Telefoner med bäst vibrationsmotorer och "haptics"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 2 maj 2021.

  1. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag såg aldrig vibrationsmotorn som något viktigt, genom alla mina lurar. Kolla i min signatur så ser ni hur fördelningen ser ut... Sen skaffade jag min första iPhone (12), och jäklar. Ja, det finns haptics som är så otroligt bra att det faktiskt gör skillnad. Att rulla i en lista på 12'an känns som att rulla ett mekaniskt kugghjul. Det är såklart kanske inte en viktig funktion, men visst gör det ett enormt intryck på upplevelsen ändå.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis. Allt handlar om själv känslan på vibrationerna. Tror vi kommer få se enorma lyft kring detta på androidtelefoner närmaste året. Xiaomi satsar mycket på haptics i MIUI 12.5.

    [​IMG]
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mycket bra vibrationsmotor på S20 Ultra som jag kör nu. Samma känsla på haptisk återkoppling på den som Mi 10 Pro och Mi 11. Måste revidera mitt omdöme om Poco F3 tycker den har markant sämre haptics än telefonena ovan nu när jag kört den igen. Alldeles för svag stuns i återkopplingen.
     
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Det handlar mest om linjär eller cirkulär haptic motor. Apple som använder linjär är bra så leta efter en Android med linjär motor.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En bra början men Poco F3 har en linjär men är inte i närheten av Mi 11 eller S20/21 ultra trots det.
     
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Måste bara konstruktionens fel eller AC/DC. I Kernaln så kan man ändra energi värdet.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lite uppdateringar på nya telefoner jag testat.

    Vibrationsmotorn på Mi 11 Lite 5G oväntat tam trots att det är en ny telefon i Xiaomis upper midrange.
    OnePlus Nord också rätt svag men något skönare känsla och oväntat bra för en ett år gammal midrangetelefon. OnePlus Nord 2 sägs ha väsentligt bättre haptics. Någon som testat?

    Och vad tycker ni om högljudda vibrationsmotorer? Tycker är väldigt irriterande när man t.ex. ligger bredvid sin partner som ska sova och väsnas det när man skriver på telefonen. Poco F3 är typexemplet på det. Mi 11 ger å andra sidan väldigt bra stuns och snärt när man skriver samtidigt som den är rätt tyst.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony gjorde ett stort nummer med sin kraftiga vibrationsmotor som infördes med Xperia XZ2 (se bilden).
    Dynamic Vibration System. Jag tror den är kvar i de senaste modellerna? Men hur effektiv den är vet jag inte.
    gsmarena_100.jpg
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sitter med en iPhone XS Max nu och ställer mig frågande till de som hyllar haptics på iPhone. Har den haptiska återkopplingen blivit markant bättre på nyare modeller för stunsen i återkopplingen när man t.ex. skriver på tangentbordet på XS Max är verkligen klen. Det är däremot ett ganska högt ljud. Den känns väldigt lik Poco F3. Personligen tycker jag det är en dålig kombination. Det jag vill ha är en stark fysisk återkoppling samtidigt som den är ganska tyst (som på Mi 11). Men förmodligen är det en smaksak.
     
    Last edited: 16 sept 2021
  10. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Märkligt hur olika det verkar uppfattas. Har en pixel 3a XL och upplever vibrationsmotorn rätt medioker. Dotterns iPhone 11 tycker jag är 100 ggr bättre, och Apple har verkligen lyckats bra att implementera den haptiska feedbacken betydligt bättre. Hur mkt jag än uppskattar min Pixel så får jag medge att jag tycker Apple lyckats betydligt bättre på den fronten. Tycker att haptiska feedbacken gör väldigt mycket för kvalitetskänslan hos iPhone.
     
  11. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Kan väl tillägga att det inte bara handlar om tangentbordstryck, utan att Apple har fått in det bra på fler ställen när trycker och drar :)
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Körde XS Max i ett dygn (har inte kört en iphone på bra många år) och bara på den korta tiden märkte jag att vibrationsfeedbacken används på fler ställen iOS vilket är trevligt (precis som du säger). Det jag är missnöjd med är som sagt den fysiska återkopplingen. Känns nästan precis som Poco F3, förstår nu varför vissa sagt att F3 har flagship haptics för vissa verkar gilla det stuket på återkopplingen. Har en S20 Ultra som jag använder annars och den har betydligt kraftigare återkoppling (rejäl stuns) precis som på Mi 11. Håller dock Mi 11 som bäst eftersom vibrationsmotorn på den är tystare än S20 Ultra. Gillar också haptics på OnePlus Nord 2 som jag tyckte kändes något kraftigare än OnePlus 9. Dock inte lika bra stuns som Mi 11 och S20 Ultra.
     
    Last edited: 18 sept 2021
    rickards gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra haptik på OnePlus 8 Pro men inte lika kraftig stuns vid skärmtryck som S20 Ultra och Mi 11.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har kört Pixel 4 XL nu ett tag och den har väldigt bra haptik i mitt tycke. När man skriver på tangentbordet är en bra stuns i återkopplingen samtidigt som den är tyst. Påminner om S20 Ultra och Mi 11.
    Mi 11T känns ungefär som Poco F3, iPhone XS Max och OP9, det är en svagare stuns och ett högre ljud (donk donk). Uppenbarligen verkar vissa gilla denna typ av feedback eftersom dessa telefoner ofta prisas för bra haptik.

    Har blivit helt beroende av bra haptik nu. Går inte att gå tillbaka till en telefon med svag återkoppling. Tror kameran och haptiken nu är viktigaste egenskapen på en telefon för mig. Tycker prestanda, skärmkvalitet och batteritid är bra nog på nästan alla telefoner över 3K så haptiken och kamerasetupen skiljer agnarna från vetet.
     
    Last edited: 3 dec 2021
  15. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Pixel 6 Pro har den bästa jag har erfarenhet av
    Överlägset bland Androider i min erfarenhet
     
    ruf0ns och flipp gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vilka lurar har du använt tidigare?
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Paul gillar detta.
  18. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Pixel 6 PRO är absolut bland dom bästa jag använt!
     
    flipp gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja den ryktas ha riktigt bra haptik. Kanske till och med bättre än P4 XL som tidigare var kung av haptics (innan Mi 11).
     
    ruf0ns gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sitter med iPhone 12 Pro Max nu och haptiken är ett klart steg efter Xiaomi Mi 11 Pro i mitt tycke. Haptiken på 12 Pro Max känns mer som Xiaomis midrangelurar typ Poco F3 och 11T. Kan absolut inte fatta vad som är så märkvärdigt med haptiken på iphone. Visst, det märks på fler ställen i systemet men det är inte det jag syftar på utan det är själv känslan när man trycker på skärmen. Min hypotes är att iphonenavändare är van att det ska vara en svag dutt när man trycker på skärmen och Apple vågar inte frångå det till förmån för den starka och "mustiga" återkoppling man får på en telefon som Mi 11 Pro eller Pixel 4 XL.
     
    Last edited: 7 feb 2022