.

    Om man ska tala om det i mer generellera termer är det nog bäst att jämföra de lokala priserna, så att det representerar hur den breda massan handlar.
     
    Last edited: 16 maj 2021
    Kristy gillar detta.
  11. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 652
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Okej då kanske det kvittar om du inte köper dig en high-end telefon :). Jag däremot som lägger dom pengarna varje år vill ha regelbundna månadsuppdateringar oavsett tillverkare.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Beror på om vi pratar om folk i allmänhet eller om det gäller köpråd för Swerdroidanvändare. Oavsett faller Xiaomi ut som mer prisvärda men för den som kan tänkas sig importera blir skillnaden verkligen dramatiskt. Men vi kan för sakens skull anta samma pris för A52 5G och F3. Skillnaden i systemchipp är stor. Det går inte att komma runt. F3 är mycket mer responsiv och kvick även för den som om inte spelar. Har hört folk som köpt A52 och klagar på att den inte orkar driva 120hz.

    Har sett lite kamerajämförelser mellan A52 och F3, i mörker verkar ha A52 ha ett visst försteg p g a OIS men skulle generellt säga att skillnaden avseende kamerorna är klart mindre än skillnaden i prestanda. Dock inte sagt att alla Xiamitelefoner är prisvärda. T.ex. Mi 11i är ju bara något bättre än F3 trots det dubbla listpriset. Absolut inte prisvärd för 7K. Dock kör ju Tre ett erbjudande nu som gör den prisvärd. Ofta är det så med Xiaomi att det med lite research nästan alltid går att göra ett kanonköp. Detsamma gäller sällan Samsung. Kritisera gärna Xiaomi för uppdateringar men låt inte Samsung komma undan med ockerpriser. :)
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 835
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Visst är det trevligt med regelbundna uppdateringar. Men jag vill gärna att tillverkare testar dem ordentligt så inte mer buggar/problem tillförs. I annat fall väntar jag hellre lite längre.

    Men tråden handlar väl inte om det egentligen. Jag tycker att även OnePlus släpper nytt för ofta varje halvår. Sony gjorde det tidigare också. Nu tycker jag de har en bättre balans med årliga släpp i stället med ett begränsat utbud modeller. Inte en massa minnestorlekar heller i onödan.

    Jag tror det kan göra att de så småningom blir en spelare att räkna med inom det mobila igen. Marknadsandelarna är väl minimala nu.

    Men strategin i sig känns rätt.
     
    Kristy gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 670
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Samsung ska förstås inte komma undan med ockerpriser när det handlar om ett alldeles uppenbart ockerpris. Då får man dra öronen åt sig.

    Ej heller bör man låta Xiaomi komma undan med att snuva kunderna på service/garanti och regelbundna uppdateringar samt begränsa telefonens livslängd (både sett till uppdateringarna och sett till konsumentens möjligheter att tex byta en så pass simpel sak som batteriet, som kan komma att behöva bytas ut redan efter 24 mån).
     
    Last edited: 16 maj 2021
    Kristy och Johnh3 gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Enligt GSM arena släpptes 795 telefoner förra året.. Hur mångar det man kommer ihåg? På tok för mängd överflödiga telefoner... Släpper en tillverkare så många versioner av samma telefon så är det en garanti att de inte kommer ge dig bra med uppdateringar... Blir en omöjlig uppgift...

    Rent ekonomiskt blir det billigare att ha färre modeller i större volymer... Samt ett mer rent och inte mima fragmenterat sortiment för kunden..

    Xiaomi har höjt priserna enormt de senaste 2 åren.. Skulle de skala ner på telfon släppen kanske de lyckas öka vinstmarginalen..
     
    Kristy gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det mesta Samsung säljer är till ockerpris. Kan inte komma på en enda telefon de säljer som är prisvärd. Möjligen om man kan få något av deras flaggskepp till specialpris när man tecknar abonnemang. Hade förresten nyligen en Galaxy Note 10 + som jag bytte rakt av mot Poco F3. Skärmen på Galaxyn var sämre i solljus och F3 kändes betydligt rappare och lenare i gränssnittet. Rätt stor skillnad faktiskt. Haptisk feedback var ungefär lika bra. Note 20 Ultra är betydligt mer responsiv men är istället snordyr. Blir alltid lika besviken när jag testar Samsung. Dubbla priset för samma prestanda som Xiaomi är inte okej. Sedan ska vi ju inte låtsas som att Samsungs uppdateringar är perfekta och Xiaomi inte uppdaterar sina telefoner alls. Ser att folk gör en hel del sådana antaganden vilket är gravt vilseledande. Det är en gradfråga.
     
    Droid113 gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    även som entusiast är det svårt att hänga med i alla nya modeller som släpps.. Oppo Reno serien och pocco serien är ett annat exempel..finns så många pocco telefoner nu så jag tycker man inte vet vad varumärket betyder längre... Pocco stod till att börja med för maxad prestanda till minimal prislapp.. nu släpper de även telefoner med sämre spec..förvisso pressat pris.. men ofta tveksamt hur prisvärt det är med tanke på att allt är halvdant..
     
  18. Peddapee

    Peddapee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag tror att Samsung försöker kopiera Iphone med längre uppdateringar och eget ekosystem..
     
    Last edited: 26 maj 2021
    flipp gillar detta.
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 835
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Känner man Samsung vet man att de kunder som hänger på låset och köper snabbt får betala mycket. Men de droppar ofta snabbt i pris:
    Samsung Galaxy S21 5G SM-G991B 128GB (Mobiltelefoner)

    Gillar inte det upplägget utan de borde ha ett lägre pris från början.
    Men det är så Samsung funkar. Köp i rätt läge under kampanjer (som de hade den 16 februari) om man ska ha Samsung.
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 835
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Vi får se om chipsbristen gör att lanseringscyklerna lugnar sig lite det närmaste året:
    Komponentbrist kan leda till dyrare mobiler

    Kan nog göra att kunder håller längre fast vid mobiler om de blir dyrare också.
     
    Kristy gillar detta.