Sannolikt att Tre förbättrar mottagningen?

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av noexit, 8 jun 2021.

  1. noexit

    noexit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej.
    Har nyligen gått från Tele2's företagsabonnemang till Tre företagsabonnemang obegränsat.
    Märkte tyvärr att mottagningen med Tre typ är så dålig den kan bli där jag bor. Enl. Tre's täckningskarta så ska jag ha "Mycket god täckning" över 3G & 4G och även "God täckning" över 5G (har en iPhone 11 Pro så ingen 5G för mig). Just nu får jag kanske 2-3 mbps ner och <0.5mbps upp på sin höjd när jag testar hastigheten.

    Bor strax sydväst om Södermalm i Stockholm kan man säga. Hela området är ganska nybyggt och flera hus här (inklusive det jag bor i) har byggts senaste året.

    Var i kontakt med Tre's kundtjänst och frågade om de fanns något planerat för att förbättra mottagningen här, men han kunde inte se det sa han. Fick däremot en månads rabatt så jag har tid att se över vilken operatör jag vill byta till.

    Så till min fråga. Hur sannolikt är det att Tre kommer se över deras antenner i området och förbättra mottagningen inom närmsta tiden? Eller är det lika bra att byta tillbaka till Tele2?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade inte gått och väntat på det om Tre inte kan säga något om när de kommer att bygga ut nätet på platsen du efterfrågar. Det kan ta evigheter, så då är det mycket bättre att byta tillbaka och sedan ha lite uppsikt på täckningskartorna/be kompisarna med Tre köra speedtest när de är på besök :)

    Det vore möjligtvis en annan sak om du fick åtminstone 10-20Mbps, men det blir rätt outhärdligt med hastigheten du nämner, särskilt om du inte besitter en fast anslutning.
     
    Matte1976 och Kristy gillar detta.
  3. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Tre kommer troligen inte bygga ut nätet där. Du kan ju dock köra WiFi-samtal när du är hemma.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror inte det är mottagningen som är problemet utan det låter mer som om kapacitetet i nätet är för lite, alltså överbelastning i nätet. Jag skulle byta tillbaka. I o med att de sa på kundtjänst att det inte fanns någon plan.
     
    Kristy och jogge gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om området är nybyggt kommer Tre säkerligen att bygga ut - men frågan blir ju när det kommer att ske. Det sker nog inte under sommaren om de inte kunde se något på kundtjänst, som tidigast kanske under tidig höst. En lösning kan ju vara att köra med WiFi-samtal hemma - om det fungerar som du vill på andra platser. Har du ingen bindningstid kan du ju även byta senare om ingen förbättring sker.

    Om du vet att Tele2 fungerade bättre kanske det bästa egentligen är att byta tillbaka?

    Vad baserar du det på? Hastigheten visar ju inte direkt några utmaningar med kapaciteten och av vad vi har fått reda på kan vi inte dra någon sådan slutsats.

    Ett nybyggt område kräver ju ofta nya siter för att kunna erbjuda faktisk täckning - nya hus är ofta energieffektiva vilket i många fall innebär att det är svårare att erbjuda inomhustäckning.
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är täckningen endast så dålig inomhus? För som @Cupcakes@Cupcakes nämner är nybyggen ofta väldigt besvärliga på den punkten. Har man inte tur med riktningen kan man bo mycket nära masten och ändå ha stora problem med mottagningen.

    Då återstår i princip bara att välja en operatör där masten är mer gynnsamt placerad/riktad i förhållande till ex. bostadens fönster.
     
  7. noexit

    noexit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja. Går jag utomhus är det inte perfekt, men iaf bättre. Precis utanför huset har jag 30mbps ner och typ 15mbps upp. När jag hade Tele2 så hade jag typ dem hastigheterna inomhus.

    Kikade på telefonen ett par gången under lunchpromenaden i området och såg ut som det var bra mottagning annars. Jag bor en bit upp, på 7e våningen (av totalt 16 våningar). Vet inte om det påverkar.

    Så jag förstod supporten på Tre så bekräftade han inte att det inte var något planerat i området utan endast att han inte kunde komma in och se planerade arbeten. Det var iaf så jag förstod det.

    Anledningen till Tre var såklart det låga priset på 249kr/m ex moms som lockar en nystartad egenföretagare som mig :)
     
    bernard gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Priset är helt förståeligt lockande, det är ju ett riktigt bra pris.

    Har du en telefon med stöd för WiFi-samtal? Om ja, så bör det ju vara lösningen om du har ett WiFi hemma - då spelar ju täckningen mindre roll tänker jag?

