Fråga: Home Assistant

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ducken, 20 feb 2021.

  1. Messier1994

    Messier1994 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2020
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Har oxå en 2GB som jag använt för att köra ett typ Beginners Guide Kit med grabben, det är ju en riktigt bra maskin för bara en 500-lapp.

    Vill man vara riktigt ekonomisk så behöver man inte heller ett skal eller kylfläns/fläkt heller. Den som jag kör HA på blir inte alls farligt varm och då har jag bara hängt den i kabeln på ett undanskymt ställe nära en ventil.
     
    svenix gillar detta.
  2. Messier1994

    Messier1994 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2020
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    6DE3DEE5-C822-4A86-A580-4B67101E773A.png

    Apropå RAM-användningen, ser att jag ligger strax under 2GB. Då har jag hyfsat mycket igång, men å andra sidan kör jag ingen media alls över HA. Förutom då i vissa fall AirDrop via Chromecast (eller vad det nu heter).
     
  3. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Sladden.. Klassiker.. Har också gått på den :P

    Säg bara till om du vill ha hjälp. Jag har lagt för många timmar på felsökning för att inte dela med mig :P Jag är dessutom I stadiet att jag precis lärt mig och vill visa mina skills xD

    Jag kör docker (med docker-compose) med influx, node red, grafana med mera... Men... Vill man inte lära sig Linux ska man INTE börja med docker-lösningen. Dete oerhört mycket mer komplext i min mening..
     
    Messier1994 gillar detta.
  4. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Jag körde mina första trevande steg i HA med en RPI 1. Mest för att jag hade en liggandes hemma som samlade damm. Det var prövande för tålamodet vill jag lova! En omstart tog över 5 minuter och det var mycket som strulade i allmänhet. Blev fort en uppgradering till RPI 3, kanske dags för en uppgradering till RPI 4 nu :)
     
    DanielÖ och Messier1994 gillar detta.
  5. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Du kör inte ångra dig. Jag kör dessutom med SSD nu o h det går raketfort :)

    Det enda man ska tänka på med SSD är att kör en förlängning till Conbee om man har en sån och verkligen köpa en vettig SSD-adapter. Kan länka en som funkar vid intresse.
     
    Messier1994 gillar detta.
  6. Messier1994

    Messier1994 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2020
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Det ska jag göra!

    Nästa projekt är att göra köksfläkten smart. Kontrollerna har lagt ner helt. Ska försöka styra den med en Zigbee dimmer.
    Det får du gärna göra! Jag har fortfarande kvar mitt SD-kort och tror en del underligt trassel jag haft på sistone berott på det. Men blir lite konfunderad på vad jag ska köpa och vilken prisnivå man ska lägga dig på.
     
    DanielÖ gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Gör gärna det!
    Jag provade att köra SSD på en Rpi4 med en adapter som jag hade liggande. Det verkade först gå utmärkt men hela maskinen hängde sig efter ett par veckor. Troligen lirade min adapter inte helt 100 med Rpi4.
     
    DanielÖ gillar detta.
  8. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag hade problem med störningar i mitt ZigBee-nät och det visade sig bero på USB3 i min adapter.
    Jag köpte en sån här tillsammans med den sladden jag länkar från Kjell (för att flytta min Conbee-sticka) och det lirar klockrent nu.

    Adapter: https://www.amazon.fr/gp/product/B00HJZJI84/?tag=oid06-21

    Förlängning: Förlängningskabel för USB - Kablar till mobilt bredband
     
    maww, svenix och EricG gillar detta.
  9. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Se länkarna i inlägget ovan till Svenix.
    Jag tog bara en SSD jag hade liggande hemma. Inget märkvärdigt, en 256 GB av nåt fabrikat som jag inte minns just nu.
     
  10. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Samma problem som jag fick med min... Synd du inte var här då och kunde hjälpa mig :P
    Home Assistant
     
  11. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Har bränt igenom några billiga Kingston-sd-kort - lite dyrare kort fungerar bättre. Kan tänka mig att SSD rullar på mer eller mindre felfritt, dock blir hela setupen lite större.
     
