Helautomatisk kaffemaskin

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Johanvartaget, 3 jan 2021.

  1. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Vispen74 gillar detta.
  2. leon123123

    leon123123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2020
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    173
    Har fått 2st defekta De'Longhi Magnifica S.. vet inte om jag vågar mig på en tredje..

    Den första maskinen börjar typ yla å låta konstigt när kaffet bryggs och ska ut i koppen.
    Den andra maskinen har samma ylande + att den vibrerar så pass mycket att koppen börjar vandra.

    Funderar på att skippa en tredje De'Longhi och skaffa en Melitta Avanza F270-100 Mystic Titan istället. Någon som ha en sådan?
     
    bernard gillar detta.
  3. UIJ

    UIJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    53
    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max
    Telefon 2:
    HTC One (M7) (M9)
    Telefon 3:
    HTC Desire
    Platta:
    Ipad pro 2020
    20210601_142129.jpg
    Kör sedan ungefär 5 år tillbaka en siemens eq.6. Har fungerat strålande så här långt.
    Fanns egentligen inget annat val för mig då siemens mjölksystem - med slang istället för behållare - passar mig mycket bättre. Bara ställa dit mjölkförparkningen och torka rent slangen efteråt.

    Har dibar koffeinfria bönor i den nu för tiden. Bättre än förväntat.
     
  4. xjocke

    xjocke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  5. marvinorman

    marvinorman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2015
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    22
  6. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Verkar som att tråden dött ute lite. Väcker den då till liv med en fråga:

    Vad är den bästa kaffemaskinen med flest funktioner under 4000, black friday närmar sig nu också, kanske kan vara värt att ha lite extra koll då på priserna. Tack.
     
    Muwilo och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med "flest funktioner" antar jag att du menar helautomatisk/så automatisk som möjligt?

    Håller ögonen på en manuell inför BF, men ska passa på att kika efter automatiska också.
     
  8. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Tänkte främst en maskin med flera olika kaffealternativ såsom espresso, capuccino osv. när jag tänkte på funktioner hehe, men det är kanske något som de flesta maskinerna har idag?

    Har lagt till denna på min notislista på pricerunner så går den ner under 5k lär jag nog göra ett köp. Philips espressomaskin EP544450 - Kaffemaskin och espresso
     
  9. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    EDIT: Lyckades visst få in mitt svar i citatet men det står ju där iallafall :P
     
    bernard och demonen gillar detta.
  10. Voocoo

    Voocoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, nu smiter jag in med en fråga som jag tror inte hör till ämnet. Ber om ursäkt i förväg.

    Jag letar efter en bra, riktig bra helautomatisk kaffemaskin med flera möjligheter till olika kaffesorter, med fin kvalité från maskinen i sig och det den kan få ut av kaffebönorna.
    Jag har kollat på många olika, Siemens, delonghi, Philips m.m. Helst men inget måste att ha fast vattendragning till kaffemaskinen. Om ni har någon erfarenhet av en bra kaffemaskin eller tips/råd så säg gärna till :)
    Prisklassen jag tänkt lägga mig på är runt 20.000:-
    Tack i förväg
    Mvh Micke
     
    Last edited: 14 nov 2021
  11. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Inte som svar till nån särskild, men jag hade tänkt köpa mig en enkel helautomatisk espressomaskin som bara gjorde så god espresso/kaffe som möjligt men snåla genom att välja utan mjölkfunktion eftersom jag har en enligt min mening riktigt bra mjölkskummare. Typ en Jura A1 eller ENA 4 eller nåt.

    Men till det här BF-priset kunde jag inte motstå en Jura E8: https://www.elgiganten.se/product/h...Y68Bon_jqKQ5uvDizShoCjZoQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
     
  12. Voocoo

    Voocoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Hur är Jura maskinerna? Jg har knappt hört något om dom/läst några recensioner/omdömen.
     
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Nu har jag ju inte fått min än, så jag kan bara hoppas att deras rykte är välförtjänt :). Men bland helautomatiska maskiner anses de väl allmänt stå för den bästa kvaliteten i segmentet. Sen finns det alltid de som tycker annorlunda förstås. Men allmänt anses de väl hålla längre och göra godare kaffe än ivf de någorlunda kända konkurrenterna. Återigen kommer man alltid att hitta även omdömen och recensioner som säger att Jura-maskinen de köpte var det värsta skräp de någonsin skådat, och gick oåterkallerligen sönder innan de ens öppnat kartongen, och att kaffet från den skulle de inte vilja ge sin värsta fiende ens. Men så är det med precis allt, det kommer alltid att finnas någon med en dålig erfarenhet också.