    Det blir ju en avvägning du får göra - skiljer ju 100kr/månad mellan Tres och Tele2s obegränsade företagsabonnemang. Har du bredband hemma, kan det ju vara värt att spara dessa 100kr och använda sig av WiFi-samtal - men om du inte har det och inte ska ha det, kan ju 100kr/månad vara en liten kostnad i sammanhanget.

    Om kundservicemedarbetaren inte kunde se kommande arbeten, är ju situationen en annan. Testa att ringa igen och kolla med dem om de kan se något annat? :)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur är mottagning, är den bra eller inte? Tänker om det är täckningen som gör att hastigheten är dålig eller inte? Jag formerade mig lite klumpigt innan

    Om man har full mottagning men dålig hastighet, betyder inte det då att det är problem med kapacitet i nätet i det området?

    Edit: jag som tolkade TS fel.
     
    Last edited: 8 jun 2021
  10. noexit

    noexit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Yes, har WiFI-samtal och har det aktiverat här hemma. Så det funkar ju såklart.
    Ska se om jag kan ringa Tre igen till veckan och se vad de säger :)

    Har dålig mottagning inomhus. En "plutt" på telefonen. Hoppar mellan 3G och 4G också. Går jag ut har jag 4G med bättre mottagning.
     
    Last edited: 8 jun 2021
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, ok. Då förstod jag dig dåligt. Ja då kan det ju också ge lägre hastigheter.
    Dock så drar väl telefonen mer ström, även som man använder Wi-Fi samtal? Då telefoner brukar dra mer ström med dålig mottagning.
     
  12. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Nah troligen inte. Kör man Vo-WiFi så kommer ju LTE-sändaren i telefonen att i praktiken vara avstängd, så det lär inte dra märkbart mer batteri.
     
    stelex, Kristy och iterva gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jasså? Den visar fortfarande signalstyrkan iallafall. Men detta är ett område jag inte har jättebra koll på. Men se där i så fall
     
  14. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Nybyggda hus har oftast väldigt bra avskärmning för att vara energieffektiva och det är rätt så känt att det kan vara dålig täckning inomhus.
    Som många skriver, kan vara att Tres mast sitter på ett sätt som gör att signalen därifrån behöver gå genom fler väggar/fönster och därmed blir svagare.
    Problem med mobiltäckning i nya hus
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har turen att det finns en mast nära mig (har inte Tre) och jag bor i ett nybyggt hus (2018) så har inte det problemet, men ja det stämmer det du skriver. I det huset syrran bor i så var mottagning extremt dåligt under förra året, däremot verkar något ha hänt under detta året, då jag hade bättre mottagning när jag var där sist.
     
  16. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Lurigt i nya hus helt klart finns det några mobilnätsrepeaterlösningar för att lösa sånt tror ni som hyresvärdar kan köpa?

    I din situation skulle jag personligen satsa på funktion före pris om du är egenföretagare. att spara 100 kr i månaden för en märkbart sämre upplevelse varje minut i månaden med ditt kanske viktigaste arbetsverktyg låter lite jobbigt i längden. :)
     
    jnsson, iterva och Kristy gillar detta.
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inte egentligen.. det krävs massa tillstånd och det skulle nog krävas att det satt många antenner i huset för att kunna täcka in varje lägenhet. Sen ska det ju då också vara en repeater som gärna stödjer flera band för att kunna ge en god effekt för hastighet. WiFi-samtal är en bättre lösning.

    Ja - det är ju sant! Om WiFi-samtal fungerar bra är det ju en bra lösning. Om inte, kan det ju bli dyrt att inte vara nåbar som företagare.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  18. noexit

    noexit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    WiFi-samtal verkar såhär långt funka utan problem. Har inte varit iväg så mycket än, men när jag är ute och går så har jag bra mottagning vad jag märkt av. Tycker inte batteritiden påverkas nämnvärt.

    Tror jag kommer göra så att jag behåller Tre en stund till för att se hur detta utvecklar sig. Jag är ju som sagt inte helt beroende av mobil mottagning hemma då jag har WiFi :)
    Blir spännande att se hur mottagningen är när jag åker iväg på semester på västkusten. Är den dålig där så blir det ett byte ganska direkt :teeth:

    (Har inte tagit mig tid att ringa 3-supporten igen)
     
    stelex, bernard och Cupcakes gillar detta.
  19. 308win

    308win Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    125
    3 har bra täckning på västkusten
     
    stelex och bernard gillar detta.
  20. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    575
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Telefonen kommer bara göra lite mätningar på serving cell och grannar om det behövs och svara på paging meddelanden från nätet. Detta tar inte många mW i anspråk.
     
    stelex, 6150 och bernard gillar detta.