Gräsklipparfråga > Klippos Briggs & Stratton motor vs Honda motor?

Diskussion i 'Off Topic' startad av rockbabe, 5 jun 2021.

  1. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Hur står sig Klippos Briggs & Stratton motor jämfört med Klippos Honda motor? Har hört att B&S motorn blivit sämre med åren men har däremot inte hört något negativt om deras Honda motor.

    Här är en bild på Honda motorn (länk) och som beskriver lite tekniska data (länk).

    Varför jag undrar är att vi måste köpa ny motorgräsklippare och vi vill ha en Klippo men kan bara sträcka oss till att byta motorolja, byta luftfilter, byta tändstift och slipa kniven. Reparationer är inget vi vill lägga kulor på.

    Någon som har någon erfarenhet av Klippos olika motorer och deras motorklippare? Vi är alltså inte intresserad av någon "robotklippare" och inte heller någon "självgående" klippare utan en klippare som man får skjuta för hand. ;)
     
  2. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ska du inte titta på en vanlig klippare som går på batterier?

    Vi har en Makita DLM380 som vi är helnöjda med, det finns många märken.

    Man slipper hålla på med bensin eller släpa runt på en sladd.
     
    Last edited: 5 jun 2021
    bernard och Skinksallad gillar detta.
  3. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    515

    MINA ENHETER

    Hondamotorn alla dar i veckan. Tystare. I allafall min från 2006 som fortfarande går som en klocka!
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 211
    Mottagna gillanden:
    5 036

    MINA ENHETER

    Har aldrig hört något negativt om Hondas gräsklipparmotorer, tvärtom.
    Kan i och för sig bero på att de inte är lika vanliga som B&S.
     
    bernard gillar detta.
  5. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Jag är ärligt talat lite halvtrött på prylar som går på batterier. Uppladdningsbara batterier blir bara sämre från dag 1 och dessutom brukar de kosta skjortan när de ska bytas ut. Dessutom har vi en ganska stor tomt, någonstans mellan 2500 - 3000 kvm klippbar yta, så den enda klippare som är aktuell är en bensindriven sådan. Fast de flesta av våra vänner försöker övertala oss att köpa en åkgräsklippare. Men det beror säkert på att vi har mycket överskottsenergi och gillar att vara utomhus sommartid och röra på oss.
     
  6. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Har du haft din Klippo med Hondamotor i 15 år så borde du ju ha god erfarenhet av den.

    Vet du vad det sitter för motor (GCV) på klipparen? Motorstorlek cc?

    Har det varit något strul med den förutom ren service?
     
  7. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    @rockbabe@rockbabe Det är dom två bästa valen när det gäller gräsklippare. Det är top of the line. Jag hade valt Honda av den anledningen att dom är tystare och går otroligt billigt. Det är som du säger, olja byter du varje år. Och du ska suga ur oljan med pump. Orsak - Oljepluggen sitter i tunt gods, gäller både honda och briggs på senare år. När man lossar å drar åt den så blir gängorna dålig med tiden. Polaren jobbar i just verkstad med gräsklippare, dom har fått borra upp å gänga upp å sätta plugg med nya gängor i ett antal maskiner pga detta. Jag byter tändstift vart 3 år. Olja varje år, kniven sliper jag varannat år. Men det är ju individuellt hur ofta den ska slipas. Vissa kör ju över stock å sten så :)
    Bifogar en bild på min maskin å oljebytet som jag gjorde tidigare i år. Luftfilter blåser jag rent bara, byter det om några år :)

    IMG_3696.JPG
     
    Kristy, bernard, jogge och 1 annan gillar detta.
  8. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    515

    MINA ENHETER

    Det sitter en GCV 135 på den. (135 cc 4.5 hp).
    Fick göra rent förgasaren förra året då den började gå lite ojämnt. Passade också på att justera ventilerna. Sedan dess spinner den som en katt.
    Har ju lite mindre tomt än dig, ca 900 m2.
     
  9. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Är det inte för att Svensson alltid drar för hårt då, som med så mycket annat..?
     
    jogge gillar detta.
  10. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Både ja å nej. Det är så tunt gods och välsmort eftersom det är indränkt i olja. Så även om man drar med momentnyckel så drar man för hårt typ.

