Fråga: Home Assistant

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ducken, 20 feb 2021.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är ett rätt stort prestandalyft från en Raspberry 3 till en Raspberry 4. Jag började också med HA på en Rpi3 och bytte sedan till en Rpi4, det går betydligt kvickare.
     
    Bakken och bernard gillar detta.
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Kvickare blir det. Men det som orsakar den största huvudverken med RPI är SD kort som blir korrupta. Nu ska det dock gå att köra SSD med vissa specifika adaptrar vilket kommer göra det mycket bättre.
     
  3. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Blir ny dator till veckan som de ser ut, finns de nå nackdelar med att köra på den?
    Tanken är att den ändå kommer stå kvar på och agera server åt lite annat
     
  4. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Då får jag kanske överväga det igen då! Tänker av och till att jag så sällan är inne och pillar på det nu för tiden att prestanda kanske är överskattat, men när man väl är där så vill man ju ha lite modernare hastighet igen! Blue känns dock lite saftigt i pris...
     
  5. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Tänkte du köra det som VM lösning så är det ju ett vettigt alternativ, för att även köra andra saker. Du får dock leva utan gpio och i2c anslutningar, men om det inte är något du använder så kör på, har haft en liknande tanke själv att lägga det på en utbytt nuc för att den hyfsat liten tyst och ganska strömsnål
     
    Rocco420 gillar detta.
  6. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Jag kör på en i3-6100 + en ssd. Ingen VM, bara docker. Allt flyter så klart på så snabbt som man förväntar sig! Har funderingar på att gå över helt till VM, dels för att jag vill lära mig men mest för att jag tycker det verkar enklare att få till backup som snabbt kan återställas.
    Någon som kan flika in där?
     
  7. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Jag har bara börjat kika på detta, problemet just nu är deras hassos_intel-nuc-5.13.img gjort för att återställas till ett sd-kort/ssd disk och är en ren backup av innehållet av en hårdisk med alla partitioner.

    Den du laddar ner just nu heter hassos_intel-nuc-5.13.img.xz och måste packas upp först
    Sen konverteras denna .img till .vdi format

    exempel: VBoxManage convertfromraw -format VDI hassos_intel-nuc-5.13.img hassos_intel-nuc-5.13.vdi

    EDIT: Det fungerar man måste bara se till att i Virtualbox under System och fliken moderkort aktivera EFI
     
    Last edited: 19 maj 2021
    EricG gillar detta.
  8. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Det är en nackdel att göra som jag skrev ovan och det är disk storleken är låst på 6Gb
    Jag gjorde istället nu en ny VM med 128Gb disk storlek och valde bryggat nätverk och EFI Boot

    Som cd images använde jag linuxmint-20.1-cinnamon och bota till deras Live Mode och hämtade ner hassos_intel-nuc-5.13.img.xz packade upp den till hassos_intel-nuc-5.13.img och använde Disks för att återställa hårddisken , välj din hårddisk i listan och välj återställ diskavbild som i mitt fall var hassos_intel-nuc-5.13.img

    När det är klart starta om och du har en ny fräsch Home Assistant nuc installation under VM
    ditt nya ip hittar du lättast i din router om du har dhcp aktiverat nätverk
    öppna ett webfönster http://ditt.ip.nr.här:8123
     
    EricG gillar detta.
  9. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Blue är dyr om du får den för 3000kr. Inte värt. Då kan du beställa alla delarna själv.
    Får du den för 2000kr som den kostade i början så tycker jag det är värt besväret att slippa SD kort.

    Har precis installerat min. Tänkte från början köra en snapshot från min gamla RPI3B+, men skippade och körde på en helt ny fräsch då min gamla var lite buggig.

    Ojoj va det flyter på bra. Omstarter går blixtsnabbt och allt känns så responsivt.
    Har petat in min gamla Aeotec Z-stick och det funkar perfekt. Även min Conbee funkar som tidigare. Det enda problemet jag har nu är min ikea kontroll som inte vill tänka och släcka en grupp jag gjort efter att jag parat kontrollen.

