Problem: Rädda min S4 Mini...

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Androidnoob2021, 3 jun 2021.

  1. Androidnoob2021

    Androidnoob2021 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Min trogna (men lite tråkiga) Samsung S4 Mini har slutat fungera efter nästan åtta år, stannar vid boot, visar bara Samsung och modell... Försökt ”Wipe cache partition” och därefter ”Wipe data/factory reset” men båda gav bara röda textfelmeddelanden (”Can´t mount...” "Can´t open…"). KIES får aldrig någon kontakt med telefonen. Därefter försökt installera om firmware mha Odin, men fastnar en stund vid ”aboot.mbn” och sedan ”FAIL”.

    Därefter bootar den inte alls, utan säger bara att något gick fel vid flashningen... Om jag kör (vad jag förstår är) en partitioneringsinfofil (SERRANOLTE_EUR_OPEN_HIDDEN200M.pit) via Odin; kan den boota igen, men kommer aldrig längre än till loggan…

    Såå… Är det ett hårdvarufel, eller vad kan jag göra...?
     
  2. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Satt med en gammal platta som kraschade precis efter samsung loggan. La ner projektet att få igång den då jag misstänker att att hårdvaran har självdött. Jag testade att wipa och flasha om men det kraschade varje gång jag försökte så det känns som flashminnet i prylen dött. Jag tycker det påminner om samma fel på din nalle. Jag vet inte om det är extra vanligt på samsung prylar tycker jag sett felet flera gånger.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Säkert ett hårdvarufel. Rätt gammal mobil så nog inte mycket att göra åt.
     
    Pfefe gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Klippt från Wikipedia.
    Flashminnen har på grund av sin konstruktion en inbyggd begränsning i antalet skrivcykler. Det går med andra ord inte att skriva ett oändligt antal gånger till denna typ av minnen utan att det förstörs.

    Sannolikt har minnet uppnått maximalt antal skrivcykler och är därför slut, att byta det går knappast att göra så det återstår tyvärr bara att lämna mobilen till återvinning.
     
    Hatsune Miku och Kristy gillar detta.
  5. Androidnoob2021

    Androidnoob2021 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack! Tänkte inte ens i flashminnesbanorna, men felmeddelandena borde ha varit en hint... Galaxy S3 har tydligen uppvisat liknande beteende (dock utan de felmeddelandena) kallat "Sudden death sybdrome" och kan tydligen lätt fixas med en liten programsnutt enligt
    View: https://youtu.be/OY7OlY0OW2Q
    men hittar ingen länk till någon sådan och min energi är nu slut... Tack återigen, nu kan jag lägga undan/återvinna utan att känna att jag inte gjort tillräckligt...;)
     
    Yoko666 och Kristy gillar detta.
  6. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Känns helt klart som något jag måste forska mer i! Få saker är roligare än att meka i timtals för att i slutänden eventuellt få igång något som är så utdaterat att det gör ont att använda.
     
    RuffyMan, Kristy och Föredetting gillar detta.
  7. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Way to go! Om jag bara hade kunskaperna skulle jag kunna nörda kväll efter kväll för att fixa. Tyvärr (eller som tur är, beroende på hur man ser det) så kan jag inte smack så jag får allt köpa nytt när det börjar knasa.
     
    Yoko666 gillar detta.
  8. Androidnoob2021

    Androidnoob2021 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har (givetvis) inte kunnat ge upp helt...;) Även om teorin om flashminnet är det mest sannolika känns det som att det borde finas ett sätt att få igång den... (har inte använts överdrivet mycket under de åtta åren, kanske 30 min i snitt/dygn, vilket flasgminnet borde klara...) Bifogar bild på felmeddelandena efter någon av räddniingoperationerna (kommer inte ihåg vilken, men texten är ungefär densamma)...
     

    Bifogade filer:

    RuffyMan och Kristy gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Flashminnen har oftast inget problem med att läsas många gånger men varje skrivning är det som räknas så när du flashar in en ny version av så "nöts" minnet, det borde även vara så att programvaruuppdateringar läggs i flashminnet och appar som laddas in och uppdateras (var ska de annars lagras i mobilen).
     
    Kristy gillar detta.
  10. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Vet att liknande har hänt mig under min tid med custom roms.

    I ditt fall känns det som att mjukvaran du har på din lur inte riktigt är OK då du redan försökt flasha tidigare och failat.

    Den failen kan ju ha orsakat till att OS på luren inte kan köras förrän du installerar om allt på nytt.

    Vet inte riktigt hur android checkar men om det är flashminnet som är kaputt borde väl ändå android kunna upptäcka det tycker man (?)

    Minns att gamla Samsung lurar hade otroligt jobbig process med att återställa via Odin/kies, man var tvungen att matcha si och så, bla bla

    Kanske kan du roota luren och bara installera en custom rom likt officiella mjukvaran?
     
    Kristy gillar detta.
  11. Androidnoob2021

    Androidnoob2021 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Har sedan sist också raderat NAND (inget att förlora?) med samma resultat som efter att ha laddat in firmware, dvs telefonen bootar nu inte ens till loggan, men som vanligt går det att återställa till normalt komatillstånd med pit-filen. Så... (troligen) inget förlorat, men inget vunnet. Den firmware-fil jag på goda grunder tror är riktig skall tydligen innehålla "allt" dvs det som tydligen senare blev fyra filer, och skall laddas i Odin under "AP"

    Även om jag hoppas på att det inte är ett hårdvarufel verkar det nog mest sannolikt. Den fungerade på kvällen och gick in i koma under natten helt "av sig själv"...

    Nu är jag ju precis så borta som mitt handle anger så jag har föreställningen att man inte kan roota en telefon när den inte ens bootar...?
     
