[!] Root-Guide v3.2 [Root + UnRoot - AMOLED/SLCD - ROM-Lista - A2SD+ - FAQ!]

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av DreamHawk, 6 sept 2010.

  1. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det gick bra att installera misc_update. När jag skall installera

    "RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.09.405.8_Radio_32.43.00.32U_5.09.00.20_release_140022_signed"

    så säger programmet att jag kommer att "updatera" från image version 2.10.405.2 till 2.09.405.8. Innebär det inga problem att "updatera" till en lägre version? Jag körde i alla fall igång programmet och fick felmeddelande error 140 bootloader version error vidare sade meddelandet "The ROM Update Utility cannot update your Android phone. Please get the correct ROM Update Utility and try again.
     
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS

    Hmm, jao, du får ju in en sämre version då ja... men du blir ju av med root...

    Om du kör Vol-ner + On, sedan Recovery. Hur ser det ut? är det clockworkmod recovery?

    Testa denna... Plugga in telefonen och kör denna RUUn.

    http://shipped-roms.com/download.ph....30_2_release_142828_signed.exe&send_file=yes
     
    Last edited: 9 okt 2010
  3. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, v2.5.0.7
     
  4. Slajk

    Slajk Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Testa denna.
     
  5. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, laddar ner nu och testar så fort den är klar. Har tidigare idag testat "RUU_Bravo_Froyo_TMO_AT_2.12.112.1_Radio_32.46.00.32U_5.10.05.17_2_release_143754_signed". Samma sak hände. Installationen stannar efter en stund och det fördömda felmeddelandet kommer igen. Återkommer när jag testat versionen du tipsade om.
     
  6. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Den ska du inte köra, du ska köra dem som är WWE
     
  7. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  8. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är inte min dag idag. Har laddat ner

    "RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.10.405.2_R_Radio_32.44.00.32U_5.09.05.30_2_release_142828_signed"

    Två gånger nu och den funkar inte. Jag får felmeddelande innan den kör igång. Tänkte efter första nedladdningen att den blivit korrupt på något sätt men efter andra nerladdningen får jag samma meddelande. Meddelandet är långt med en massa siffror och annat kryptiskt skit. Texten säger "Please make sure you have finished any previous setup and closed other applications. Startade om datorn men samma meddelande kommer.

    Anledningen till att jag vill unroota telefonen är att den skall in på lagning. Information försvinner från mit SD kort när jag unmountar. Jag trodde det var kortet men jag fick ett helt nytt "sandisk 32 gib" och samma problem uppstår med detta kort. Uteslutningsmetoden säger att det är fel på telefonen. Jag vill ju att garantin skall gälla så jag vill att telefonen skall bli som den var när jag fick den.
     
    Last edited: 10 okt 2010
  9. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    För det första ska du inte följa DreamHawk unroota guide som finns i 1 sidan, då den är felaktigt och man ska inte köra misc_update.zip när man ska unroota.
    misc_update.zip ska man flasha direkt efter rootat med unrevoked för vid rootningen förstör den part. tabellen och då flashar man in misc_update.zip för reparera skadan, sen kan man välja installera custom roms utan fel. (men tror misc_update.zip inte behöver längre med den senaste unrevoked 3.21 versionen?)

    För unroota:
    1. Ladda ner HTC Sync och Officel WWE ROM.
    2. Installera HTC Sync. (för drivrutiner)
    3. Sätt USB Debugging på Enabled.
    4. Koppla Desiren till datorn, vid prompt, välj HTC Sync. (HTC Sync behöver inte vara igång i datorn)
    5. Starta WWE ROMen.

    Följ anvisningarna, när det är klart och då ska telefonen vara unrootat, med org generic rom installerat.

    140 bootloader version error - den ROM som du försöker flasha in har lägre/lika version än den du har installerat i telefonen och då dyker detta fel medd upp.
    Man kan endast flasha in en som har högre version och inte lägre/lika version.
    Stötte på detta problem när jag skulle unroota och skicka in den på service. Var tvungen nedgradera till 2.1 och sen kunde jag installera in Officell 2.2 Generic WWE ROM.

    Vilken custom rom har du installerat i telefonen och ROM version på den?
     
    Last edited: 10 okt 2010
  10. dogmeat

    dogmeat Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej och tack för att du hjälper mig. Suttit i hela två dagar nu och blir tokig. Jag har provat så många custom rom så att jag tappat räkningen men just nu så kör jag "2.10.405.2-initd-rooted-stock-v2". Jag vet att informationen finns här någonstans men jag känner att jag drunknar i information. Mycket enkelt...hur nedgraderar jag till 2.1 somdu gjorde och var hittar jag en officell 2.2 Generic WWE ROM? Ni är väldigt hjälpsamma på det här forumet, jag hade ALDRIG grejat det här på egen hand.

    Jörgen.
     
  11. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ska fixa till det sen då.

