Tips på portabel AC / aircondition (gärna uppkopplad)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 2 jun 2020.

  1. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Det står att när man kyler ner tanken så bör man ställa den jämte ett fönster eller dörr.
     
    bernard gillar detta.
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Kollade på videon, man kyler först vattnet genom att köra den omvänt, d.v.s den sprutar ut värme (med lite tur genom fönstret, men verkar inte går att rikta så bra) för att kyla vattnet, sedan kan den kyla med det vattnet i upp till 7 timmar två grader lägre än rumstemperatur. Sen är vattnet i den 50 grader och behöver kylas igen o.s.v.
    Tycker det låter som en inte allt för smart lösning.
     
    jogge, dalton och bernard gillar detta.
  3. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    För optimal kylning så skall man sätta den på 2 grader under. Dock går den mer till 16 grader. Då värms det så klart upp snabbare vatten batteriet.
    Återkommer gärna med en recension när min kommer.
     
    milky81 och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, kul. För särskilt sovrum kan det ju bli spännande.
     
    dalton gillar detta.
  5. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Yes
    Jag jobbar med värme och ac. Hade så klart inte köpt den om jag inte litade på företaget.
    Sålde min mini split i går. Mestic spa-3000 skulle ha den i lägenheten och husbilen, men jag kom på att jag inte orkade bära på den ;-)
     
    bernard gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, om man sänker den mer så kyler den såklart under kortare tid. Känns som den har ett väldigt specifikt användningsområde där man ska ha den där man inte kan använda slang, men kan flytta den till ett rum som det inte gör något att man värmer upp när den laddas. Annars kommer man ju bara behöva kyla ner den luften som man precis värmt upp genom laddning. Dessutom måste den ju laddas fram till att man använder den, annars kommer ju vattnet hinna bli samma temp som luften tillslut, och då kommer den heller inte kunna kyla någon längre stund.
     
    dalton och jogge gillar detta.
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Med vatten i kommer den ju oxo väga säkert 60kg, så man vill nog inte flytta den så långt.
     
    dalton gillar detta.
  8. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Hjul på den.
     
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja det får man hoppas ;)

    Tanken är nog att låta den stå vid fönstret och öppna fönstret då den kyler vattnet så varmluften vädras ut och sen stänga fönstret då man ska kyla rummet.

    Funkar gör det säkert, men särskilt effektivt blir det inte, energin måste ta vägen någonstans och med tre omvandlingar: luft-köldmedia-vatten, så blir det en del förluster. 37liter vatten kan inte heller hålla så hemskt mycket energi, så det lär inte bli nån risk för frost i rummet precis.
     
    dalton gillar detta.
  10. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Vi får se. Tydligen var det -6 grader. Har ögon inflammation ser lite dåligt nu ;-)
     
  11. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    För ordningens skull, finns det ingen möjlighet att uppnå ett undertryck stort nog att orsaka någon som helst fara för liv och hälsa med hjälp av fläktar. Det som händer är att om man stänger alla dörrar och fönster kommer inte fläkten kunna suga ut någon luft.
    Bara så ingen ska känna sig ängslig.

    För att uppnå (nära) vakum i ett utrymme stort som ett kylskåp krävs tre stora 3-fas komressorer och brutal tätning.
     
    svenix gillar detta.
  12. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Absolut, klart man ska testa nya grejor!
     
    dalton gillar detta.
  13. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Japp, jag tog ursprungligen bort ett stycke ur inlägget innan jag postade det på grund av att jag tyckte att jag upprepade mig onödigt mycket... men det försvann visst en viktig poäng på köpet :)

    Det enda som händer i praktiken är att fönster och dörrar blir svåra att öppna pga undertryck / baksug och sen letar sig luft in någonstans, om det så krävs genom köksfläkten. Alternativt så slutar fläkten helt enkelt att blåsa ut luft.

    Vid närmare eftertanke så börjar jag även misstänka att det effektivaste sättet att använda en enslangs-AC är att låtsas att man har en tvåslangs-AC och helt enkelt låter utomhusluft sugas in genom en slangfritt hål i fönstret nedanför utblåsluften.

    Då kommer åtminstone en del av den varma utomhusluften att sugas raka vägen in i AC:n på precis samma sätt som i en tvåslangs-AC. Definitivt inte lika effektivt som en faktiskt tvåslangs-AC men troligen bättre än att låta varm utomhusluft färdas genom hela bostaden på vägen till AC:n.

    Mitt ursprungliga inlägg var med andra ord mer fel än rätt och jag utesluter inte att jag kan ha haft lite otur när jag tänker även denna gång :)
     
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Såvida man inte bor i nån slags bunker, har de flesta bostäder ventilation så man får in frisk luft och blir av med "gammal". När man använder köksfläkten, badrumsfläkten eller en ac med fläktslang ökar bara flödet i de normala inloppsventilerna i huset så mycket som fläkten orkar med.

    Köksfläkten är ju åtminstone lika stark som en ac fläkt och skulle man inte orka öppna dörrar pga. undertrycket som köksfläkten skapar, då är det nog dags att börja träna lite.
    Det är för övrigt önskvärt att ha ett litet undertryck i bostaden för annars trycker man ut varm fuktig luft i väggarna och då den möter den kallare uteluften fälls fukten ut och man får problem med mögel och röta.

