Diskussion: Google Pay tillgängligt i Sverige på Wear OS?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av tag, 18 maj 2021.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Jäkla tur man har en klocka med 4100 då. Bara att vänta o vara glad. Önskat Google pay på handleden sedan jag köpte klockan och surt insåg att det fanns men samtidigt ändå inte fanns.
     
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Har mest bara min Wear OS från Ticwatch Pro 3 under arbete och möten för det är bäst på hantera notifikationer, men Wear OS kan jag inte se som day to day produkt för mig.

    Just för hälso tracking suger fett, avsaknad av Google Pay har gjort att klockor med Samsung Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay, Apple Pay väl fungerar i Sverige på sina klockor och många fler.

    Men i och med Google Pay lanserningen här och bättre hälsotracking så lär jag nog bli stamkund hos Mobvoi och dess Ticwatch och helt och hållet ersätter Samsung klockor.

    För älskar Ticwatch metod av dubbla skärmar, så mycket att jag hade önskad att fler tillverkare hade infört det.
     
  3. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Instämmer och har samma klocka själv. Dock känner jag inte så stort behov av hälso tracking. Det enda jag trackar nu är steg and that's it. Jag har kommit fram till att överdriven tracking har mer negativ effekt än positiv. Försöker leva ett mer naturligt liv med stöd från teknik snarare än att ha livet dikterat av tekniken. Lättare sagt än gjort...
     
    Kristy gillar detta.
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Jag ser inte tracking på det sättet, jag lever precis som jag vill göra med träning och kitt, men jag låter ju inte min tracking bestämma om jag ska göra ett extra pass eller ej. Men jag föredrar ha regelbundet puls mätning, och mycket sådan för se hälsan på sig.

    Men Google Fit har värdelös puls tracking, sleep tracking kan vara bra också för ha en mer jämn sömn ofta går man lägger sig bra mycket senare än planerad är bra om man kan ha en snitt sömn åtminstone.

    Stegen för mig är orelevant för resultatet syns tydligt efter 7500 steg, och allt över det gör inte så mycket skillnad och 7500 steg borde man ju passera dagligen även som mer inaktiv människa.

    Ibland jobbar man så extremt hårt och länge för hinna i kapp saker att man känner nästan av att man håller på få hjärtinfarkt hjärtklappningar och likande så jag är mer noga med pulse kontroller och sådan tracking.
     
  5. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Jag körde nästan allt av det där också. Heart tracking blev till överfokus på hjärtat och rädsla för dubbelslag. Det slutade med en 48h EKG som visade att det var normalt. När jag slutade mäta skiten så har jag också slutat tänka på det. Sen är väl inte alla lagda på sådant vis att de riskerar att skapa det här problemet men det är nog inte ovanligt.

    Sömn spårad jag också frenetiskt förut. När jag hade dålig sömn enl. trackern så var jag trött på dagen oavsett om jag eg. kände mig trött eller inte för "jag visste ju" att jag sovit dåligt. Samtidigt kunde jag ändå vara trött på dagar då jag sovit bra enl. trackern. Läste också lite forskning och insåg att datan dessa trackers ger är nära värdelös i exakthet. Så jag slutade med det också och upplever mer sällan att jag sovit dåligt. Ironiskt nog.
     
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    De mesta av fel visning har ju med Wear OS och göra, det har horribel trackning inte ens stegen är korrekt, inte och snacka om kcal räkningen i Google Fitness typ den sämsta man någonsin beskådad.

    Finns inget alls i Wear OS som är korrekt när det kommer till finess kl 00:00 ny dag så har man redan förbrukat typ 5 kcal just av lyfta upp telefonen :D Lyfta mobilen motsvarar ca 50 sekunder burpees vilket är horribelt.

    Också varför jag aldrig bryr mig direkt om tracking av fitness i Wear OS.

    Ska man ha en korrekt EKG/ECG så föredrar jag boka tid på sjukhuset för en.
     
  7. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Så kan det vara. Men som sagt, jag skiter i tracking numera och då känner jag nog att wear os är det överlägset bästa os'et på en lång lista av dåliga watch os :P
     
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Skulle ranka Wear OS bland av de sämsta, eftersom de har bara 1 sak som är överlägsen alla andra det är Notifikationer, hell Wear OS har inte ens automatisk DND synk hur dåligt är inte det.

    Wear OS i mina ögon som det är idag är en hjärtstartare, förstör sömnen vet inte hur många nätter man har vaknad av att folk spammar SMS, chatt meddelande mitt i natten när man ligger och sover och man vaknar av att hela armen skakar, till och med tjejen som sparkar mig på nätterna gör ju mindre.

    Förstår inte ens varför Google tog bort DND synken från Android Wear när det blev Wear OS, för DND aktiveras automatiskt på min telefon vid Okej Google Godnatt, eller när jag sätter telefonen på min Pixel Stand, under natt tiden mellan 00:00 och 09:45, glömmer dock alltid manuellt aktivera DND på klockan.