    Pump som gäller så håller maskin i 25 år :)
     
    EricG gillar detta.
  11. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Pappa fick en Klippo "kommunklippare" av min farfar som han i sin tur köpt i "nyskick" i samband med att kommunen sålde av med massa handdragna klippare iom att de gick över till åkklippare i början av 1970-talet. Den höll ända fram till i början av 2000-talet när pappa körde på en sten och krökte vevstaken. Då hade "vi" haft den i ca 30 år och den hade gått felfritt alla år. Den gick dessutom på vanlig "bensinmackssoppa". B&S-motor satt det på den.

    Vi å andra sidan köpte en liten Klippo Triumph som var vår första motorklippare 2005. Den var det ett enda problem med. Vart- och vartannat år fick vi byta förgasarmembranet i den och eftersom vi inte själva är några gräsklipparreperatörer så lämnade vi alltid den till verkstaden som kostade oss en femhundring varje gång. Dessutom fick vi byta förgasare två gånger.
    För övrigt gick den som en klocka (B&S-motor) fram till förra sommaren när regulatorn/varvtalsregulatorn tackade för sig. Varvtalet varierade kraftigt. Allt ifrån att den nästan höll på att stanna till att den rusade och nästan blev överhettad. För att byta regulatorn krävdes att man "klöv motorn" och det var inte kostnadseffektivt så den gick till skroten.
    En stor nackdel på både Klippo Triumph och på Klippo Champion är att förgasarna är av PLAST!!??? :(

    Förra året fanns det inga Klippoklippare att få tag i på grund av ett skumt virus som lamslog hela vår planet. Så vi köpte lite akut en begagnad Klippo Comet som var ett i-hop-plock för några tusenlappar. Men på den har hjulaxlarna börjat ge sig.

    Så därför är Klippo Excellent med Hondamotor den klippare vi är spekulant på för dagen. <3

    Blir lite förvånad när du nämner att klipparen har bottenplugg för avtappning av motoroljan. Trodde alla Klippoklippare, oavsett B&S motor eller Hondamotor, saknar bottenplugg och man istället vänder klipparen åt det hållet som oljepåfyllningen är och låter oljan rinna ut på det sättet. Det står tom i Klippos manualer att man ska vända klipparen på sidan för att tappa ur oljan. Någon bottenplugg nämns över huvud taget inte.

    För övrigt får jag gratulera dig till att vara ägare av Klippos "Rolls Royce klippare". Klippo Pro 21 SH Classic går väl inte av för hackor. :D
     
    Kingson gillar detta.
  12. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    Ja tackar :) Ja den är top of the line.. Innan Husqvarna förstörde dom :)

    Husqvarna Gräsklippare KLIPPO LB 553S e

    Dom där med liggande drivning ska du akta dig för. Dom fungerar inte alls om det är minsta lilla blött gräs.. Remmen börjar slira. Rena dyngan!
     
    Kristy gillar detta.
  13. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Tänkte följa upp tråden jag startade för ganska exakt en månad sedan. :)

    Det blev en Klippo Excellent H (med Hondamotor). Hittade en begagnad med tillverkningsår 2018 som en äldre man köpt 2019 och som bara varit körd mindre än 5 timmar. Dvs i nyskick!

    Men eftersom klipparen inte fått något oljebyte sedan den lämnade fabriken och tillverkaren rekommenderar första oljebyte vid 5 timmar driftstid så tänkte jag att - NU ska det bytas motorolja. ;)

    Men det uppstod ett problem. Vad skulle jag välja för olja?

    Jag ringer upp Husqvarna och de säger att eftersom jag enbart kör klipparen vår, sommar och höst så funkar en rak SAE30 olja med klassningen API SJ "eller senare". Problemet var att Honda enbart tillverkar en multigade SAE 10W30 API SJ. Så jag kopplades vidare till någon som skulle kunna ämnet bättre. Men det samtalet kopplades bort och jag gav helt upp att få ett rakt besked från Husqvarna.