    Illa att man inte kan unroota om man har hög version.
    Hur ska en ta sig runt de då.
    Får fixa en 2.1 nandroid backup att flasha in, sen unroota.
    Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk
     
  12. aenema

    aenema Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tackar så hjärtligt, du hjälpte mig precis att ta min root/flash/rom oskuld :) allt detta på 30 minuter med ungarna springande runt benen, kör nu opendesire, får se hur det funkar :)
     
  13. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Varse :)

    Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk
     
  14. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Fick en del problem med wifi igår efter att vi drog in 200910-1010-r9-bravo-desire-modacocustomrom-unsigned-MD5-f95cab173e4e5fd7943dab0cadc89c5e.zip rakt på
    min andra rom. Kan dock härleda det problemet till lågt batteri (17%) så jag tror den hade
    problem med att använda wifi korrekt.

    Men idag när telefonen var laddad gick det bättre. Märkte dock att mitt mobila nätverk
    fortfarande ville in på gprs (G) hela tiden. När den väl kom till 3g (H) så var det
    hackigt i trafiken och fungerade väldigt dåligt.

    Tog därför en backup och körde wipe och in med 200910-1010-r9-bravo-desire-modacocustomrom-unsigned-MD5-f95cab173e4e5fd7943dab0cadc89c5e.zip på nytt.
    Nu verkar det fungera bättre. Får (H) hela tiden och nästan samma värde som innan
    root (men det där kan ju variera ändå) och wifi kopplar upp hela tiden nu. (Nästa, fick
    ett återfall, men nu har den kopplat upp sig i alla fall igen)

    Så jag antar att lösningen är/var att köra från scratch. Eller har ni root-fantaster
    några andra tips? (Tills vidare så drar jag hem alla appar igen och ställer in. Vore bra
    om man kunde "återläsa alla inställningar och appar med 1 klick" efter wipe :) )


    Sedan undrar jag lite över fenomenet att den klagar på"siganture verification error"
    i recovery mode. Varför gör den så? Detta kommer bara om man inte väljer wipe i rom manager utan behåller gammal data. Om man kringgår detta, kan då mobilen bli instabil pga det?
    När jag nu la om allt så såg jag till att rensa rubbet och att den inte klagade på
    signaturen.
     
    Last edited: 10 okt 2010
  15. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Den klagade väl på Signature error eftersom den tydligen är inställd på att den ska kolla signatur, men om dom är osignerade, finns där ingen signatur att kolla, och då failar den..
     
  16. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    ah, så det påverkar inget. Gott, någon tanke på problemet med wfi och 3g då?
    Är radion som är inbyggt i romen dålig? Tips på bättre?

    Edit: Fick samma problem med nyinstallationen nu. Återställer därför pga att
    jag gjort iordning mobilen så mycket på den backupen.
    Verkar dock vara radion som bråkar lite. Jag får H utomhus så den är nog så att
    den inte längre klarar av att komma igenom mitt betonghus. :)
    Sedan är frågan varför den slår ifrån på wifi ibland.

    Nåväl. tips på bättre radio mottages tacksamt :)
     
    Last edited: 10 okt 2010
  17. erikoskar

    erikoskar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Här har du alla stock-radios som passar Desire http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=687464, kör själv med den senaste och kan säga att det fungerar mycket bättre än 32.44.00.32U_5.09.05.30_2 som jag hade innan!
     
    Last edited: 10 okt 2010
  18. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Tack, jag får prova.
     
  19. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Den som du testat är den senaste generic WWE ROM och samma som custom ROMen som du kör med:
    "RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.10.405.2_R_Radio_32.44.0 0.32U_5.09.05.30_2_release_142828_signed"

    Så antingen får du vänta tills ny generic ROM släpps, eller nedgradera till "stock 2.1" med hjälp av guiden nedan.
    Angående nedgraderingen, så följde jag denna guide:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=768256

    Tror jag nedgraderade 3 gånger, utan några som helst problem och då har jag Desire AMOLED med HBOOT 0.92 den tiden.
    Men enligt den guiden, ska det inte spela nån roll om det är AMOLED/SLCD och HBOOT version.

    Efter nedgraderingen, så får du en generic stock 2.1 ROM, om du vill uppdatera sen till 2.2 och det är bara gå in i telefonens sök efter "uppdateringar av systemprogram". Eller så kan du välja installera in den generic WWE ROM som du laddat ner:
    "RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.10.405.2_R_Radio_32.44.0 0.32U_5.09.05.30_2_release_142828_signed"

    Tror det bästa är använd telefonens sökning efter systemprogram och uppdatera till senaste 2.2. (kom ihåg ha koll på batteriet, minst 50% för säkra sidan, inte kul batteriet dör vid uppdateringen)

    Sen är det bara packa ihop och skicka in din Desire. ;)

    Av nyfikenhet, vad är det för fel på din Desire?
     
  20. Frick

    Frick Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag tänkte installera Rom på min desire från MoDaco (http://www.modaco.com/ ), men jag hittar inte vart jag laddar ner den från den sidan?
    Och man kan använda apps2sd men den romen eller hur?
    Tack