Yale Doorman L3

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av cudajo, 21 jan 2021.

  1. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30

    Köp Family om du behöver mer än en RFID bricka. Home har 1 st, Family har 3 st. De kostar runt 200 kr styck i butik men är än så länge svåra att få tag på. Gamla (legacy) RFID brickor för V2N finns kvar i butikerna och kan fungera med L3 men de har inte samma säkerhetsnivå som de nya.
     
    Last edited: 23 maj 2021
  2. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30
    Det är kanske möjligt att få smarta högtalare att plinga till när nån ringer på dörren. MEN jag har inte ännu hittat nån funktion att aktivera detta på t.ex Google Nest högtalaren. Om någon får till detta, återkoppla i så fall hur man gör.

    Skickade tidigare en fråga till Yale supporten på detta men fick aldrig nåt svar från dem.
     
  3. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Menar du att din Yale inte plingar när någon ringer på dörren eller att du även vill få någon högtalare att plinga samtidigt som den inbyggda högtalaren i låset?

    Tasker och Home Assistant kan vara din vän :)
     
    EricG gillar detta.
  4. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30
    Själva låset plingar ju med sin inbyggda högtalare, och mobilen (med viss fördröjning och knappt hörbart). Min smarta Google Nest högtalaren är däremot tyst, kanske det är möjligt koppla ihop även den men jag saknar instruktion.

    Hade jag haft en Nest ringklocka med kamera så hade det plingat till i min Nest högtalare och om kameran även kunde identifiera besökaren så hade högtalaren även talat ut namnet.
     
    Last edited: 24 maj 2021
  5. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Det var inget bra! Tyckte den såh väldigt gömd ut den knappen…

    jag kör med eufy doorlock, gillar den mycket mer. (Finns inte i europa ännu tror jag dock)
     
  6. SplinterInter

    SplinterInter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Mm tack för tipset. Har Yale V2 idag, men använder aldrig brickorna, då en av features med dörren är ju att slippa bära runt på någon nyckel (i fysisk form).
    Kör låset kopplat mot Verisure idag och kan låsa upp via Verisures app, larma på/av mm. Detta lär fungera med L3 också hoppas jag...
    En feature jag är ute efter är ringklocka, kanske lite dyr upgrade för detta, men även feature med google assistant. Ska även tilläggas att nuvrande V2 ska förflyttas till annan dörr i hemmet.

    Men för ovan, är jag tacksam med rabatter :money:
     
  7. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    BT ska tydligen låsa upp när man är i närheten
    vad händer om man ska bara gå förbi huset?
     
  8. SplinterInter

    SplinterInter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Har inte provat, men kanske behöver verifieras med kod?
     
  9. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Du måste lämna området först, 200m bort för att auto upplåsning ska trigga igång när du återvänder hem. Så är du i närheten av huset så kommer det inte att låsas upp automatiskt bara för att du får en bluetooth anslutning.
    Sen ställer man även in en tid för när låset ska låsa igen automatiskt om dörren inte har öppnats. Så skulle dörren bli upplåst av misstag så kommer den sedan att låsa igen enligt den tiden du valt.
    Änsålänge har jag inte råkat ut för någon oavsiktligt upplåsning och funktionen är sjukt smidig. Bara gå fram och dra i handtaget när man kommer hem :cool:
     
  10. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Hej,

    Köpte en Yale doorman L3 Family från Kjell C/O igår och skall snart flytta till nya huset.

    På en skala 1-10, hur svårt är det att montera låset?
    Funderade först på att fixa en låssmed för montering men dom vill ha ca 2500kr och Bauhaus monteringsservice kräver att du köper produkterna från dom.

    Så nu lutar det åt att jag ska sätta dit grejerna själv men är lite orolig över att det kanske går åt skogen.

    Bifogar bilder på hur dörren ser ut.

