Eufy kameror

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Fredz, 28 maj 2021.

  1. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Har den första modellen av Arlokamerorna som jag hittils har varit nöjd med. Jag kommer snart att flytta till hus och funderar på att utrusta huset med kameror utomhus.
    Förnärvarande har jag två arlokameror men skulle troligtvis behöva upp till fem kameror. Jag kan fortsätta att bygga på med den första modellen och köpa ytterligare 3 kameror. Men det blir ganska dyrt. Har kollat lite på andra kammeror från Arlo med tyvärr så är det så dyra tycker jag.

    Kom av en slump in på Eufy när jag googlade. De verkar bra när man kollar recensioner på Youtube. Någon som har någon erfarenhet av de? Gärna om ni jämför mot Arlo.
    Länk till kamerorna.
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    jogge och Fredz gillar detta.
  3. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  4. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Jämför man med Arlo så är de ju inte "mindre säkra", då Arlo lagrar ens klipp online kan det säkert hända samma sak där.
    Så vill man vara helt säker ska man ha en tjänst utan onlinemöjligheter alls.

    Jag har två Eufy och rent funktionsmässigt är jag väldigt nöjd med dem. Men efter det som F-Forward länkar till minst sagt mindre nöjd.
    En lösning är att blocka Eufy i routern, så den bara har tillgänglighet till lokalt nätverk. Då riskerar man inte det som hände nyligen, men man kan också bara se sina kameror och få notiser lokalt.
     
    Fredz gillar detta.
  5. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    nothing_records och Gyllenb gillar detta.
  6. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Hur är de jämfört med Arlo (om du nu har haft Arlo :))?
     
  7. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Jag har inte haft Arlo, så kan inte jämföra tyvärr.
    Anledningarna till att jag köpte Eufy var primärt:
    1) Ingen månadskostnad som måste betalas för att få alla funktioner
    2) Lagring sker på hub hemma så man har koll på egna filmerna (visade sig dock inte spela någon roll då det går via server)

    Men som sagt, Arlo har lagring i molnet, så har svårt att se att de är säkrare än Eufy, utan mer att Eufy tyvärr är lika dåligt som Arlo.
     
    jogge och Fredz gillar detta.
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Alltså jag skulle inte vilja exponera en sådan Kina-kamera mot internet för att kunna komma åt den när man inte är hemma. Och jag tror inte det är många som har tillräckligt bra kunskaper för att ha bättre säkerhet än en stor spelare som ett börsnoterat amerikanskt bolag som Arlo som har allt att förlora på en stor säkerhetsmiss. Så för mig (som ändå jobbar som IT-säkerhetsanalytiker) så är valet en cloud-only lösning med MFA, helst på ett gästnätverk så den inte ens kan komma åt mina lokala prylar.
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Du kan annars sätta upp en egen VPN hemma, det borde ge en hyfsad säkerhet (beroende på vilket säkerhetsprotokoll som du väljer).
     
  10. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Stor spelare som är börsnoterad...
    För Facebook har inte haft några läckor?
    För Klarna hade inte en stor fadäs nyligen?
    För det visade sig inte att Amazon delade med sig av folks Ring-klipp utan att fråga folk?
    Hur mycket har dessa spelare förlorat på sina säkerhetsmissar?

    Som sagt, säger inte att Eufy är att lita på, det har bevisats att de inte var.
    Men att tro att Arlo är säkert för att det är ett stort Amerikanskt bolag skulle jag påstå är lite väl optimistiskt (naivt?).
     
    General Kaos gillar detta.
  11. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Eh, nej nu tolkar du in väldigt mycket i det jag skrev. Det är en riskbedömning, det går aldrig vara helt säker, men som sagt var:
    1. Jag tror inte att gemene man har kunskap att säkra upp en hemmarouter som exponerar en kamera mot internet.
    2. Därför menar jag att en cloud-only lösning troligtvis är säkrare. D.v.s man behöver inte exponera kameran mot internet, och om man nu skulle komma åt den på nätverket så finns det ingen inloggningsfunktion ändå.
    3. När man då ska välja leverantör för ovan så är det troligtvis säkrast att välja ett företag som enbart är inriktat på detta (eller har det som ett väldigt stort fokusområde) för de har störst incitament att hålla säkerheten uppe och agera på ett lämpligt när väl en säkerhetsincident uppstår.
     
    jogge gillar detta.
  12. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Skulle inte säga jag tolkar in en massa, men kanske missförstår dig.
    Du skrev ändå "Och jag tror inte det är många som har tillräckligt bra kunskaper för att ha bättre säkerhet än en stor spelare som ett börsnoterat amerikanskt bolag som Arlo som har allt att förlora på en stor säkerhetsmiss"
    Till vilket jag bara kom med exempel på flera stora (två Amerikanska ett Svenskt) bolag som är stora och borde veta vad de pysslar med, men har haft läckor/hack/andra problem. Och vad har påföljden varit för detta, har något av dem råkat illa ut (förlorat något) eller gått ut med stora förändringar och/eller ursäkter för det?