    Det är i alla fall ett schweiziskt företag som har funnits sen 1931. Genom åren har de haft en massa andra hushållsprodukter också men nån gång på 90-talet gick de all in på kaffemaskiner, jag tror även att det var de som gjorde den första helautomatiska maskinen, på 80-talet.

    (Sen får man ha i åtanke att de riktigt seriösa kaffenördarna dissar allt vad helautomatiska maskiner heter totalt. “Tja då kan du lika gärna köpa en kapselmaskin i såfall” säger de och ser snorkiga ut :teeth:. Men tja, jag har varken plats i mitt hem eller tid i mitt liv för att göra kaffe på deras vis :))

    Vår vitvaruhandlare här i byn säljer enbart Jura-maskiner. Jag råkade lite oförsiktigt nämna “deLonghi” för honom en gång och fick en minst tio minuter lång föreläsning om kvalitet - vad som VAR kvalitet resp INTE, och VARFÖR man skulle VÄLJA kvalitet och vad som hände om man INTE gjorde det etc etc etc :teeth:. Han sa att han hade haft deLonghi-maskiner i butiken förut men att typ en tredjedel av dom kom tillbaks för reparation/utbyte, och det tyckte han var dels jobbigt men framförallt negativt för hans rykte. (Ska man driva den typen av affär i en liten håla som vår så är det ju kundservice och förtroende som är grundförutsättningen för att kunderna ska handla där istället för antingen på nätet eller kvista in till den tämligen närbelägna betydligt större staden.)

    Hursomhelst så tillämpar han inte BF, så den här gången räckte hans USP:er tyvärr inte för att kompensera för prisskillnaden, skiljer det säg en tusing så handlar jag tveklöst hos honom, men typ sex som det blev nu är väl lite i häftigaste laget. Jag hoppas jag inte får äta upp det genom att den krånglar och jag blir tvungen att ta det genom Elgiganten… :eek::scared::P

    E-serien som den maskinen jag nu köpte är väl typ typ lägre mellanklassen bland Juras produktserier, S-serien högre mellanklass och Z-serien top of the line - bland de som riktar sig till privatpersoner. Sen har de en instegsserie som heter ENA, men det ska vad jag har förstått inte direkt vara sämre kvalitet i de budgetvänligare serierna utan det handlar mer om mängden funktioner. De olika serierna har ju lite olika designuttryck också och så klart är Z-serien tänkt att ge det “lyxigaste” intrycket, men ENA till exempel är på sitt sätt minst lika snygg för att den är så superminimalistisk.
     
    Last edited: 20 nov 2021
  14. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har haft min Jura Ena 5 i typ 10 år och den gör lika bra kaffe fortfarande. :)
     
    kissidor gillar detta.
  15. Voocoo

    Voocoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, då är vi nog inne på samma spår, jag är ingen kaffenerd utan jag gillar att komma ner på morgonen eller på kvällen eller på min lediga dag ta en rejäl fin latte med olika smaker eller testa olika recept m.m. Jag gillar att det finns mycket lull lull som appstyrning m.m. sen är givitvis kvalite något man eftersträvar men jag tror dom flesta maskinerna idag håller hög nivå. :)
    jag ska kolla in Z serien på Jura modellen. fast vattenanslutning är något jag hade velat ha men svårt att hitta. Har hört vissa klagar på att dom får fylla på vattenbehållaren lite väl mycket :)
     
  16. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Någon som har input på Siemens EQ6 plus 100?
    Någon som har erfarenhet av den eller kan dela med sig av andra alternativ för runt 4-6 k? helst ska det vara enbart deal nu när det är Black weeks och all möjligt.

