Fråga: El sparkcykel/scooter för över 100 kg

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av AmateuS, 31 mar 2021.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Flyttade in ditt inlägg här @pannkakstårta@pannkakstårta, där samma fråga redan diskuteras.
     
    pannkakstårta gillar detta.
  2. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Inte kört så mycket mer faktiskt. Men den går bra tycker jag. Kända problem verkar vara att den tappar kraft när batteriet går under 70% men de gör den ju på xiaomi med.

    Köpte från inmotions butik på aliexpress, skickades på några dagar från Polen och kostade 6500.
     
    harmgc och Dune1 gillar detta.
  3. harmgc

    harmgc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    37
    Tog och köpte mig en Inmotion L9 förra veckan. Precis hämtat ut den.
    Den är verkligen hög i handtaget. Känns riktigt rejäl. Har dock inte kunnat testat den tack vara ösregn .
    gav ca 6450 med frakt från polen.
    I instruktion boken så står det 140 kg som max vikt.
     
    Davvelavve och Dune1 gillar detta.
  4. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Återkoppla gärna hur den är i uppförsbackar och din vikt. Jag har typ inga stora backar där jag bor så inte kunnat testa ännu.
     
    harmgc gillar detta.
  5. harmgc

    harmgc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    37
    Det skall jag göra så fort det blir lite torrare. Problemet är backar, bor i malmö....
    Vikten är ca 110-120.
    Enda backen jag kan tänka är cykelbanan under admiralsgatan/kungsgatan. Där gör voi/tier ca 12-13.
     
    Dune1 och Davvelavve gillar detta.
  6. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Fortfarande nöjda med Inmotion L9? Funderar på den eller G30. Eller är något nyare av dem båda på gång? G30 verkar ha bra tillgång till delar och service medan Inmotion vet jag inte.
     
  7. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Nu har jag ju sålt min L9 (blev aldrig använd) men jag måste säga att den är överlägsen när det gäller körkomfort.

    Sen vet jag inte vad för service du snackar om, men det finns reservdelar till inmotion på deras egna hemsida och aliexpress.
     
    harmgc och Dune1 gillar detta.
  8. harmgc

    harmgc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    37
    Håller med vad Davvelavve skriver angående Inmotion l9 reservdelar finns på aliexpress, dock inte ens med en bråkdel av vad som finns till G30/m365 tyvärr.

    Tycker den är mycket skönare och starkare än g30. Dock ännu mer otymplig om du skall bära den i trappor.
     
    Dune1 och bernard gillar detta.
  9. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Tack, svårt val. skiljer inte så mycket i pris och båda ser rätt "Lagliga" ut. Jag behöver inte åka fort men behöver styrka i backar. Sedan verkar L9 vara grundutrustad bättre.
     
  10. Davvelavve

    Davvelavve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2018
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Har du mycket trappor är väl kanske G30 bättre, annars hade jag kört på L9. Beasten ligger på 27kg.
     
    Dune1 gillar detta.
  11. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Inmotion L9 beställd på DHgate. Pris ca 5700 sek. Hoppas den nu bara kommer och levereras från Polen som det står. Det strulade lite innan jag fick igenom betalningen men lyckades till slut. Skulle vara toppen att ha med i sommar när man reser runt. Är det någon som lyckats ta en "Moppe" trafik försäkring på en el kick med över 250Watts motor? Vad jag förstår så upp till 1000Watt borde bara behöva trafik försäkring och hjälm om den inte toppar mer än 25km/h ?
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul! Återkom gärna med en liten åkrapport sedan @Dune1@Dune1 :) Alltid kul att ta del av.

    Försäkringsbolagen kräver DoC-certifikat (documentation of conformity), och det följer i regel inte med. Tillverkaren behöver testa sparken och visa att den uppfyller alla EU-kraven, vilket kostar pengar. Finns bara några få som har det mig veterligen, så du kommer sannolikt inte kunna få trafikförsäkring på den någonstans.

    För sparkcykel är allt som har mer än 250W eller går fortare än 20km/h inte tillåtet på allmän väg (...om det inte är moped klass 1/2 förstås).
     
    Dune1 gillar detta.
  13. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Fick svar från säljaren sumtop2019eur att L9an skulle skickas från Kina. Jag fick slag och försökte stoppa ordern men nu efter 2 dagar svarade de att den skulle skickas via Polen så jag inte skulle åka på fler avgifter. Så nu lever jag på hoppet igen. Frågan är hur lång tid det tar när lagret är slut i Polen.
     
  14. stingrey

    stingrey Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
  15. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Sumtop2019 är inte en som ger information i onödan. Beställde 9 juni och har bara fått information att containern kommer till Polen i slutet av Juli. Man kan hoppas man får den snabbt sedan. Har tröttnat på min svaga Ninebot ES2L som bra fungerar på plan mark för mig. Och idag börjar semestern utan att ha en bra E-Scooter
     
  16. PPinto

    PPinto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    14
    Hello, (hope it is okay to write in english...) I have been following both Ninebot Max G30 med 10"-hjul och 6 mil räckvidd! and this thread and signed up to report my experience so far.

    Bought the Inmotion L9 on July 8th from DHGate/Sumtop2019.
    As the guys from the G30 thread are starting to get theirs shipped I asked sumtop if they would send mine as well, but no luck:
    "sumtop2019eur 2021-07-27 12:03 Hello, L9 is in another container, still on the way"

    Meanwhile, couldn't help myself and bought a G30EII. Seems to be okay handling my weight 97kg, so long as tire pressure is around 50 psi (it came with ~40psi and it would barely move on ECO mode).
    It goes 25kph most of the time and 13~17kph on higher slopes. I will change region to unlock 30kph and give some feedback once I receive/test my Inmotion.
     
    Dune1 och bernard gillar detta.
  17. PPinto

    PPinto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    14
    Hej again! Two days testing Ninebot G30E II with region change (magic serial number).

    I am able to reach and maintain 30kph until the first bar of the battery drops, then 27~28 kph, until last bar 24 kph (5% battery) - always in Sport Mode.
    Battery range on these conditions with my weight + backpack (>100kg) about 25km - mix of flats / slopes / headwind.

    Can't wait to test the Inmotion L9!

    Hope it helps people trying to make a decision!
     
    harmgc, bernard och Miiliio gillar detta.
  18. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Deppardag. Väntat på leverans av min L9 sedan början av juni. Skulle levereras från Polen nu enligt senaste informationen. Nu stoppa säljaren Sump19 ordern. Då vad denna sommar över. Bara att leta nytt. Någon som har något att sälja för fullvuxna?
     
    Last edited: 30 jul 2021
  19. ChrizMC

    ChrizMC Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Platta:
    iPad 6th Gen
    Hej forumet! Mitt första inlägg här, så jag ber om ursäkt ifall jag har lagt det här fel någonstans. Nå väl, till saken.

    Jag väger runt 120 kg och söker tips på sparkcyklar som klarar av det, allra helst en maxvikt på 140-150 kg ifall man vill ha en tung väska på sig eller liknande. Elsparkcyklar med en maxvikt på 100 kg är inte av intresse. Visst, det funkar men då på bekostnad av effekt och räckvidd.

    Tack på förhand.
     
  20. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Jag väntar på en Inmotion L9. Men andra hävdar att Ninebot max G30 är en stadig modell.