Diskussion: Val mellan iOS eller Android, hur ni resonerar ni?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hunter78, 5 feb 2021.

  1. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Önskar jag gjort samma sak som dig där! Lesson learned…
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det låter så osannolikt att jag har svårt att koppla detta. Det kan ju inte stämma. Måste finnas bloat free alternativ.
    Ingen som reagerat på detta innan?
    Min Canon EOS R5 har menyer och sånt men ingen reklam där öht. Vad är skillnaden?
     
    Kristy gillar detta.
  3. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    How to Stop LG From Stuffing Ads Into Your Brand New OLED TV - ExtremeTech


    Det ska gå att stänga av via inställningarna men det är på som default. Går även att lösa via piehole.

    Men personligen vill jag inte ha smart tv funktionerna då jag litar inte på säkerheten hos nån av tillverkarna. Apple tvn har allt jag behöver med vanliga appar och Plex/Infuse
     
    Kristy gillar detta.
  4. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag använder som sagt inte smarttv-funktionerna heller men eftersom jag var så dum att jag lät skräpet få tillgång till internet så har jag nu reklam när jag byter mellan olika bildkällor eller när tvns meny visas när jag startar tvn. Så det kan vara värt att tänka på.
     
    Kristy och Bobby83 gillar detta.
  5. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Varken lg eller Samsung kör väl android i sina tv:s så det bör landa i nån annan tråd kan jag tycka. Med det sagt så har jag aldrig upplevt reklam i min nuvarande Samsung mobil eller nån annan mobil för den delen.
     
  6. LiamAhlborg

    LiamAhlborg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2019
    Inlägg:
    344
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 7+
    Övrigt:
    AW SE + AirPods Pro
    Jag har varit en person som kört båda operativsystemen, stock och inte stock. Helt ärligt diggar jag faktiskt båda operativsystem så länge det är Stock Android och inget extra som OxygenOS. Men jag har börjat luta lite mer åt iOS pga smidigheten osv.

    Android:
    - Stock, är nog det bästa.
    - Mer anpassning, använda egen lanucher som Nova, Nigara osv.
    - Custom icon-pack, egna wallpaper appar.
    - Vissa appar är mer smidigare än iOS fast inte många.

    iOS:
    - Ekosystemet, älskar hur smidigt allt i iOS är.
    - Bluetooth, med AirPods, AW, Carplay osv. Går sjukt smidigt och fort.
    - Snabba uppdateringar, enkelt att använda med enhand.
    - Gestures & Face ID: Sjukt smidigt och nog ett av bra dom gjort.

    Kameran är helt sjukt bra, älskar kameran på 12an. Jag vet att Pro-modellerna är lite bättre med tredje kameran och lidar. Dock är ju kameran fortfarande bra på 12an utan problem. Vissa mobiler har börjat snappat upp kameran och osv, speciellt Xiaomi, Samsung. Men jag tycker fortfarande det saknas något hos dom andra som Apple sticker ut med. Har jämfört med OnePlus 7, S9 osv och tycker inte alls kameran är nära då som 12an, men det klart jag inte provat S21, Mi 11. Utgår ifrån det jag sett ifrån vänner och deras kameror utvecklas.

    Det som är synd med Android är att apparna faktiskt inte är lika snabba/optimerade som iOS. Det är faktiskt lite roligt att jamföra och se hur bättre appar flyter på Apple än Android. Beronde på vilken mobil man jämför med oxå såklart. Jag tycker att apparna är mycket bättre på iPhone och hur själva deras ekosystem fungerar samt mjukvara. Det är nog därför jag har fastnat för iOS. Jag är ju ingen sån som egentligen tar mycket bilder, använder mer mobil för appar, surfa, ringa, jobb och mera.
    Jag får nog faktiskt ta iOS parti och stödja dom, för det finns saker Android kan utveckla. Såklart iOS är inte perfekt, men dom närmare sig bättre mjukvara och hur själva iOS 14 är uppbyggt, och nya 15 visas ju upp om en vecka förmodligen. Jag gillar dock att både iOS & Android lyssnar mycket på feedback och utgår ifrån användare och tar vissa ider och gör deras operativsystem bättre, det är något man uppskattar som en användare.