  12. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Gissar på att du kan ta dig till download mode för du lyckas flasha via Odin?

    Då kanske du kan ge root en chans, osäker om denna är din modell. Ifall du lyckas roota, då borde du kunna få igång din lur med att flasha en rom :teeth:

    [RECOVERY][ROOT] Samsung Galaxy S4 Mini LTE (GT-I9195)
     
    Kristy gillar detta.
  13. Androidnoob2021

    Androidnoob2021 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Hoppfull följde jag instruktionerna på XDA, men Odin fastnar vid "recovery.img" för att därefter visa "FAIL". Efter att ha återställt partitionerna med pitfilen är den nu som förut, men kan ej längre gå in i recoveryläge, visar då bara "recovery booting" och "Set Warranty Bit: recovery" och ingen meny (även efter att jag tagit bort SD-kortet)...
     
  14. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Måste vara för att recovery faila när du försökte flasha. Därför kommer du inte in dit längre, dock bör du fortfarande ha tillgång till download mode.

    Stämmer modellen förresten som tråden jag länka? Det är LTE versionen av s4 mini, kanske är din bara vanliga?

    Isåfall in på xda till s4 mini och kolla hur root processen ser ut där.

    Förstår om du inte orkar mer men sånt är här ju skitkul ifall man tillslut lyckas :teeth:
     
    Kristy gillar detta.
  15. Androidnoob2021

    Androidnoob2021 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Jodå, Download mode funkar...men förut kunde jag också komma in i Recovery mode efter misslyckad flashning och efter att ha återställt med pifilen, men så icke längre.

    Hela deras namngivning är minst sagt rörig, men denna är en i9195 (med LTE), den utan LTE lär heta i9190...

    Jag har dock lite ork kvar, för om flashminnet dött borde det ju inte gå att göra några förändringar alls, och det går ju bevisligen att återställa partitioneringen...?
     
  16. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Jo precis, är flashminnet dött ska du inte kunna göra något alls men du verkar ju ändå lyckas peta på det.

    Har du kikat denna tråd? [Q] Need a pit file for s4 mini LTE I9195

    Samtidigt har du lyckats försöka skriva över recovery men det blev fail, dock ännu ett tecken på att flashminnet lever.
     
  17. Androidnoob2021

    Androidnoob2021 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Jo, efter ditt tips har jag tittat på den. Inspirerard av jublet efter postningen av "I9195_stock_recovery.tar.zip" hittade jag och körde den. Grön ruta och "PASS" i Odin men allt är som ändå som vanligt.

    Återigen kollat firmwaren, och jag har testat med två olika versioner som båda verkar rätt, och den ena (I9195XXUCOD3) finns dessutom i en teknisk rapport som någon app i mobilen skapade för några år sedan.

    Långsökt, men; måste den firmware man kör in motsvara den version mobilen kom med...? Jag var noggrann när jag köpte den och skrev ned bl följande:

    Android-version: 4.2.2
    Basbandversion: I9195xxuamh1
    Grundversion: 3.4.0-1310925
    dpi@DELL178#1 Tue Aug 6 23:00:43 KST 2013
    Kompileringsnr: JDQ39.I9195XXUAMH1

    ...men hittar inte I9195XXUAMH1 utom på Sammobile (och nä, inte värt 65:- för att bli en "Premium user"... ;-)
     
  18. Androidnoob2021

    Androidnoob2021 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Och efter 7 månaders vila tog jag ett nytt andetag...

    Misstänker nu att det kan vara PIT-filen som inte är rätt för modellen, och som omöjliggör inladdningen av firmware. Man skall kunna extrahera PIT-filen ur firmware, men alla instruktioner utgår ifrån att man har flera filer (AP, BL, CSC etc.) och PIT-filen skall extraheras ur "CSC-filen". Den firmware jag hittat (och som verkar vara den rätta) består bara av en fil (som slutar på "...tar.md5"), och ur den kan man packa upp ett antal filer varav ingen börjar med "CSC". Några av dessa kan ì sin tur packas upp, men inte finns det någon PIT-fil där inte... Någon som vet hur man går vidare...
     
    Kristy gillar detta.
  19. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Jag vet inte var du laddar ner firmware ifrån. Men testa Frija om du inte har testat redan. Finns att ladda ner från xda developers tror jag.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Androidnoob2021

    Androidnoob2021 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2021
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Frija vill veta CSC, men alla sätt att få reda på det förutsätter en fungerande telefon...:(
    Den är köpt i Sverige och ej bunden till operatör så jag skrev in "NEE" då det tydligen skall betyda "Nordic" (och telefonens "ART Code" är GT-I9195ZKANEE") och fick en träff (I9195XXSCQA3_I9195NEECPE1_I9195XXSCQA3_HOME.tar.md5) som jag tog hem, men vill forska mer innan jag gör ett nytt försök med Odin... (Innehållet i den filen liknar inte någon annan firmware-fil...och har inte heller någon PIT-fil...)

    I en "reportfile" fann hittade jag en eventuell ledtråd:
    Fingerprint=samsung/serranoltexx/serranolte:4.4.2/KOT49H/I9195XXUCOD3

    ...och den fil jag testat med flest gånger (efter diverse PIT-filsförsök) heter

    I9195XXUCOD3_I9195NEECOD1_I9195XXUCOD3_HOME.tar.md5

    och innan jag uppdaterade telefonen för några år sedan skrev jag av följande info (men då alltså för Android v4.2.2):

    Android-version: 4.2.2
    Basbandversion: I9195xxuamh1
    Grundversion: 3.4.0-1310925
    dpi@DELL178#1 Tue Aug 6 23:00:43 KST 2013
    Kompileringsnr: JDQ39.I9195XXUAMH1
     
    Last edited: 29 jan 2022
    Kristy gillar detta.