  12. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Ja den blir ju klumpigare såklart. Jag har aldrig haft problem med SD-kort heller, gjorde det mest för att jag hade en SSD hemma redan och det var kul med lite pill. Sen att det blev mer framtidssäkert var bara en bonus :)
     
    johanho gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mina erfarenheter av att köra HA på en Raspberry Pi 4 med SD-kort är att jag tycker inte SD-kort är något problem.

    Jag kör hassio och ganska regelbundet kraschar installationen när det kommer en OS-uppdatering... :( Så då måste man ändå bränna ett nytt SD-kort och lägga tillbaka backupen. Det är ganska fort och smidigt gjort om man satt upp automatiska backuper och tränat några gånger. Man gör det ganska lätt på 20 minuter.

    Detta har hänt två gånger på ett år så det verkar vara ett inte så ovanligt problem och man tvingas lära sig leva med detta. Min poäng är att p.g.a. av detta hinner aldrig ett SD-kort bli utslitet, man blir tvungen att ominstallera innan detta händer. Jag skall också säga att mellan de få gånger detta händer fungerar HA klanderfritt.

    Att ha en fungerande backup-rutin när man kör HA är livsviktigt. I alla fall om man kör hassio.
     
  14. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Byter du kort varje gång? Känns dyrt i längden...
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag byter till ett annat kort. Jag tar inte nya kort varje gång. Jag har en liten låda med drygt ett dussin kort som jag växlar emellan. Jag håller på mycket med flera olika Raspberry Pi till div. olika experiment så det har blivit att jag har en liten samling med SD-kort.

    Jag har hållt på med Raspberry Pi och SD-kort sedan de första Raspberry Pi kom. På den tiden har jag bara haft två bekräftade fall av att SD-kort faktiskt har kraschat. Och båda gångerna har det blivit så att korten har låsts i skrivskyddat läge så att den väsentliga datan fortfarande gått att läsa ut. Jag tror att många SD-kort fungerar så att när antalet skrivningar blir för stort så låses kortet i skrivskyddat läge. Det brukar ta c:a tre år att nå det stadiet om man använder kortet i en maskin som skriver mycket temporärfiler på kortet. Av olika anledningar har jag maskiner som gör det.

    Några bra riktlinjer för att använda SD-kort i en Raspberry Pi är att bara använda kort av bra fabrikat. Jag använder mest Samsung men även Transcend och Verbatim. Det är också bra att ta ett stort kort, minst dubbelt så stort som man tror behövs. På ett stort kort finns det fler minnesceller att sprida ut skrivningarna över och det tar längre tid innan kortet blir utslitet.
     
    EricG gillar detta.
  16. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Så hade du ju lika gärna kunnat köra på samma kort tills det är slut :P
    Skumt att det kraschar så mycket vid uppdatering.. Är det vedertaget på forumen?

    Fun fact: sd-kort med stor resp. Liten lagring är tillverkade i samma maskin, på samma sätt. De som har mindre kapacitet har flera felande minnesceller så därför "blev det inte större". :)
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det hade jag kunnat göra. Men det kan vara en viss vits med att ha det gamla kortet kvar ett tag ifall man vill försöka hämta ut någon data eller undersöka vad som hände. Därför brukar jag växla kort.

    Edit:
    Mitt lilla card-stash: ;)

    20210501_121955a.jpg
     
    Last edited: 1 maj 2021
    johanho och EricG gillar detta.
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Har äntligen fått tag på Home Assistant Blue (en odroid N2+ med HA förinstallerat) och tänkte se om någon har erfarenhet av denna?

    Kör just nu en rpi 3b+ och upplever lite instabilitet och saker som inte riktigt funkar alltid. Dock så är detta den stabilaste uppsättningen jag kört och har rullat på felfritt i minst 1 år.

    Tagit en snapshot och kommer inom de närmsta dagarna kasta över den på min HA Blue. Säg till om ni har någon fråga :)
     
  19. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Hade ju varit kul att höra hur du upplever prestanda etc. efter hoppet. Kör också en Paspberry Pi 3b+ och är alltid nyfiken på om jag ligger efter eller saknar något.
     
    gneken gillar detta.
  20. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag återkopplar senare. Kör Z-wave och Zigbee stickor, får se hur mycket problem jag stöter på :)
     
    Bakken gillar detta.