AirTag för Android från Google?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av thr, 3 jun 2021.

  1. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    För ett halvår sen så köpte jag brickor att sätta på nycklarna så att jag skulle kunna hitta dom enkelt. Funktionen var väldigt simpel, man kunde i appen få brickan att pippa, men det räcker gott för mina behov. Problemet är att appen till dom här kinabrickorna är så fruktansvärt usel så nu är det dags att köpa något annat.

    Främsta funktionen är att få brickorna att låta, men kan man man få ungefärlig riktning eller rent av position likt AirTags så är det naturligtvis trevligt men absolut inget krav.

    Vad finns det för nått att köpa? Det dräller av brickor på eBay men är det okända tillverkare så kan man anta att appen är lika värdelös som den jag redan har.
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  3. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Johnh3 gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns också Chipolo
     
    gneken gillar detta.
  5. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Använder Chipolo, funkat bra för mig.
    Köpt från deras hemsida och de har kampanjer lite då och då. Trevlig kundservice också.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Chipolo kostar 200:- hos Clas Ohlsson fyi :)
     
  7. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    För android är det väl tile som har många användare (är väldigt beroende av att många använder sig av samma app om man ska hitta saker utomhus). Hemma/kontor är väl dubblesidig kommunikation (kan hitta mobilen via taggen) och högt ljud det viktigaste.

    För de som har samsung är nog samsungs smarttag bästa lösning.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag önskar verkligen att Google kom ut med någon tagg/en standard som blev en del av AOSP, så att alla Android-enheter med en viss version, tex Android 12+, automatiskt blev en del av "hivenätverket" som hela tiden söker av och rapporterar omgivande taggars position.

    Det kommer aldrig att bli jämfört med täckningen Airtag erbjuder annars. Antalet enheter som kan pinga och rapportera positionen för en Tile-tagg måste vara väldigt få jämfört med samtliga Apple-enheter som kör iOS 14. Handlar det ens om en promille i tex Sverige?

    Apple har ju dessutom öppnat upp find my-nätverket för andra tillverkare. Här har tex cykeltillveckaren VanMoof lagt till protokollet, så cykeln fungerar som en Airtag utan att användaren behöver köpa en puck: VanMoof S3 and X3 now work with Apple’s Find My app.

    Har svårt att se någon tredjepartslösning fungera lika bra i det här fallet som inte bygger på att OS:et i grundutförande har stödet inbyggt/öppet protokoll.

    Google har nog tappat bollen på den här punkten. Det ryktas dock att Pixel 6 kommer få bla UWB-stöd, så det talar väl för att Google kommer med en lösning förr eller senare. Lär dock dröja innan tex cykeltillverkare börjar bygga in stödet för standarden.
     
    Last edited: 12 jun 2021
    iterva, thr och Kristy gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Däremot så går inte en Chipolo airtag att också användas med Chipolo appen, utan bara med Apples Find my app vilket är tråkigt, så man är låst till Apple då. Dvs går inte att både ha Find my app och Chipolos app :(
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, och det är väl tveksamt om Apple kommer tillåta något annat. Man kan ju iofs köra Find My i webbläsaren? Dvs när de utökat den med stöd för airtags, än så länge saknas det ju på webben. Dock försvinner ju möjligheten att lokalisera taggen när man är i närheten av den då.

    Men bäst vore ju om Google bara kom ut med egen lösning så snart som möjligt.
     
    Kristy gillar detta.
  11. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Det finns tyvärr många saker som Google skulle ha kunnat gjort som hade blivit grymt enbart pga antalet Android-enheter, men som dom av nån anledning skiter i.
    Meddelandeapp är en sak. Nog för att dom lite halvt har försökt, men dom gör ju 10 olika appar som inte är riktigt bra nån av dom och sen lägger dom slumpmässigt ner 80%.
    Att Google skulle göra egen Tile och sen faktiskt få ut stöd för dom på majoriteten av mobilerna... nej, tyvärr tror jag inte på det. Men man kan alltid hoppas.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vi får väl se hur länge dessa airtags får herja oreglerat finns mkt baksidor så klart man kan tex spåra personer... med ganska enkela medel och små chanser att bli upptäckt...

