Varm monitor

Diskussion i 'Off Topic' startad av gatsten, 11 jun 2021.

  1. gatsten

    gatsten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Hejsan,

    Det här är helt offtopic men en liten fråga.

    Jobbar sedan ett år hemma på grund av Covid-19 och har märkt att min monitor, 30" HP blir väldigt varm. Det blir den året runt men det märks i synnerhet nu på sommaren. Den har några på nacken och är på 130W.
    Antar att det är denna Watt-styrka som gör att det bränner på så mycket och att man skulle få en bra mkt svalare miljö med en nyare skärm?
    När väl Coronan seglat vidare går man ju tillbaka till jobbet men kommer därefter att jobba ngn dag hemma i veckan varför jag tänker att man kanske borde skaffa sig en ny skärm.
    Den nya skall också vara på 30, minst. Jag sysslar mestadels med vanliga officepaketet, en del Photoshop men i en framtid när barn blivit lite äldre skulle jag gärna spela ngt spel också.
    Någon som har ngn aning om min teori om watten stämmer, samt kanske något bra tips på skärm för det jag skriver ovan?

    Mvh,
    Peter
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Effekten (dvs det som uttrycks i watt) måste ju ta vägen någonstans och det gör den nästan alltid i form av värme, den effekt som krävs för att skicka ut själva fotonerna så är de du ser är försumbar i sammanhanget. Ett tips för att hålla ner värmen är att sänka ljusstyrkan så mycket som möjligt, eventuellt även att köra i dark mode så mycket som möjligt.

    Modernare elektronik har strömsnålare kretsar och förbrukar därför mindre energi och avger därmed mindre värme.
     
    Kristy gillar detta.
  3. gatsten

    gatsten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)

    Tack för svar. Det lutar åt en ny skärm, troligen denna: LG UltraFine 4K 32UN880 (Datorskärmar)
    Förvisso ingen spelskärm men det är ju inte huvudsyftet:)