    Sammanfattning: Tycker jag iOS vinner på vissa funktioner, men Android är inte dåligt. Behöver dock mer utveckling för att slå iOS och få över mig till nytt. Sen äger jag en Apple Watch, Mac och AirPods så det är svårt att lämna dom produkterna åt sidan.
     
    livinl0ud gillar detta.
  7. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Så länge man som användare inte har "full" kontroll,eller ja, så mycket kontroll jag har nu med android när det gäller widgets(kwgt tex ) eller val av launchers så är iOS fullkomligt ointressant. Lär aldrig ske dock ..
     
    Last edited: 6 jun 2021
    Kristy gillar detta.
  8. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Har gått tillbaka för stunden till den iPhone 12 jag fick hem för några dagar sedan. Otroligt mycket som drar mig tillbaka till iOS jämfört med min S21 Ultra..... Men - att gå från 120Hz i skärm-uppdaterings frekvens på Samsungen till iPhonen's 60Hz, alltså jag vet inte om jag fixar det....
    Mina ögon är SÅ bortskämda av Samsung displayen! Det flytet alltså!!

    När Apple kommer med egen 120Hz display kommer nog saken i ett annat läge....

    En annan sak - när jag kör min Garmin-klocka kopplad till S21:an kan jag svara på sms med egna, "färdigskrivna" svar som passar in i de flesta situationerna/sms:en.
    På iPhonen inte alls. Bara se sms:en....

    Lite av den här"walled garden" som Apple kör.
    Stör mig lite på denna inlåsning. Visst, kör jag AW så kan jag svara på sms. Men nu kanske jag vill ha en Garmin eller Fitbit som klocka pga, batteritid, träningsfunktioner, utseende etc.
    Då får man plötsligt ett fälleben bakifrån....

    Förstår att Apple är som de flesta andra företag, vinstdrivande med krav på avkastning till aktieägarna, och vill få folk att köpa/köra deras prylar. Men har börjat få lite svårt för denna typ av inlåsning....
     
    Gorgeous, Kristy och Kalven gillar detta.
  9. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Jag är periodare. Kör iOS sedan iPhone 12 kom, men börjar känna ett sug efter Android. Det jag känner med iOS är att det bara fungerar, men det som irriterar mig är inlåsningen. Alla utomstående tillverkare och tjänster som Apple försvårar för.
    Jag är samtidigt en sådan person som inte gärna vill ha det alla har. Jag har delade åsikter här beroende på humör. Det som håller mig kvar på iOS nu är främst plånboken och typ hela släkten använder iOS.
     
    Kristy, Johnh3 och Puttesson gillar detta.
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Beror lite på hårdvaran också. Samsung nästa flaggskepp får väl troligen de nya AMD Exynos processorerna:
    Samsung and AMD are working on an Exynos mobile chip with ray tracing

    Känns intressant. Även Google Pixel 6 tror jag blir spännande med sitt egenutvecklade chip också.

    iPhone 13 verkar bli ett ”S” år med i stort sett samma utseende som 12 modellerna.

    Så kanske det lutar lite åt Android för nästa uppgradering. Men tillsvidare håller jag i min iPhone 12 Mini. Blir i vart fall ingen Android mobil för min del med nuvarande Snapdragon 888 chip, som jag inte tycker verkar så lyckad med avseende på batteritiden.
     
  11. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har aldrig sett 120 Hz, varken på en telefon eller tv. Blir mer och mer sugen på det ju flera såna här inlägg man ser!
     