    Men visst bra att kunna skydda sin egen egendom...

    Jag hade själv velat skydda min egendom med dessa tags... men har ju ej en iphone så det går ju inte...
    Så hoppas även jag att Google släpper något officiellt som finns på alla android mobiler...

    Nu vet jag inte exakt hur det funkar med iphone.. men jag tycker man själv ska kunna välja hurvida man vill vara del i nätverket eller ej... Finns som sagt många scenarion man kan använda dessa till tex spioneri osv.. så det återstår att se hur länge de får härja fritt innan EU tar tag i problematiken... just nu är det hela väldigt oregelerat hur man får använda dessa..

    Men det är helt klart en mycket fascinerande teknologi... dock inte helt perfekt.. tex... funkar dåligt att hitta en tag vertikalt.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=39STxd-CGdA


    Teknikveckan har gjort endel intressanta experiment tex let de skicka en tag med posten... där de kunde följa paketet med väldigt bra precision... ungefär per 10e minut... även på terminalerna.. och har man tur så har även han som kör lastbilen en iphone också..

    I och med att airtags har blivit en sådan hitt så förväntar jag mig att google kommer vilja släppa något liknande det lär ha pressen på sig... kan helt klart tänka mig att vissa kan tänka sig gå över till iphone pga av airtags.

    Skulle vara intresant att veta hur stora nätverken potentiellt skulle vara jämfört med varandra land per land ? här i sverige är nog iphone störst tex...
     
  13. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Om du kollar Apples presentation så ser du att man INTE kan förfölja någon med AirTags. Om en mobil märker att taggen följer med hela tiden och den inte är din så kommer den INTE att rapportera platsen och istället meddela det till ägaren av iPhonen.
    Så ditt scenario med chauffören skulle inte fungera.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej tack har inte sett presentationen kanske borde göra det, det hade jag ingen aning om faktiskt låter ju väldigt vettigt.. Men om det är en tjuv som tagit har stulit min mobil...då får han också en notis att han är spårad och kommer då försöka ta bort air tagen antar jag...
     
  15. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Din mobil är ju låst troligtvis så han lär inte kunna ta bort den. Sen är det nog sällsynt att man har en tag fastsatt på sin mobil?
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Skulle stå bil*
     
  17. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Aha, ja det är en annan sak. Men å andra sidan är nog AirTags gjorda för att hitta borttappade saker, inte stulna saker.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mer och mer talar för att Google håller på att skapa ett eget "Find My-nätverk": Google may be working on an Android version of Apple's "Find My" network

    Borde presenteras med Pixel 6 i oktober i sådana fall, då den ju ryktas ha UWB-stöd också. Är ju lite av poängen med UWB utöver att använda telefonen som nyckel för olika prylar.

    Jag undrar om Google kan pusha tjänsterna som behövs via Google Play Services, så att enheter som också kör tidigare Android-versioner kan ingå i deras Find My-nätverk. Då skulle det bli fullt jämförbart sett till täckningen av enheter.

    Kanske kan Google erbjuda en app för iOS med, i vilket fall täckningen skulle bli ännu bättre så klart.
     
    Das Erdbeerkuchen och iterva gillar detta.
  19. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Angående Tile så har jag nu hunnit köra den ett tag. Den fungerar tillräckligt bra för att lösa mina problem, men egentligen är den ganska dålig. Rätt så ofta får mobilen inte kontakt med tilen (eller tvärt om). Men eftersom jag ser var den senast hade kontakt så vet jag åtminstone om nycklarna ligger hemma eller på jobbet, typ. Och går man runt och försöker ett antal gånger så fungerar det oftast till slut.
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var riktigt trist att den lilla Pixel 6 inte fick UWB-stöd, men Pixel 6 Pro har det i alla fall.

    Har någon sett något mer kring huruvida Google har något Airtag-liknande på väg? De drar verkligen ut på tiden. Airtag lanserades i april, vilket ju var ett tag sedan.

    Android 12 har en API för UWB: Google has added an Ultra-wideband (UWB) API in Android

    Men för att detta ska fungera sett till det stora hela behövs ju någon gemensam standard så att alla Android-telefoner kan tala med varandra. Annars kommer det aldrig att bli lika välfungerande.