X10 som akvarium

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av frostvit, 10 okt 2010.

  1. frostvit

    frostvit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Idag var jag ute och klippte gräsmattan. Mina kläder blev skitiga så jag passade på att slänga in dom i tvättmaskinen. Även telefoner blir ju med tiden lite solkiga så min X10 fick oxå följa med. Jag tänkte att den kanske inte gillar att slå mot innanredet i tvättmaskinen, jag lät den ligga kvar i byxfickan och tog ut den ur maskinen innan centrifugeringen startade.

    När jag tog ut den var skärmen aktiv och visade att Telia inte hade någon täckning där inne. Kanske måste prova någon annan operatör.

    Hela telefonen slocknade efter ett par sekunder. Jag passade då på att ta bort batteriet och skölja ur tvättmedlet som var kvar. Flytande Via ger annars en rätt skön känsla på skärmen.

    Som ni ser på bilden är telefonen inte fylld till mer än ca 75%. Jag gillar inte akvarium som inte har vatten hela vägen upp till kanten. Det gör att jag måste hitta på något annat användningsområde. När jag vickar fram och tillbaka på telefonen ser det ut som en sådan där antistressgrej med färgade oljor man kan ha på skrivbordet. Det skulle kräva någon typ av vippanordning och det har jag ingen :(

    Jag behöver ju en telefon, kul att ringa på tycker jag. Är det någon här som lyckats få igång en nybadad X10? Jag tar gärna mot tips och/eller medlidanden.
     

    Bifogade filer:

    • x10.jpg
      x10.jpg
      Filstorlek:
      14,6 KB
      Visningar:
      278
  2. Skumtomten

    Skumtomten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    call for sticky



    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  3. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Plocka isär den så mycket du kan, lägg den i ett torkrum i 1-2 veckor och försök få igång den då igen.
     
  4. grand.royal

    grand.royal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle gärna vilja höra fortsättningen på denna historia, om den kommer att börja leva igen:cool:
     
  5. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Plocka isär hela mobilen så mycket du kan, torka så gott du kan och använd en hår fön lite lätt så inget smälter. Vänta något/några dygn sen kan den hoppa igång kolla så att batteriet inte har blivit rött på fuktspärren. På detta sättet hoppade min igång och still going strong!
     
  6. Ttom

    Ttom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    In me den i mikron ;)
     
  7. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Betänk att vatten kan ge kalkrester i telefonen på displaydelen.
    Vet ej om tvättmedlet har avkalkning. Annars kan de vara en idé att innan du
    torkar den - skölja den med något (sprit? Destillerat vatten?) som inte ger torkmärken.

    I övrigt, Liten torx, skruva isär, lägg på tork.

    Ugnen 50gr ska väl gå bra. Glöm ej att slå av grill ;)

    // A
     
  8. frostvit

    frostvit Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Torktumlaren hade kanske varit passande i detta fall men jag tog fega vägen.
    Jag började med att plocka isär telefonen tills jag fick bort skärmen från chassit. Blåste hela tiden bort allt vatten med luft på sprayburk, effektivt, den kommer åt riktigt bra. Svårt att veta hur det ser ut under störningsskyddsplåtarna (orkade inte pilla isär dom).

    Kunde inte hålla mig från att testa om det fanns något liv kvar i telefonen.

    Efter en torktid så lång som ett biobesök på Dumma Mig 3D (tyvärr inte så bra som jag trodde men ändå en sevärd film) (att sen komma till bilen 10 min efter att pakeringsavgiften löpt ut och se att Q-park redan varit där gjorde inte dagen bättre) kände jag mig tvungen att testa telefonen. Jag monterade aldrig ihop den helt utan kopplade bara in alla kontakter och höll fast batteriet. Stendött!! Testade då att stoppa in usb-kabeln och batteriet samtidigt. Telefonen startade och bootade upp. Ingen startvibrator-dutt men den kom ända fram till att den klagade på att inget sim eller minneskort fanns i telefonen (det stämmer så det kan jag inte klaga på). Några sekunder senare visades dialogen "Stänger av" och telefonen stängdes av.