    Visserligen minskar man givetvis verkningsgraden på ac´n då man drar in ny varm luft i huset pga. man blåser ut luft genom slangen, men jag tror många använder ac´n på kvällen då man ska sova och då brukar det svalna av ute och luften man drar in är då svalare än luften man har i huset, så då ökar man ju faktiskt verkningsgraden på ac´n. Det är bara när man kör ac´n på dagen som det är ett problem. Så rådet att om möjligt ta in luft från skuggsidan av huset är gott, annars har jag tyvärr svårt att hitta nån poäng i det du skriver.

    En ac med frånluftslang är i övrigt en bra och smidig lösning, det enda egentliga problemet är att de låter rätt mycket, där kan ju ac´n som @dalton@dalton hittat vara ett steg på rätt håll.
    Dock används kompressorn på den även då den kyler från vattenmagasinet, så det är egentligen bara frånluftsfläktens ljud man slipper, men har de använt en rotationskompressor och ljudisolerat den väl, så kan ljudet vara tillräckligt lågt. Dock hade jag försett den med en frånluftsslang att använda då den kyler vattnet och ett betydligt större magasin så man fick en temperatursänkning på 10grader i 10tim, men då hade den ju inte blivit så himla portabel:P.

    Att splitaggregaten med slang inte är så vanliga längre beror nog mest på att de har lätt för att läcka. Dels tar sig en liten mängd köldmedia genom gummislangen, så över tid blir det att för mycker läcker ut, dels flyttar man runt på aggregaten och det blir mekanisk påfrestning på slangar och kopplingar så det läcker där oxo. De nya köldmedierna som är godkända idag har dessutom ett högt tryck och är i många fall brandfarliga, vilket gör slang till en dålig idé.
     
    Bo Nilsson och bernard gillar detta.
  15. Bo Nilsson

    Bo Nilsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9
    Tack för förklaringen.
    Har testat wp71an (den går ändå inte att ha inne) med att blåsa mot intaget för lägenhetens ventilation. Sänkte temp på inkommande luft med ungefär 6grader. Har närmast blivit idiot förklarad för detta :) Är det helt fel tänkt?
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 1 jun 2021
    jogge gillar detta.
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag har ett par frågor. Vi börjar med infon: lägenhet på första våningen. Eventuellt en ac till två scenarion.
    Scenario ett är kontoret där jag har elektronik som just nu använder sig av 1500W elektricitet och i princip allt går åt att värma kontoret, något som inte är så kul när man jobbar hemifrån. I scenario ett är inte ljudet lika viktigt som scenario två.
    Scenario två hade bara varit att flytta den till sovrummet då och då.

    Min lilla Googlefu säger att 1500W är ca 5100 BTU. Jag kan se för mig att användningen går upp till 1800W som verkar vara ca 6100 BTU.
    Behöver jag då gå på minimum 8k BTU eller borde man gå direkt till 10k+?

    Är man helt tappad om man inte använder ett sådant fönsterkit? I mitt fall där mycket värme produceras i rummet är jag idag glad om jag får 24 grader (utomhustempen) vs de 30 graderna jag har i rummet.

    Hur portabla är en sådan här portabel AC? För att sälja in en ac kan man ju säga att man kan använda den i vardagsrummet eller sovrummet på de värsta dagarna.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur stort är rummet? Du kan kika på EER-värdet också, ju högre desto bättre. De flesta vettiga ligger väl på ~10k BTU. Beror lite på hur solen ligger på också, hur stora fönster du har/om du kan dra för osv.

    Fönsterkit fungerar bra. Det behöver inte vara helt lufttätt för att det ska fungera bra, men det är klart att effekten blir sämre om den varma luften utifrån blåser rakt in.

    Vikten är väl det stora problemet, du lyfter dem ogärna när de väger 35kg. Annars är de ju i regel
    på hjul och går utmärkt att rulla runt på utan större ansträngning (...trösklar undantaget). H

    Om du ska sova med den skulle jag säga att du får räkna med öronproppar eller in-ear-lurar av något slag som går att sova med. Om du nu inte sover som en stock. Själv kan jag sova med min på, men jag sover rätt tungt också.
     
    Last edited: 2 jun 2021
    jogge gillar detta.
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Rummet är nog 10-12 kvm. Ettermiddagsol för hela slanten, tror solen kommer på kring lunch. Har precis skaffat ganska tjocka gardiner.
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Fiffig idè! Oljudet blir kvar ute och du får in ny sval luft. :D

    Det enda problemet jag kan se är att ac´n inte är gjord för att stå ute, så den har inte den IP-klassning som krävs för detta, men så länge det inte regnar går det bra, annars får man skydda den från vatten på något bra sätt.
     
    Bo Nilsson gillar detta.
  20. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det är rätt bra fart på luften i slangen, så den far iväg ändå, ett fönsterkit är bra för att hindra fåglar, löv, nyfikna fingrar och liknande men absolut inget måste.

    Jag röstar oxo på 10k. Om planlösningen tillåter kan man kanske låta ac´n stå i kontoret även på natten och ställa en vanlig bordsfläkt som blåser den svala luften mot sovrummet, så behåller man mycket av oljudet i kontoret.