Fråga: Chromebook VS PC(win)

Diskussion i 'Chrome OS' startad av Rocco420, 20 maj 2021.

  1. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    613
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en Chromebook eller en PC laptop.
    Är det något jag går miste om som kanske inte är så uppenbart om jag skippar Windows, förstår att de är jätte svårt att säga eftersom de har och göra med vilket användningsområde man sysslar med. Men jag ska i princip bara "surfa" och sitta och pilla på Sketchup på sin höjd kanske köra Stadia när man får möjligheten.
    Såg ex vis ett av dom tidigare inläggen i denna delen på forumet om att bank-id inte fungerade? Stämmer det verkligen?

    Sen en tanke till som slog mig, hur ser det ut med uppdateringar?
    Det har ju varit mycket snack om hur länge tillverkarna uppdaterar mobilerna på Android, men hur ser det ut med dom till Chrome OS? Får man uppdateringar under en begränsad tid bara?

    Sist men inte minst, har det inte varit lite utav en Chromebook boom senaste året, men ändå är denna forumdel typ död?
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Borde gå använda BankID via själva webbläsaren på en Chromebook:
    BankID i Chrome

    Ska man inte koppla till en skrivare och sånt till datorn tror jag Chromebook är ett bra val.

    Själv har jag mobilt BankID på telefonen.
     
    Kristy gillar detta.
  3. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6


    Tänk så här... det som går att köra i Chrome i Windows går att köra i ChromeOS..
    BankID på fil stöds, vad jag vet, inte av ChromeOS... länken du fick av Johnh3 var till Chrome webläsaren.. Men Mobilt BankId kan man ju alltid använda..
    Sketchup Free (tror jag det heter) går att köra... dvs webläsar varianten med dess begränsningar..

    Uppdateringar till ChromeOS är kanon.. Köper du en ny modell i dag... så räkna med minst 5 år, jag vill minnas att min nya Lenovo Chromebook skulle få 8 års uppdateringar minst. Har en HP som är garanterad 5 år..

    ChromeBook och skrivare fungerar bra... Jag har nån HP LaserJet och till den är det bara att skriva ut på direkt.. Krävs ju att skrivaren är på samma nätverk iofs. (hmm... känner mig osäker nu, AirPrint från telefon fungerar iaf, men jag tror även Chrome OS utskrift fungerar - någon får rätta mig:))

    Stadia går att köra.. men tänk på att generellt så har Chrome i lägre prisklasser rätt klen hårdvara, så räkna inte med att kraftfulla spel rullar bra, men det är ju lika illa om du köper in Windows dator på Mediamarkt för 3995:- ..

    Svårt att säga vad som är lämpligast för dig... surfa runt... inga problem.. även den klenaste chromebooken av de modeller som säljs nu, rullar väldigt väldigt bra!

    Kliver du upp ett halvt snäpp så kan du oftast köra Android appar också!.. Då blir ju det kanske mer intressant?!
    Vissa har modeller har även stöd för Linux, krävs dock att du är lite insatt i det för att köra program etc... men absolut.. grymt bra, jag kör en del i Linux konsolen.
     
    Last edited: 21 maj 2021
    Kristy gillar detta.
  4. Marmbrandt

    Marmbrandt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2017
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Telia,Tele2, Tre
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Tele2, Tre
    Telefon:
    Pixel 6
    Telefon 2:
    Samsuns S10e
    Telefon 3:
    Galaxy watch
    Platta:
    Samsung Tab 5 se
    Övrigt:
    Sony AF8, Philips Hue. Home Max, Nest Hub
    Blev utan PC i Julas, kört Windows i +20 år. Köpte efter mycket funderande en Asus Chromebook 14C 434.
    Det var en mycket bra upplevelse, på alla sätt, integrationen med mitt Google liv var fantastisk.
    Få SMS från min Androidlur på maskinen tex.
    ALLT jag behövde göra fungerade perfekt.
    Nu tillbaks på på Win 10 i mitt nya jobb ,känns krångligt och svårt.
     
    Kristy, bernard, tpalsson och 1 annan gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Var på Elgiganten idag. Var ett par som velade mellan en Chromebook och en Windows 10 laptop till dottern tror jag. Men säljaren styrde in dem på Windows varianten.

    Gissar att det berodde på att han sålde till ett antivirusprogram till dem i samband med köpet.

    Utan att nämna att det egentligen inte behövs längre i och med Microsoft Defender som ingår gratis:
    Windows-säkerhet: Microsoft Defender Antivirus med mera | Microsoft

    Inte min sak att bry mig, men jag känner att säljaren inte gav rätt råd. En Chromebook hade säkert mycket väl kunnat passa beroende på vad man hade haft för behov.
     
    bernard gillar detta.
  6. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    613
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Det hände inte så mycket med mitt köpande, men nu är jag på G igen..
    En sak jag kom att tänka på, är de samma som med Android, att Chromebook är fulla av bloatwhere från tillverkare?
    Om ja, finns det några vanilla tillverkare?
    Eller kan man göra det enkelt för dig och kära en ren installation bara. Antar att de funkar lite annorlunda än en android telefon.
     
    bernard gillar detta.
  7. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    My five cents:
    Jag köpte en Asus Chromebox 4 med i5 och 8GB minne (köpte till 8GB så nu har den 16GB) för att ha på kul och testa runt lite. Det är en extremt trevlig maskin på alla sätt. Tyvärr har Chrome OS en stor nackdel för den typen av stationära; du kan inte remotestyra maskinen annat än att du fysiskt godkänner varje session, vilket förtar nyttan, i alla fall för mig. Jag vet inte om jag missat något men vad jag förstår är det en avsiktlig säkerhetsfunktion i ChromeOS.

    Däremot skulle jag kunna köpa en av de nyare Chromebooks som kommer, t.ex Asus CX9 (om den någonsin släpps). Ett halvstort krav från mig är 16GB och minst i5 eftersom jag gärna kör Intellij, Docker och annat som brukar sluka minne.

    Tyvärr drar de mer prestandastarka CB iväg i pris (CX9 kostar €1499 i Tyskland) och det ser nästan mer prisvärt ut att köpa en PC eller t.om. Macbook med m1 och 16GB (14490 kr på Inet)....och då är jag VERKLIGEN ingen Macmänniska, tvärtom.

    Vore ju kul om det dök upp fler alternativ.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Chrome OS är väldigt befriat från tredjepartsappar, och skulle det finnas går det alltid att avinstallera. Tillverkarna kan inte göra saker med UI:t/baka in systemtjänster eller dylikt, så på den punkten skiljer de sig inte åt heller.
     
    Rocco420 gillar detta.
  9. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Kanske lite off topic, men jag köpte en Android-surfplatta på just Elgiganten för någon månad sedan. Fick med gratis antivirus också. Vad jag nu skulle med det till...
     
  10. point

    point Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    JohanPM gillar detta.
  11. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Låter som ett vettigt pris. Jag väntar på CX5 (och kanske Googles hårdvarupresentation, om det blir någon) innan jag bestämmer mig. Fått för mig att i5 och 16gb är lite sweet spot för min användning. Sen vore det ju kul att test Flip, men det ger mer vikt, och kanske man inte använder det.