"Problem" med Telia?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av PH3AR, 9 okt 2010.

  1. PH3AR

    PH3AR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Införskaffade mig nyligen en X10 (första android-luren, ursäkta okunskap:P), så jag satte i sim-kortet, och märkte direkt att det inte gick att ringa/bli uppringd eller att skicka/ta emot sms med mitt Telia-simkort. Så jag testade ett annat telia-kort, med samma resultat, och sen ännu ett, återigen, samma resultat, de flesta av de här korten var gamla, så jag gick faktiskt och köpte ett nytt, med samma resultat. Testade då ett Tre-kort, och det funkade klockrent, samma sak med Comviq.
    Det lustiga är att när jag ställt in APN för surf och mms så fungerade det direkt att surfa och mms:a (att skicka iallafall). Så jag testade att "uppdatera" programvaran i telefonen via Sony Ericssons uppdaterings-tjänst och det fungerade fortfarande inte. När jag kontaktade Telia så var det som att prata med en telefonsvarare (låter som att du borde kontakta försäljaren...) Grejen är, att telefonen fungerar ju uppenbarligen då jag kan använda sim-kortet för att surfa och skicka mms, och alla andra kort fungerade ju inom 10 sekunder.

    Någon annan som råkat ut för något liknande/vet vad som kan vara fel? Tänkte att jag skulle fråga här innan jag ringde och skällde ut försäljaren :)

    P.S; Ledsen för att det blev MASSOR med text (insåg precis hur mycket det krånglat och vad tid jag lagt ner)
     
  2. FearKill

    FearKill Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Skulle låta som din telefon är låst till någon operatör. Men då skulle det inte funka med 3 och Comviq. Men ser ut som det är fel hos Telia. Elr så gillar inte din mobil Felias SIM kort.
     
  3. PH3AR

    PH3AR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej precis! Mobilen är inte köpt av telia, utan hos en firma online (är bekant med dem sen tidigare, vet att mobilen inte är låst), men om den inte gillade simkortet så borde väl inte surf/mms fungera?
     
  4. FearKill

    FearKill Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Näh. Det skulle inte funka. Men det finns en del trådar om folk med Telia som inte kan ringa. Men kan surfa. Så sök så kommer du säkert få svar.
     
  5. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Om du har möjlighet tycker jag du ska besöka en Telia-affär. Om Telia vill ha dig som kund så får de se till att det funkar. Även om du köpt telefonen någon annanstans. Sen kan du alltid dubbelkolla med stället du köpte telefonen på.
    Känner du någon med en olåst (eller Telia-låst) X10 som kan prova dina SIM kort?
     
  6. PH3AR

    PH3AR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kontaktade försäljaren, som gick med på att byta ut den, om nästa mobil har samma fel så kan jag stryka det iallafall
     
  7. danne900

    danne900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    mitt telia ville inte heller funka, gick ej ringa eller smsa, jag bara ringde till dom, och dom knappade lite på datorn, vet inte vad dom gjorde, men efter det har det funkat perfekt
     
  8. PH3AR

    PH3AR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, det var det första de gjorde för mig med, hjälpte ej, men som sagt, ska se hur det blir i den nya luren, beter den sig likadant ska telia få sina fiskar varma...