Test av 5.1-ljud på SVT Play via Chromecast

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Stephan Terning SVT, 29 maj 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, live-kanaler hade verkligen varit mycket fint, så man inte behöver casta från telefonen (vilket ju blir lite som att gå över ån för att hämta vatten).
     
    fryguy och Fredro gillar detta.
  2. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Kommer SVT stödja AV1 codec i framtiden?
     
    bernard gillar detta.
  3. Ramrod

    Ramrod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Så nu sitter man och kollar på Eurovision och i bild sägs det att det ska vara 5.1-ljud. Men...

    Vi som använder AndroidTV-baserad enhet har fortfarande inte fått den möjligheten än.

    Jag sitter med en Google Chromecast with Google TV. Jag hoppas dom fixar detta till när Google Chromecast with Google TV lanseras i Sverige nästa vecka!
     
    gzhindra och bernard gillar detta.
  4. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag frågade om det nyligen och fick följande svar:

    "Vi är medvetna om att det finns en efterfrågan på kanalerna i TV-apparna. Det är en aktuell fråga hos oss men det är inte helt enkelt på grund av tekniska och ekonomiska begränsningar. Du kan läsa mer om det här: Varför hittar jag inte TV-kanalerna i min TV-app? | Kontakt - Sveriges Television

    I dagsläget finns alla direktsändningar i TV-apparna som enskilda program. Det är bara att programmen inte startar ett efter ett som i kanalerna.

    Vi dokumenterar alla önskemål och tar gärna din fråga vidare som ett sådant till ledningen. Förhoppningsvis kan det påskynda processen med kanalerna i SVT Play-apparna för TV, även om vi inte kan lova något!"
     
    bernard gillar detta.
  5. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    När man kollar under kanaler nu så ser man att det är bara olika klipp satta i rätt sändningsordning. Jag vill minnas att förr fanns det en enkel ström som visade det som sändes på t ex svt 1 utan att det var uppdelat som det är nu. Detta kanske försvann vid nått teknikbyte.
     
    bernard gillar detta.
  6. OskarJ

    OskarJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ett år sedan denna tråd var aktiv men jag funderar på hur utvecklingen har gått. Jag har en Sony TV med Android TV(v8 Oreo)/Chromecast built in. Jag tycker det är väldigt få program som har 5.1 på SVT play men det finns några, serien Pörni till exempel. Melodifestivalen däremot blir inte 5.1

    Funderar om man ska köpa en extern Chromecast för att få bättre ljud men kommer det att hjälpa? Gen4 med Anroid TV, har den samma problem som min tv? Ska man satsa på en äldre Chromecast Ultra?
     
    ulrier gillar detta.
  7. Ramrod

    Ramrod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Det stämmer att allt inte är i 5.1, inte ens Melodifestivalen. Men majoriteten av filmerna och en del serier. Jämfört med tidigare, då appen inte hade nå surroundstöd alls på AndroidTV, så är jag nöjd. Det kan bara bli ännu bättre härifrån. Jag använder en Chromecast with Google TV.
     
  8. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ljudet på Melodifestivalen är riktigt kasst och har alltid varit det, får nästan skruva upp till Max för att höra någorlunda. Riktigt dåligt
     
  9. Ramrod

    Ramrod Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Inget jag kan relatera till. Låter bra i min ljudanläggning.
     
  10. OskarJ

    OskarJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag köpte en Chromecast gen 4 igår och kan konstatera att den inte är bättre än min Sony TV med Android TV. Jag kommer lämna tillbaka och hoppas att utbudet med 5.1 ökar.
    Det är ju inte surround i sig utan ljudkvaliten blir ju betydligt bättre
     
  11. OskarJ

    OskarJ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har en ganska dyr ljudanläggning och visst hörs det ändå. Men det hörs enorm skillnad på det material som sänds med högre bitrate.
     
  12. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    312

    MINA ENHETER

    Det roliga är att SVT visar att Mello sänds med 5.1-ljud. Kanske bara via digital-tv, inte via Apple TV eller chromecast
     
  13. Znork

    Znork Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2015
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Telefon 3:
    iphone 6
    Sedan några månader så fungerar inte Surround på SVT Play på något program för mig. Har en Chromecast Ultra och det har fungerat fint förr och andra streamingtjänster fungerar fortfarande (Viaplay, Prime) men jag än bär mig åt så går det inte att få Dolby-flaggan att tändas på min receiver oavsett om jag använder SVT Play-appen eller castar från Chrome, får enbart PCM (stereo).

    Har prövat att köra på enbart trådlöst läge (Ultra har ju Ethernet), installera om Chromecasten, satt EAC3/AC3 som inställning i Google Home, rensat data/ominstallerat SVT Play-appen många gånger, casta från fyra olika enheter, prövat casta via Chrome från olika enheter med "enkelt läge" (som SVT kortfattat föreslår på sin supportsida) men det gör ingen skillnad. Även fabriksåterställt Chromecasten (just in case) men i och med att övriga tjänster fungerar som tidigare och jag inte har ändrat på något alls från tidigare så är det helt klart något på SVT:s ände.

    Är det någon mer än jag som märkt av detta?

    Tillägg: Hur vet man att programmet har 5.1? Nästan alla SVT-produktioner har det men SVT har även en sida där de har några exempelprogram med garanterat AC3 om någon vill testa. De blir dock blir PCM hos mig.
    Rumsligt ljud
     
    Last edited: 4 aug 2023
  14. Datoristen

    Datoristen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja det verkar vara så för mig med. Har iofs inte testat jättemycket. Kör med Chromecast från SVT Play-appen på Android-telefon.