    Så jag började leta lite på nätet på engelskspråkiga sidor. Genomgående rekommenderade alla en rak SAE 30 olja på samma sätt som alla ansåg att en SAE 10W30 fyllde samma funktion. o_O Men då uppstod funderingen hos mig om en API SJ fyller samma funktion som en senare klassad API SL, SM eller SN? Och där var genomgående svaret - NEJ!
    En vanlig bilolja kommer sällan upp i nämnvärt högre temperaturer än lite drygt 100 grader medans en gräsklipparolja kommer upp i temperaturer en bra bit över 150 grader enl vissa kunniga på området. Samtidigt som de tillsatsämnen som finns i helsyntetiska oljor med klassningen API SL och senare definitivt INTE gör det. Dvs - det var väldigt svårt att få tag i någon halv- eller helsyntetisk SAE 10W30 olja med klassningen API SJ.

    Så jag fick börja leta efter en ren SAE 30 mineralolja med klassningen API SJ. Har faktiskt bara hittat 3 oljor - STARTA (lågprisolja som bl a finns på JULA), Champion Agriline 4T och den olja som till slut blev mitt slutgiltiga val nämligen...

    STÖRRE BILD


    [​IMG]


    Tänk vad mycket överskottstid man har som kan lägga ner så mycket tid på något som de flesta uppfattar som totalt meningslöst. :cool: Någon annan som haft liknande funderingar och grubblerier vad beträffar motorolja till motorgräsklippare?
     
    Heleg och Kristy gillar detta.
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Ska man få gräsklipparen att fungera bra i många år så gör du helt rätt, de flesta bryr sig knappast ens om att byta olja och kanske kör slut på klipparen på några år och köper en ny...
     
    Dashio, bernard och Kristy gillar detta.
  15. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Jag är nog av den filosofin att ju längre en vara/produkt håller desto bättre och jag är väldigt kritisk till slit- och slängsamhället. Ju längre en vara håller desto bättre. Oavsett om det gäller motorgräsklippare, mobiltelefon, vitvaror eller bilar.

    Den största skillnaden mellan dessa produkter är väl främst att jag som konsument själv kan påverka livslängden på motorgräsklippare och bilar genom frekvent skötsel och underhåll. Vad beträffar mobiltelefoner och vitvaror är jag helt och hållet utlämnad till tillverkarens planer på att produkten lägger av dagen efter garantin har gått ut. :(

    Finns det något som kan göra mig riktigt riktigt arg så är det just att prylar går sönder. Så varför inte försöka "serva och underhålla" prylarna själv för att försöka undvika detta otroliga irritationsmoment.

    Håller tummarna för att 2G GSM kommer att fungera åtskilliga år framöver så att jag kan fortsätta använda mina 20 år gamla SIEMENS ME45 och M65.

    Btw, denna tråd handlade jo om mina planer på att köpa en ny gräsklippare :cool: och det blev en Klippo Excellent H med en 145cc GCV145 Hondamotor med toppventiler och överliggande kamaxel. <3
     
    MultiMan och Kristy gillar detta.
  16. beachboy

    beachboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Finns inte dom här RÖDA klipparna kvar på marknaden efter det att Husqvarna tog över Klippo utan idag tycks det bara finnas oranga Husqvarna klippare?
    Så går det tydligen när stora multinationella företag köper upp mindre. Troligen har även kvaliteten sjunkit.
     
  17. Bocken Bruse

    Bocken Bruse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Dom röda original Klippo gräsklipparna försvann från marknaden 2021 om jag inte minns fel. 2020 fanns det fortfarande röda Klippo ute i butikerna.

    Klippo fanns både med amerikanska Briggs&Stratton (B&S) motorer liksom med japanska Hondamotorer. Enl mig är motorerna ganska likvärdiga men Hondamotorn går lite tystare och vibrerar inte lika mycket som B&S-motorn.

    Leta på begagnatmarknaden om du vill ha en ÄKTA Klippo och en äldre välvårdad maskin är bättre än de nyproducerade. Se bara upp att välja en med metallförgasare. Vissa Klippo hade förgasare i plast och de höll inte. En fördel med Hondamotorn är att den har överliggande kamaxel. :)

    Här beskrivs Klippo Excellent med Hondamotor.