    EDIT: Clas Ohlsson har tydligen paketpris för 6185 SEK och då får man Family paketet + montering..kanske borde ta den istället :)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 11 jun 2021
  11. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    963
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Nu har jag inte monterat just L3 utan jag köpte ett v2n för ett år sedan ungefär men jag utgår från att det inte skiljer alltför mycket, då jag såg grannen sätta in ett L3 för ett par veckor sedan.

    Min upplevelse var att det var lite meck, men det var framförallt för att manualen man fick med sög stenhårt så jag fick följa en YouTube-video istället.
    Jag gjorde ett par amatörmissar, men skippar man bara dem så var det rätt simpelt :)

    (Låset du har nu monterar man snabbt ner också)
     
    Ender gillar detta.
  12. Gmo

    Gmo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    7
    Installerade Yale l3 Home igår. Köpt från Bauhaus med Connect bryggan för 4995:-.

    Lätt installation i ny dörr. Svårigheten ligger i samspelet mellan slutblecket och låshuset. Hade initialt problem med att Yale klagade på att låskolven var blockerad trots att dörren var stängd.
    Flyttade blecket 0,5mm ut och satte in 1mm distansen som följde med. Blev bättre. Filade sedan minimalt i slutblecket i mittenhålet i ytterkant.
    Nu funkar det perfekt!

    Dock har Yale Connect sjukt dålig räckvidd. Sitter nu i uttag i handtagshöjd 30cm från låset och tycker ändå bara den har okej signal. Flyttar jag den till rummet brevid funkar den inte alls. Sämsta räckvidden på trådlös kommunikation någonsin.

    Någon som har samma problem? Vet ni om det finns någon lösning?
     
    bernard gillar detta.
  13. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Om du syftar på wifipluggen är nog 2.4ghz ett krav (det säger de själva i nån video).
     
  14. thurstoon

    thurstoon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Installerade själv för 2 veckor sen. Fick karva lite för att få in låshuset i vår dörr från slutet av åttiotalet. I övrigt inga problem (förutom ett åskväder som drog förbi väldigt olägligt). MEN, wifipluggen har som påpekats, men bör påpekas igen, sjukt dålig täckning, inte minst bluetoothen som ska kommunicera med låset. Hade den i närmsta uttaget i samma rum, fri sikt och ca 3 meter ifrån och då fungerade det inte. Provade närmare med en förlängningssladd ovanpå ett skåp ca 1 meter från routern och 1,5 från låset. Då fungerade det, ibland. Nu sitter den på mindre än en meters avstånd från låset bakom en gipsvägg och fungerar utmärkt.
     
  15. reiman

    reiman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    528
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Nån som har release notes eller liknande på nya firmware till L3 som kommit?
     
  16. fordp

    fordp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Planerar att köpa en L3, men har wifidosan verkligen så usel räckvidd? Jag har inget nätverksuttag närmre än 10m från ytterdörren och har ingen lust att dra kabel ända till routern.
     
  17. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Det är framförallt den trådlösa kommunikationen mellan Yale Connect och låset som är förvånansvärt dålig. Så det är ett eluttag för Yale Connect som du behöver i närheten av låset. Inget nätverksuttag behövs för dosan (finns inget uttag för nätverkskabel på den).
     
    Last edited: 8 aug 2021
    bernard gillar detta.
  18. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag har 4,5m mellan mitt lås och Yale Connect och dom är mittemot varandra utan några hinder. Routern sitter på andra sidan väggen till Yale Connect (gipsvägg). Har perfekt Wifi signal överallt men ändå har Yale Connect bara "Ok" signal enligt appen (vet inte om det finns bättre än "ok" iofs) och ibland tappar den koppling, den löser det dock själv hittills.
     
    bernard gillar detta.
  19. alna6431

    alna6431 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Hej

    Håller på att bygga nytt hus och har köpt Yale Doorman L3. Vilket larmsystem kan kopplas till det? Inget Verisure eller likande, tänker mer eget larmsystem.

    Leta efter funktion att när man öppnar Yale så stängs larmet av också
     
    arjansbralla gillar detta.
  20. arjansbralla

    arjansbralla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2020
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    109
    går det att öppna L3 med en galaxy watch 4 klocka?