    Sen förstår jag inte riktigt hur du menar med punkt 2 i ditt senaste svar. Hur är en cloud-only lösning inte exponerad mot internet? Hela poängen med cloud är ju just att det är online. Eller missförstår jag vad du menar?

    Om jag förstår dig rätt tycker du att ett stort Amerikanskt bolag är pålitligare än ett stort Kinesiskt företag.
    Medan jag tycker det är "grader av helvetet" och säger att inget av dem är att lita på om man faktiskt vill vara säker. Utan säger att man i så fall bör förlita sig på en tjänst som endast har lokal lagring utan onlinetjänst. Typ gammaldags CCTV. Finns flera sådana att tillgå på marknaden.
    Vill man komma åt sina kameror/klipp via cloud/nätet så kommer det vara en kompromiss på säkerheten.

    Men tror dock inte vi kommer "komma överens" och det är helt ok. Vi har helt enkelt olika åsikter.:)
     
    nexus^6 gillar detta.
  13. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, lite missförstånd är det kanske snarare :)
    Jag menar att en hemma-meckare som inte har ingående kunskaper i IT-säkerhet troligtvis inte kan få en högre säkerhet än ett företag som Arlo, om man öppnar upp i brandväggen så man kan komma åt kameran från internet. Det är även det jag menar med att "exponera mot internet" i detta fall, att när man har en cloud-only-lösning så etableras anslutningen inifrån, och du kan inte komma åt kameran från internet direkt, så vida du inte specifikt hackar dig in hos Arlo (eller de gör en miss som Klarna eller Eufy såklart). Och om man senare då kollar på vilket av dessa kameraleverantörer man ska välja, så tror jag att exempelvis Arlo har bättre koll på sin kamera-säkerhet än ett annat företag som sysslar med massa andra saker också.
    Precis som du säger så är det grader av helvetet. Självklart är det säkrast att inte kunna komma åt övervakningen från internet alls, och helst då ha kamerorna på ett eget nät. Men då tappar man ju mycket av den fysiska säkerheten istället, som man var ute efter från början.
     
  14. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Har inte köpt någon kamera ännu. Men om man köper Arlo kameror, typ Pro 3 behöver man någon abonnemang hos Arlo nuförtiden?
     
  15. nuco

    nuco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Nothing Phone
    Platta:
    Samsung S4
    Platta 2:
    Nexus 7
    Med Arlo Pro 3 så måste man ha ett abonnemang .. Deras minsta abb för upp till 5 kameror ligger på 95kr/månad.. :(
     
    Fredz gillar detta.
  16. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    Okej då blir de inte arlo. Vill inte bilda upp mig. Gäller även abonnemang för pro 2 osv?
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Håller också på att titta på kameror. Har fastnat lite för Google Nest NQ Outdoor som verkar vettiga. Vill helst inte ha kameror som kräver en egen router och dessa är som jag förstår fristående och ansluts direkt till mitt Wi-Fi. Kräver som jag förstått det inte abonnemang men utan abonnemang sparas ”bara” 3 Tim inspelning. Kostar 55:- /mån att få 30 dagars video vilket kanske kan vara ok ändå.

    Vad tror ni om dessa ?

    Inte dom billigaste men känns bra med Google och dess integrering i Home osv

    Har även tittat på Eufy och IMOU,

    IMOU är halva priset mot Nest.

    Eufy CAM 2 har en batteri tid på ett år vilket i sig är lockande o håller dom hälften så är det bra men har en router och dom negativa sakerna det skrivits om här som baksida
     
  18. Fpow

    Fpow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hur gick det med valet och är du nöjd, kollar själv just nu
     
    Fredz gillar detta.
  19. arjansbralla

    arjansbralla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2020
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    109
    kollar också på eufy
     
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Köpte 3 st samma dag som släpptes. Är supernöjd och dom har fungerat klanderfritt sen dess. Enkla att installera o sätta upp via home appen. Inte den billigaste kamera lösningen men när det gäller övervakning o kameror betalar jag gärna lite extra om det är ett väldigt känt företag och för mig känns Google tryggt.

    Har just bundet största abonnemanget för 110:-/ mån där man får 20 dagars händelser lagrade och 10 dagar live video. Kanske ändrar till det som kostar hälften senare men just nu passar detta mig

    Har ingen erfarenhet av andra kameror, detta är dom första jag ägt så jag har inga andra erfarenheter men tycker hanteringen fungerar bra via home appen