    Det var ett gott tecken!

    Nu ska den få vila tills jag tröttnat på min resevtelefon SE T610, en trotjänare med 742 samtalstimmar på nacken. .... usch hade glömt bort hur det var att skriva sms på den. Men som det står på sonyericsson.com "T610 är en sofistikerad kameratelefon". Färgskärm och en kamera på nästan 0,1 megapixel är ju allt man behöver. Däremot tror jag nog att även om telefonen är gammal och batteriet likaså har den nog bättre batteritid än X10:an :)

    Ny rapport kommer om några dagar kommer.
     

    Bifogade filer:

  9. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Plocka bort de där grejerna som du inte orkade plocka bort innan och blås rent under med sprit och se till att torka allt. Hoppas att det löser sig...
     
  10. Jewib

    Jewib Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag lyckades bada min x10:a i en hink fylld med vatten för ett par månader sedan, plockade isär den så mycket jag kunde (vågade). Delarna låg och torkade i ett par dagar innan jag plockade ihop och startade den igen. Funkar fint sedan dess.

    Om du är osäker på hur du får isär/ihop vissa delar så kan jag tipsa om denna guide:

    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=6368979&postcount=82
     
  11. ELF

    ELF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det brukar vara en god ide´att använda koncentrerad rödsprit och tryckluft för att rengöra (torka) små elektriska prylar som har blivit blöta. Koncentrerad T-röd tar väldigt lätt upp vatten och dunstar fort om man blåser luft på den. Allra bäst funkar 96% ren etanol, men T-röd brukar vara lättare att hitta...
    Ta alltså isär telefonen fort som attan, droppa försiktigt i lite sprit och blås med tryckluft. Tänk på risken för brand.
     
  12. j0nte

    j0nte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hört att man skall lägga elektronikprylar som hamnat i plurret i ris. Torrt ris såklart.

    Någon som kan bekräfta eller dementera att det hjälper?
     
  13. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 204
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Har hört att man ska lägga en nytvättad mobil i en skål med okokt ris i några dagar.
    Det ska tydligen suga ut fukten rätt bra.
    Så fyll en skål me lite ris, släng in telefonen och häll på mer ris så du täcker hela.


    Edit: j0nte hann före :)
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Bästa tråden, lycka till.
     
  15. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    man kan också använda sånadär avfuktarpåsar som brukar följa med förpackningar med elektronikkomponenter, de är förmodligen mer effektiva så om man tar ett gäng såna...
     
  16. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    min hemtelefon (bärbar) hamnade i toaletten tack vare min yngsta son. fick upp den efter kankse 1 min. plockade fort ut batterierna och lade sen hela telefonen i ramlösa. sägs att det ska hindra komponenterna från att oxidera. en rätt så billig telefon så det var värt ett försök. lät den sedan torka i solen hela dagen(sommras, ca 30grader). och telefonen var som återställd. :)
     
  17. Trekis

    Trekis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ramlösa är lika dåligt som vanligt vatten, så fall ska det vara avjoniserat vatten (batterivatten).
     
  18. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Badade min T610 i saltvatten för många år sedan. Hade den i fickan när jag dök och kom på det halvvägs ner mot botten. Självklart hade jag bara lite vatten på flaska som jag sköljde den med. Fick säkert inte bort allt saltvatten. Fick inte igång den men satte i frugans batteri från sin telefon och telefonen startade. Skärmen såg väldigt konstig ut i några veckor men efter ett tag funkade den som vanligt, detta efter ett saltvattenbad! Telefonen fungerar fortfarande. :-) Det finns hopp!
     
  19. invandrare

    invandrare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag har badat i ute bassängen med klor, kom hem torkade gjorde en total återställning och telefonen fungerade som vanligt, men med tiden har jag märkt att högtalaren funkar inte utan jag måste skaka den lite så funkar högtalaren igen.
     
  20. Anders66

    Anders66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kvalité rakt igenom!