    Och skulle jag komma ihåg det, så när jag säger Okej Google Godmorgon eller lyfter telefon från Pixel Stand så inaktiveras DND synken på mobilen men då glömmer man istället inaktivera DND på klockan så man kan gå runt en hel dag utan få meddelanden på klockan.
     
    Xboy gillar detta.
  9. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Well, det du nämner om DND sync är totalt skit. Jag har bara glömt bort det då jag använder ett egenprogrammerat system för allt vad heter volym på mobil o klocka. Men du har rätt på den punkten, det är rent vansinne. Det som är viktigast för mig är annars notifikationer, avancerad clockface som stödjer Tasker samt möjlighet att göra en massa balla grejor med Autowear el ngt liknande, åter igen, via Tasker. Det är bara Wear os som klarar detta och därmed är den bäst ;)
     
  10. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Är det denna uppdatering som Samsung är involverad i?
     
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Yepp det är den som ska komma, kollar man I versionen i preview emulatorn så är säkerhets på den versionen 5 Juni, så den mest troligen rullar ut någonstans mellan 5 och 30 Juni.

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Imponerande att Ticwatch är så snabba. De har ju lite försprång nu också eftersom de är rätt ensamma om att ha jobbat med Wear 4100 ett längre tag.



    Tror ni vi kan hoppas på att Google aktiverar Pay till månadsskiftet maj-juni, eller juni-juli mer rimligt?

    Jag tror nästan det kan bli i detta månadsskiftet med tanke på att det ju faktiskt fungerade ett kort tag nyligen :)
     
  13. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är nog snabba eftersom Google rullar ut dom, och 90% av marknaden smart watch lär ju inte få updaten.

    Snapdragon 2100 släpptes 2016 så det är ju EOL
    Snapdragon 3100 släpptes 2018 så den når ju EOL det här året så det är tveksamt om den ens får drivrutinerna för den nya OS med lite tur kanske, den når ju EOL 2021-10-15. + 1 år extra av patch underhåll.

    Och det är väldigt få klockor med 4100 eller 4100+ ute och det lär nog pirotera det här chipet först.

    I en artiel jag läste så är det slutet av den här månaden tidigt nästa månad, så den kanske aktiveras den 5 Juni också som det nya Wear OS säkerhets patch, men är nog övertygad om att den är ute innan slutet av Juni :D

    Eftersom den aktiveras och inaktiveras på min klocka regelbundet tidigare idag funkade det ju igen. Antagligen håller det på lösa aktiverings problemet för det kort som aktiveras med hjälp av appar.
     
    olov-s, Xboy och bernard gillar detta.
  14. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Jag tror jag fått det att fungera på min gamla Huawei Watch 2 :)

    Har dock inte testats i affär ännu.

    Jag har SEB som normalt varken fungerar med Apple Pay eller Google Pay, men så testade jag appen Curve imorse som fungerar som en slags mellanhand.

    Man får ett gratis virtuellt kort som går att länka till mitt SEB kort och samtidigt fungerar med både Apple Pay och Google Pay.

    Nu verkar det fungera både på min Apple Watch, iPhone, Huawei P30 Pro och även gamla Huawei Watch 2 :)

    [​IMG]
     
    Xboy gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Kul :)

    Några fler success stories?
     
  16. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    På min Oppo 46mm fungerar det inte än iaf. :(
     
    bernard gillar detta.
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Fick du en app update? eller bara aktiveras för Google Pay verka då aktiveras och inaktiveras och funka och inte funka på min Ticwatch precis som det drar i switch för aktiveras sedan återkallar det med jämna mellanrum som om det typ beta testar den, för typ 1 timme sedan funkade det för mig få fram korten nu står det igen att det är inaktiverad, och första dagen på Google I/O så funkade det hela dagen men appen inaktiverades bara med typ 1 timmes mellanrum.

    Eller så kanske det testar och aktivera och inaktivera baserad på kortutgivaren som aktiverad i Google Pay, för just nu är mitt Swedbank aktivt i klockan men mitt Rocker är inaktivt då det går inte aktivera det då Rocker inte har någon app för Wear OS, möjligen med telefonsupport till Rocker så kanske det går har inte testa det då det känns meningslöst ringa när appen funkar som det ska för när man kommer fram i supporten kanske den är inaktivt igen.
     
  18. Statsminister

    Statsminister Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Fått en uppdatering idag på Google Pay i min ticwatch 3 pro LTE... Men säger fortfarande att det inte är tillgängligt här än.
     
    bernard gillar detta.
  19. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Något off-topic (men on-topic i meningen att jag letar efter ett "mellan-kort" kompatibelt med Google Pay för WearOS i Sverige):

    Finns något "mellan-kort" liknande Revolut som i Sverige fungerar med WearOS som inte kräver att man skickar in kopia av ID-handling, utan som istället godtar gammalt hederligt BankID vid ansökan?
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Kolla vilken uppdatering dag det är så det inte är den från år 2018 vilken är den man får när man aktiverar den. Det var sista året när det la till nya länder uppdateringen ska vara från 2021


    Finns ingen sådan utfärdad i Sverige åtminstone som inte är ansluten till Google Pay, bara utländska banker finns men BankID är ju inte giltig utanför Sverige :P