Recensionstråden Mi 11 Ultra - kamera, prestanda och användarupplevelse

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 31 mar 2021.

  1. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 085
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja den fungerar mycket bra men har inte utvärderat eller använt GCam otroligt mycket, är inte helt 100% insatt i alla termer runt hur det funkar heller. I mina ögon så får jag absolut en trevligare bild med GCam i allmänhet med skärpa etc. Jobbar inte de flesta telefoner idag med sk pixelbinning? Det verkar i alla vara många som har ett högre antal mpix som gör så. Sedan är det väl upp till betraktarens öga en del, jag sitter inte och utvärderar bilden pixel för pixel men ja tycker fotot som helhet absolut blir till det bättre. Desamma gäller min S21U SD.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo precis. Dock har väl Google inte använt sig av Pixel-binning så därav skulle gcam fungera sämre på nyare smartphones. Har märkt t.ex. om man fotar ett rum med fönster. Att man i stockappen får med himlen eller träd utanför medan gcam istället fångar ett ljust sken. Detta på t.ex. Xiaomilurar med 108MP sensor
     
    Last edited: 18 maj 2021
  3. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 085
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nahepp, det blev försäljning på 11 Ultran tyvärr. Har verkligen försökt att komma överens med MIUI men lyckas inte. Det som jag absolut tyckte bäst om med telefonen var kameran som är riktigt bra men i övrigt så tycker jag inte det var någon WOW-upplevelse eller märkvärdigt. Återgår min S21U SD som jag trivs mycket bättre med på de flesta punkter.
     
    robcar, Ara och flipp gillar detta.
  4. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Trist! Vad är du mest missnöjd med om man får fråga?
     
    ruf0ns gillar detta.
  5. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 085
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Är egentligen inte så missnöjd på något sätt då den är bättre än mycket jag prövat senaste tiden, men efter att ha använt Samsung S21 Ultra med Snapdragon så tycker jag Xiaomi hamnar efter på alla plan förutom möjligen kameran som är lite till fördel för Xiaomi men inte mycket.

    *Framförallt handlar det om att jag inte tycker om gränssnittet som Xiaomi använder sig av: MIUI, tycker det känns alldeles för likt Apple och tråkigt i mina ögon. Kan inte riktigt sätta fingret på det, känns liksom tråkigt och jag gillar det inte helt enkelt.

    *Automatiska skärmstyrkan fungerar dåligt, den reglerar styrkan efter jag vet inte vad. Går jag och lägger mig och det är väldigt mörkt i rummet/svart samt att jag har darkmode på så har jag ibland svårt att utläsa vissa saker i gränssnittet och jag får ofta justera den manuellt. Jag har BRA syn ska tilläggas!
    *Batteritid är definitivt sämre, inte väldigt mycket och inget problem för mitt bruk.
    *Den blir ganska varm, som tex om man fotar mycket med den i följd så drar den iväg i temperatur ordentligt. Tycker den håller en ganska hög temp generellt även om man inte belastar den.
    *Blåtand är halvdassigt, det fungerar men upplever det ganska laggigt vid ex låtbyte i spotify, det kan ta lång tid att ex byta låt och man kan få missljud under tiden. Detta gäller både i lurar eller tex i bilen så det hänger inte på mottagande hårdvara.

    Jag älskar bra bilder/foton men jag tycker min Samsung är väldigt nära när det gäller den biten och bättre på allt annat så det fick bli så, jag fotar en del men större delen av min vakna stund så ägnar jag mig åt annat på telefonen.

    Där har du ett axplock med saker om varför jag valde att inte behålla den.
     
    Jowee, Ara och flipp gillar detta.
  6. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Tack för utförligt och bra svar! :)
     
  7. Twizz

    Twizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra Phantom silver 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra Phantom silver 256gb
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Orginal
    Platta:
    Samsung TAB 2019 10.1
    ROM:
    Original
    Hur är face tracking på den? Inte hittat några bra videos på Youtube. Dom flesta stampar på när dom visar video så man blir sjösjuk. Är sugen på Xperia 1 iii men just nu ser det ut som att den kommer slutet på augusti. Då är jag tillbaka att ska jag ta en mi 11 ultra istället. Filmar mycket med mobilen så video ska vara top notch.
     