    Puttesson gillar detta.
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Ni som pratar om reklam i er smart-tv:s gränssnitt. För mig är det stor skillnad på "reklam" i vanlig bemärkelse (typ "köp bantningspiller", "köp vår produkt" osv) - och "reklam" i den mening att tv:n ger programförslag från olika installerade appar, säg att t.ex. Netflix-appen i smart-tv:n har tillgång till tv:s huvudvy och kan lägga in förslag på nya filmer och serier där, saker jag kan tänkas vilja kolla på (vilket jag antar borde gå att stäng av nånstans). Det sistnämnda anser jag inte vara "reklam", jag kallar det "förslag". Det förstnämnda är dock förkastligt, om det förekommer.

    Så, för att dubbelkolla: vad för slags reklam är det ni ser?
     
    eastbound och Kristy gillar detta.
  13. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER


    View: https://twitter.com/chriswelch/status/1369733357756686349?s=20
     
    Kalven gillar detta.
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kristy gillar detta.
  15. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    What the actual F...
    Att det där ska få förekomma utan att var opt-in är helt sjukt i EU i min mening.

    Nu kör väl LG WebOS, men spelar ingen roll - Det ska inte finnas där och är riktigt pinsamt.
    Har en Philips TV själv, men skulle aldrig få för mig att köra det inbyggda Android TV utan gör en CCwGTV (ChromeCast med Google TV (aka Sabrina))

    Gillar absolut vissa saker Apple gör men som någon ovan sa, jag vill t.ex. kunna köra en annan klocka än just deras eller annan TV etc. utan att förlora hälften av funktionaliteten bara för att telefonen är från Apple.
    Detta har tyvärr medfört att jag inte kör Apple produkter i dagsläget. Tjejen har en iPad Pro som är riktigt bra och kan "casta" till Google TV etc. så det fungerar bra som kompromiss.
     
  16. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Som vanlig användare som dom allra flesta är som inte samkör alla Apples prylar så rekommenderar jag android alla dagar, funkar ju i princip likadant men möjligheten att betala en bråkdel av Apples priser (telefoner snackar jag nu). Dom flesta har en mobil, och i viss mån smartklocka eller hörlurar. Där rekomenderar jag android till alla jag stöter på. Finns ingen vinning i att betala merkostnaden Apple har
     
    General Kaos gillar detta.
  17. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Betalar gärna extra för att få mina produkter att lira sömnlöst sinsemellan och den helhetsupplevelsen Apple erbjuder :).
    Den dagen någon Android tillverkare är/blir lika bra på det som Apple så kanske jag väljer att tänka om. Tills dess betalar jag mer än gärna dom summorna Apple tar ut för sina produkter för trots allt är pengar till för att spenderas.
     
    Ollie79 och Bobby83 gillar detta.
  18. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Jo men jag menar för "vanligt" folk som inte köper hela ekosystemet. Kör man bara med mobil/klocka eller med hörlurar ser jag ingen fördel jämfört med android. Man parkopplar skiten sen funkar det.
     
  19. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 015

    MINA ENHETER

    Försökt gå tillbaka till Android då jag vill ha mer frihet och det varit ett stort intresse förr men det är väldigt svårt efter att ha vant sig vid iOS. Polering och "kvalitetskänsla" är på en helt annan nivå med iOS.

    Spelar ingen roll om det är en Pixel eller Galaxy. Det är mikrolagg här och där, märkliga felmeddelanden, problem med bluetooth och andra småsaker som stör.
    Det märks tydligt när man inte är van vid det. Inga stora saker egentligen och jag är verkligen superkänslig men för mig funkar det inte längre, tyvärr.

    Och kopplingen mellan telefon, dator, hörlurar och klocka är fenomenal med Apple.
     
    galaxy81, msandstedt och livinl0ud gillar detta.
  20. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Håller med. Testar en Pixel 4a just nu och även om den flyter på väldigt bra allmänt så märker jag av mikrolagg här och där. Tex i Avanza och Nordea appen.. som du säger så håller appar allmänt högre klass och flyter på bättre i iOS

    Däremot är notifikationerna ljusår före i Android. Att kunna hålla konversationer med flera olika personer utan att behöva gå in i appar är ju riktigt nice

    Men kommer antagligen gå tillbaka till iOS igen som vanligt:P
     
    psp123 gillar detta.