    Denna verkar ticka av det mesta på min lista, men det verkar inte som att man inte kan justera kaffe/mjölk ratio på dryckerna som Cappuccino osv. Kravet är att det ska vara mjölkskummare på (helst automatisk). Dricker nästan bara kaffe med mjölk i, men det får inte vara för mycket. ofta får man alldeles för mycket mjölk ute (läs Espressohouse med lite mjäkigt kaffe och mycket mjölksmak, även om man tar extra shot).
    (justera mjölk/kafferatio, kanske inte finns på någon produkt för max 6 k?)

    Det verkar gå att göra “vanligt bryggkaffe” också eftersom den har en behållare för malet kaffe också?

    Så lite oroliga över att det blir för mycket mjölk i dessa drycker. Men det kanske inte är ett problem om apparaten fixar kaffe med bra stark smak etc.

    Ser att det finns en del andra märken också på bland annat Elgiganten, men det är lite av en djungel.

    Tänkte som komplement, tänker inte slänga ut min Moccamaster. (Många gånger man smakat kaffe från en automatisk maskin så har det varit lite av en besvikelse jämfört med Moccamaster byggt kaffe.)
     
  17. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Ja du ser, det är ju sånt man ofta hör av Jura-ägare :)

    Vattenbehållarens storlek är inget jag oroar mig för - det är bara jag som kommer att dricka kaffe från den där, min gubbe vill ha "vanligt hederligt djävla svenskt kaffe och inga såna där konstigheter som man inte kan uttala ens, med vispad mjölk och sattyg" :D. Så en i Z-serien skulle kännas som lite overkill för mig :P. Tyvärr kan det väl vara svårt att hitta en lika bra BF-deal på en Z också, men huvudsaken är ju att man blir riktigt nöjd :).

    Kan tyvärr inte svara på vilka maskiner man kan resp inte kan justera mjölkmängden på som är totalt automatiska, men det finns ju sådana som själva mjölkhanteringen är lite halvmanuell på, som har en mjölkstav och så får man själv hälla i mjölk och skumma - då väljer man ju förstås mängden själv. Typ Melitta Caffeo Solo & Perfect milk. Sen DeLonghi-maskinerna är ju ruskigt funktionsrika för sitt pris generellt, där skulle jag nog tro att du kan hitta den funktionen inom den budget du tänker dig :). Så det är nog lättast att först sålla ut de maskiner som du hittar riktigt bra BF-deals på inom din budget och sen kolla om de uppfyller dina önskemål, eftersom det inte vad jag vet går att filtrera på en sån sak som justerbar mjölkmängd på prisjakt eller i nån nätbutik

    Angående behållaren för färdigmalet kaffe så verkar det vara rätt så vanligt att det finns en sån som en liten nödlösning, och den användning som oftast föreslås när den alls kommenteras är som en lösning på om nån prompt vill ha koffeinfritt kaffe. Men tillredningsmetoden är precis densamma för det kaffet, dvs inte "vanligt bryggkaffe". När man väljer "kaffe" i en espressomaskin är det väl alltid en utspädd espresso man får helt enkelt tror jag. Rätta mig om jag har fel :). (Det finns iofs ett mycket litet fåtal modeller som har både en espressofunktion och en vanlig bryggfunktion, men jag har inte sett nån sån med inbyggd bönkvarn, och därmed blir dom ointressanta för mig iaf)
     
    bernard och Ugga gillar detta.
  18. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Philips 5400, 6000 kr
    Melitta Batista ts smart, 8000 kr
    DeLonghi Dinamica Plus ECAM 370.95, 8000 kr
    Sage Appliances Oracle Touch, 9000 kr

    Vilken väljer jag och varför? Alternativt, vilka går bort och varför. Har sjuk beslutsångest. Priserna är ungefär vad jag hittar de för i dag. Tänker antagligen slå till på Black Friday.
     
  19. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Sage Appliances Oracle Touch för 9000kr?!
    Köp innan de kommer på att det är fel pris. Kostade ca 24kkr när de kom. Som billigaste hittade jag för ca 12000kr.
    Jag har modellen ett steg ner och den är grym på alla sätt. Skummet till perfektion och kaffe rinner ner som rinnande guld på en jungfrus nakna kropp. Köp!
     
    Prodrive och Vispen74 gillar detta.
  20. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Är det sant som jag läst om den att man måste lämna in Oracle touchen på service (rengöring), eller kommer man åt brygg-gruppen så man kan rengöra den själv? Möjligen är den även för manuell för min smak, gillar verkligen "one touch".