    Edit: Nu funkar Ikea kontrollen igen. Så det var nog något tillfälligt.
     
    Last edited: 20 maj 2021
    EricG och Bakken gillar detta.
  10. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    En fårga till er som är insatta. Hoppade på Z-wave JS som är relativt nytt. Inte för att det spelar någon roll, men vill "heala" mina nodes för att försöka få igång vissa sensorer jag hade men nu verkar min Aeotec Z-stick fastnat i något "healing mode" läge där den fortsätter försöka heala och har hållt på i 10 timmar snart. Känns mer som att den fastnat. Hur startar man om denna eller tvingar ut den från detta läge?[​IMG]
     
  11. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Har inte hänt mig men märkte are det kunde vara lite sådär när en jag testade. Har bara kört detta med två "pluggar" men om den sökte efter en så var den andra inte responsiv.

    Testat norsk reset?
     
  12. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Funderar på att dra ur strömmen helt under natten för att se hur det går. Själva Z-sticken har ju ett litet batteri i sig så vet inte hur länge den lever.
     
  13. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Jag skulle först prova kopplat ur dom enheterna den har problem identifiera och se om det släpper.
     
    Last edited: 20 maj 2021
  14. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Kopplade ur strömmen helt till min Home Assistant Blue. Kopplade ur Z-Stick och lät de stå i 1-2h och nu funkar det.

    Tror inte riktigt Integrationen/Z-wave stängs av när jag gör en vanlig "Reboot"

    Om nån är sugen på att veta något mer om HA Blue är det bara att återkomma. Kan endast jämföra mot RPI3 B+.
     
    EricG gillar detta.
  15. TerraBerra

    TerraBerra Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Jag har ett gäng telldus-plugs som funkar utan problem i HA via en Aeotec 5+ USB-sticka (alltså ingen tellstick), men nu skulle jag lägga till några telldus dörr-sensorer, och Z-wave JS integrationen hittar dem inte öht. Är det helt enkelt inte möjligt? Jag trycker tre gånger på pair-knappen och står och väntar som ett fån tills den inte hittar något.
     
  16. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Är det dessa borde det fungera Z-Wave JS Config DB Browser

    TZDW-100
    Telldus Technologies AB / Door/window sensor
    Firmware Range: All Versions
    Product Manufacturer: 0x0176
    Product Identifiers: 0x0005:0x0001

    Kör du detta via Z-Wave JS eller Z-Wave JS to MQTT
     
    TerraBerra gillar detta.
  17. TerraBerra

    TerraBerra Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Platta:
    Apple iPad Pro
    [QUOTE="
    Kör du detta via Z-Wave JS eller Z-Wave JS to MQTT[/QUOTE]

    Z-Wave JS. Men helt plötsligt så funkade det. Som brukligt är! Är MQTT att föredra?
     
  18. Messier1994

    Messier1994 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2020
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Det låter bra, jag har en ny 4:a med max ram men med SD-kort, allt flyter på bra men omstarter m.m. går ju inte direkt fort. Svårt att uppskatta men 5+ min skulle jag gissa på. Är lite frustrerande när man håller på att joxa med något som strular.
     
  19. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    962
    Mottagna gillanden:
    786
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    En SSD-disk hade nog tillfört en hel del till dig. Jag hade långsamma omstarter på min förra Pi 4 4GB och sen bytte jag till SSD och en omstart tog ca en minut efter det bytet. Då var det inte ens jobbigt att starta om längre :)
     
    Messier1994 gillar detta.
  20. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Z-Wave JS. Men helt plötsligt så funkade det. Som brukligt är! Är MQTT att föredra?[/QUOTE]

    Kan bara svara på hur det funkar med Zigbee2Mqtt, där vinner på att man kan blanda tillverkare då kravet på en märkes specifik hub inte behövs utan integrationer sköts via MQTT