  8. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Jag har inte använt telefonen tillräckligt för att ge ett superbra svar. Tycker att slutaren är lite långsam i standardappen vilket gjort att jag missat bra bilder. Har nu börjat använda funktionen dynamiska bilder vilket tar bilder både lite innan och efter den knäppta bilden, så kan jag sen välja rätt frame.
    Har också nyligen hittat en funktion i inställningar som heter "spåra rörelse" som ska hjälpa att fixa bra bilder vid fotografering av bl.a djur och barn. Har inte gjort några utförliga test om hur det funkar dock.
    Men överlag så tror jag min gamla iPhone 12 pro max var bättre att filma överlag samt fota rörliga objekt.
     
    livinl0ud gillar detta.
  9. Twizz

    Twizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra Phantom silver 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra Phantom silver 256gb
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Orginal
    Platta:
    Samsung TAB 2019 10.1
    ROM:
    Original
    Spåra rörelse låter som en bra funktion iallafall. Xperia 1 iii har en sån galet bra men den släpps ju aldrig.
     
  10. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Xperia 1 iii har en galet bra autofokus, på sina egna reklamfilmer....
    Xperia 1 Ii skulle ju även den vara helt fantastisk, men i verkligheten var den ju långt därifrån.
    Jag skulle ta alla videos från Sony själva med en stor nypa salt. Precis samma med alla andra reklamfilmer från andra aktörer.
    Jag är också sugen på 1 iii, men väntar nog lite och ser vad några oberoende säger om kameran innan jag slår till.
     
    Twizz gillar detta.
  11. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Kommer aldrig glömma den här o_O:teeth:

    View: https://youtu.be/NpTS-eUu-jA
     
    Twizz gillar detta.
  12. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Twizz och Droid_269 gillar detta.
  13. Twizz

    Twizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra Phantom silver 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra Phantom silver 256gb
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Orginal
    Platta:
    Samsung TAB 2019 10.1
    ROM:
    Original
    Ryssen som testade mobilen som finns på Youtube där såg real time tracking att funka perfekt. Men som sagt vi får se när den släpps.

    Hade velat se mer av Mi 11 Ultra video funktioner med. Hur är autofokus på den på rörliga objekt. Tycker att när fokus ändras så är det väldigt snabbt så det ser konstigare utvän 1 iii som har en lika snabb men mycket mjukare.
     
  14. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Lord Vader, andyman11, Jowee och 3 andra gillar detta.
  15. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
    Ngn som testat Gcam. Funkar det bra även med pixel bining etc?
     
  16. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Jag har testat och tycker det funkar väldigt bra i vissa miljöer, sämre i andra.
    Men det är så pass simpelt att installera så det är ju bara du testar och gör en egen uppfattning
     
  17. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
  18. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Har hunnit testa några olika Gcam-varianter nu, och håller med @Johanvartaget@Johanvartaget . I vissa ljusförhållanden kan Gcam ge en mer naturlig färgsättning, men tycker stock står sig väldigt bra och ger generellt skarpare bilder med mer detaljer och mindre brus. Första kameran jag använder där jag inte känner behovet av att köra Gcam, och förhoppningsvis blir det bara bättre med 12.5.4 uppdateringen!
     
    Lord Vader och royalnerd gillar detta.
  19. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Nyfiken katt i lekparken, tagen med 5x zoom på ca 2-3 meters avstånd (litar fan inte på katter). Aldrig brytt mig om varken optisk eller digital zoom på mobilkameror tidigare, men börjar nu få lite förståelse för varför man vill ha en vettig sådan :)
     

    Bifogade filer:

  20. royalnerd

    royalnerd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2020
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    224
    Håller med. När kan man vänta sig 12.5.4 tro - är ju rätt länge sedan det kom till kina-versionerna...